منازعه چین و آمریکا و تحولات افغانستان، عضویت ایران در پیمان شانگهای را تسریع کرد/ اعضای شانگهای ۴۰ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند و این فرصتی برای ایران است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با افزوده شدن ایران به این مجموعه در حال حاضر حلقه کاملی از مناطق اوراسیا، آسیای مرکزی، آسیای میانه، جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا تشکیل شده است. این کشورها هم در حوزه تجارت جهانی و هم حوزه منطقه ای نقش حایز اهمیتی ایفا می کنند. با توجه به اینکه بزرگترین منابع انرژی دنیا متعلق به ایران و روسیه است و بزرگ‌ترین خریداران انرژی دنیا  چین و هند هستند، چون این کشورها اعضای دائمی سازمان همکارس شانگهای هستند عضویت ما دراین سازمان قطعا مهم و مفید خواهد بود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پذیرفته شد. موضوعی که به زعم کارشناسان می تواند دریچه های خوبی را در مسائل اقتصادی پیش روی ایران باز کند. مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره دلایل تاثیر گذار بر عضویت ایران درسازمان همکاری شانگهای و عواید اقتصادی این موضوع برای ایران با رادار اقتصاد گفت و گو کرده است.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی  پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری ها شانگهای گفت: به هر حال درخصوص دلیل پذیرش ایران در سازمان شانگهای نمی توان مسائل امنیتی منطقه را نادیده گرفت. منطقه آبستن مسائل مختلفی است و اتفاقاتی که در هفته ها و ماه های اخیر در منطقه رخ داده هم هم می تواند یکی از مهمترین دلایل پذیرش و قبول عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای باشد.

وی در این باره به ذکر چند موضوع پرداخت و در این باره خاطر نشان کرد: مسائل تغییر دولت و حاکمیت در افغانستان که در نزدیکی ایران است قطعا می تواند یکی از دلایل این موضوع باشد. ضمن اینکه افزایش منازعات بین آمریکا و چین که روز به روز ابعاد جدیدتری به خود می گیرد، موضوع مهمی است که نشان می دهد مسائل بین چین و آمریکا صرفا از حالت اقتصادی خارج شده و ابعاد دیگری نیز به خود گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه خاطر نشان کرد: مثل قرار داد سه  جانبه ای که از قبل نشانه های انعقاد آن وجود داشت اما طی روزهای گذشته بین انگلیس، آمریکا و استرالیا در منطقه اقیانوس آرام بسته شد. در این موضوع می توان به سند ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین اشاره کرد.

حریری در این باره تصریح کرد: اگر همه این موارد را کنار همدیگر قرار بدهیم سیری است که از آن می توان نتیجه گرفت که چرا عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای پذیرفته شد. بنابراین می توان نتیجه گرفت شرایط برای ورود ما به این سازمان به عنوان عضو دائم در فضای سیاسی و استراتژیک در منطقه ایجاد شد چرا که منطقه نسبت به سال های قبل دچار تغییرات و تفاوت های عدیده ای شده است.

مجید رضا حریری در خصوص کارکردهای سازمان همکاری شانگهای و بحث عواید اقتصادی آن برای ایران گفت:ماهیتا این سازمان به دلیل ایستادگی، برخورد ومقاومت با مسائل ضد امنیتی و تروریسم تشکیل شد. سازمان شانگهای بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر شکل گرفت. اعضای این سازمان ناظر به مقابله با گروه های تروریستی مثل القاعده، طالبان و داعش در منطقه مثل  افغانستان، آسیای میانه و نقاطی از غرب چین و چچن در روسیه که نگران افزایش خطر تروریسم بودند چنین پیمانی را تشکیل دادند اما رفته رفته هر چقدر از این پیمان گذشت، و پیمان رنگ وروی اقتصادی بیشتری به خود گرفت با توجه به مطرح شدن بحث احیای جاده ابریشم،و اینکه کشورهای عضو این سازمان در مسیر احیای جاده ابریشم قرار داشتند لذا این سازمان رنگ و روی اقتصادی نیز به خود گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی دراین باره خاطر نشان کرد: در حال حاضربین اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دادهایی بسته شده که می توان گفت این قراردادها و پیمان نامه ها در اصل بین کشورهایی به امضاء رسیده که ۴۰ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند. کشورهایی که وسعت زیادی از خاک دنیا متعلق به آنهاست، لذا سرزمین های مختلف در این پیمان قرار دارند. کشورهای بزرگی مثل هند، روسیه و چین عضو دائم این پیمان هستند.

حریری در این باره تصریح کرد: لذا می توان گفت با افزوده شدن ایران به این مجموعه در حال حاضر حلقه کاملی از مناطق اوراسیا، آسیای مرکزی، آسیای میانه، جنوب آسیا و جنوب شرق آسیا تشکیل شده است. این کشورها هم در حوزه تجارت جهانی و هم حوزه منطقه ای نقش حایز اهمیتی ایفا می کنند. با توجه به اینکه بزرگترین منابع انرژی دنیا متعلق به ایران و روسیه است و بزرگ‌ترین خریداران انرژی دنیا  چین و هند هستند، چون این کشورها اعضای دائمی سازمان همکارس شانگهای هستند عضویت ما دراین سازمان قطعا مهم و مفید خواهد بود.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال امیدواریم که با عضویت در سازمان همکاری شانگهای زمینه های لازم برای افزایش مبادلات تجاری، تکنولوژیک و اقتصادی بیشتری برای کشورباز شود. دولتمردان و مسوولین باید از فضای ایجاد شده به عنوان یک فرصت بالقوه استفاده کنند.

وی در خصوص مساله افزایش صادرات به کشورهای عضو سازمان شانگهای گفت: تولید کشور باید به شدت تقویت شود. عضویت در سازمان شانگهای فرصتی پیش روی ماست. اگر دولت به دنبال افزایش صادرات کالای تولیدی است نه خام فروشی باید از تولید با کیفیت به شدت حمایت کند. این مساله وابسته به نوع سیاستگذاری‌های دولت و اتفاقاتی در عرصه داخلی وبین المللی است. هر چند که شاید بتوان گفت سیاست گذاری ها و مدیریت داخلی ما به مراتب مهمتر از مسائل بیرونی و خارجی باشد. لذا از فرصت به دست آمده برای گرفتن تاثیرات خوب از عضویت در سازمان شانگهای به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و برای این منظور برنامه ریزی خوبی داشته باشیم.

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 20190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha