هشدار درباره تصمیم گیری عجولانه درباره یارانه و حاملهای انرژی/ امکان حذف یارانه نقدی در شرایط کنونی کشور وجود ندارد/ نمی توان نسبت به افزایش قیمت حامل های انرژی غیر مسوولانه اقدام کرد

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: قطعا برای قطع یارانه ها و اصلاحات یارانه ای حتما باید کار مطالعاتی صورت بگیرد.نمی توان نسبت به افزایش قیمت حامل های انرژی غیر مسوولانه اقدام کرد. اگر این موضوع که ظاهرا جزء دستور کارهای دولت است بدون بررسی های همه جانبه جرا شود می توان گفت به شیوه سنتی دولت برای کشور مشکلات جدیدی ایجاد کرده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یارانه نقدی که بیش از ده سال است به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود بارها و بارها توسط کارشناسان و مسوولین دولتی مورد نقد و بررسی های همه جانبه ای قرار گرفته است. پرداخت یارانه به گروه های مختلف درآمدی، حذف یارانه دهک های دارای درآمد، افزایش یارانه دهک های ضعیف جامعه و موضوعاتی ازاین قبیل اهم چالش هایی است که حول این قضیه بارها مورد بررسی قرار گرفته است. حسین راغفر اقتصاددان وعضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چگونگی حذف یارانه ها، تبعات و پیامدها و راهکارهای حذف یارانه توضیحاتی به رادار اقتصاد داده است.

حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مساله حذف یارانه انرژی و موضوعاتی که حول پرداخت یارانه مطرح است گفت: یکی از مسائلی که از سال ۸۹ تا کنون دولتمردان به آن اشاره کرده اند مساله حذف یارانه حامل های انرژی یا همان ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی است که از سال ۸۹ از دولت آقای احمدی نژاد تا کنون به بخش بزرگی یا به همه ی مردم ایران داده می شود. اینک این سوال مطرح می شود که آیا اصلا امکان حذف یارانه ناشی از حامل های انرژی وجود دارد یا خیر؟ بنده معتقدم قطعا امکان حذف یارانه در شرایط کنونی کشور وجود ندارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مساله مهم این است که ما راه را اشتباه طی کردیم یعنی از اول کار نباید به این روش و این مدل به همه ی مردم ایران یارانه پرداخت می کردیم. به عبارت دیگر از همان سال ۸۹ در دولت آقای احمدی نژاد باید یارانه فقط به کسانی پرداخت می شد که افرادی با موقعیت های نازل درآمدی بودند. یعنی یارانه فقط و فقط به دهک های بسیار ضعیف و بی بضاعت جامعه اعطا می گردید.اما متاسفانه شاهد بودیم که رئیس جمهور وقت براین موضوع اصرار داشت که یارانه متعلق به همه دهک هاست و همگان باید از آن برخوردار شوند.

راغفر اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با تاکید براینکه در طی سال های گذشته با پرداخت یارانه به دهک های متوسط و بالای درآمدی بخش زیادی از سرمایه های کشور از بین رفت گفت: آنچه در این موضوع بسیار مهم است از دست رفتن و اتلاف منابع هنگفتی از منابع ملی است که عملا صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم شد. آبان ماه امسال یازده سال از اعطای یارانه نقدی ۴۵هزار و۵۰۰ تومانی به مردم می گذرد. به عبارت دیگر اگر میزان پولی که به مردم درطی این سال ها داده شده، پولی که در طول سال های گذشته با کاهش ارزش پول ملی به شدت قدرت خرید خود را از دست داده است می توان گفت درایران سالیانه ۴۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است.

وی در این باره تصریح کر: این رقم نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که اگر این رقم صرف ایجاد اشتغال ورونق تولید می گردید دهک های کم درآمد شاغل و مولد می شدند و با مشکلات درآمدی و فقر امروز دست به گریبان نبودند. حتی اگر فرض کنیم پنجاه درصد این پول در سالهای گذشته صرف سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای خانواده های فقیر و محروم جامعه می گردید بخش بزرگی از چالش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حتی امنیتی حل و فصل می گردید.

حسین راغفر در  ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در طی سال های گذشته با عدم تدبیر مسوولین در این کشور فقط شاهد اتلاف بزرگ منابع مالی بوده ایم بدون اینکه بهره وری از آنها برای اقتصاد و جامعه حاصل شود. ضمن اینکه دولت ها مرتب بخصوص دولت های بعدی  از معضل پرداخت یارانه های نقدی صحبت کردند و از اینکه منابع بزرگ درآمدهای نفتی را که باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود را مصروف پرداخت یارانه نقدی به بخش قابل توجهی از جمعیتی کرد که واقعا نیازمند دریافت این رقم یارانه نیست گفته اند، لذا می توان گفت این موضوع یکی از معضلاتی است که کماکان ادامه پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در ادامه با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه ها به همه آحاد جامعه باید حذف شود گفت: قطعا برای قطع یارانه ها و اصلاحات یارانه  ای حتما باید کار مطالعاتی صورت بگیرد. البته قبل از اجرای طرح حتما باید پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به صورت همه جانبه ای مورد بررسی قرار بگیرد. یعنی بدون کار کارشناسی به دلیل قطع یارانه دهک های بالای درآمدی، نباید یارانه ها قطع شود بلکه برای این موضوع باید سامانه هایی طراحی شوند که با دقت بسیار بالایی گروه های هدفی که باید یارانه دریافت کنند و گروه هایی که باید حذف شوند شناسایی شوند، در غیر این صورت به یک باره چنین اقدامی می تواند تبعات خطرناکی برای کشور به دنبال داشته باشد.

حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با اشاره به یک نکته مهم بر این موضوع تاکید کرد و گفت: ضمن اینکه دولت باید متوجه این موضوع باشد که در وضعیت بد اقتصادی امروز جدای از حذف یارانه ها اگر تصمیمی بر افزایش قیمت حامل های انرژی گرفته شود این مساله تبعات دیگری مثل افزایش نرخ ارز به دنبال خواهد داشت.

وی در این باره توضیح داد: بنابراین نمی توان نسبت به افزایش قیمت حامل های انرژی غیر مسوولانه اقدام کرد. این موضوع موجب افزایش نرخ ارز می شود اگر این موضوع که ظاهرا جزء دستور کارهای دولت است بدون بررسی های همه جانبه اجرا شود می توان گفت به شیوه سنتی دولت باز هم دست به جیب مردم کرده و برای کشور مشکلات جدیدی ایجاد کرده است.

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 20148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha