بدون دعوت از بخش خصوصی نمی توان به تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال امیدوار بود/بجای منابع بانکی دولت بخشی از منابع صندوق توسعه ملی را به ساخت مسکن اختصاص دهد

نایب رئیس انجمن انبوه سازان کشور گفت: دولت می تواند از صندوق توسعه ملی برای این منظور، اعتباری نزد بانکها بگذارد به جای اینکه با چاپ پول، کشور را دچار شوک های تورمی کند. به هر حال بانکها منابع مالی برای تامین پروژه ساخت و ساز آن هم با بازدهی های بیست و سی ساله را ندارند، بنابراین دولت در بخش تامین مالی به شدت نیازمند مشارکت بخش خصوصی برای تزریق نقدینگی به این بخش است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی  رادار اقتصاد، ساخت یک میلیون واحد مسکونی و حتی بیشتر از این رقم با توجه به میزان واقعی نیاز انباشته کشور مساله مهمی است که به هر حال توسط این دولت یا دولت دیگری باید کلید زده شود. هر چند تعلل ها و بی تفاوتی های دولت قبلی در بخش مسکن، کاهش عرضه و افزایش تقاضای مسکن را به یک کالای لوکس تبدیل کرد، در حالی که تامین مسکن براساس قانون اساسی وظیفه دولت است. اما کلید زدن طرح ملی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال نیازمند بستر سازی و آماده سازی مقدمات لازم است. نایب رئیس انجمن انبوه سازان دراین باره به رادار اقتصاد توضیحاتی داده است.

ایرج رهبر در گفت و گو با رادار اقتصاد به مسائل و حواشی پیرامون ساخت وساز یک میلیون واحد مسکونی در سال که یکی از وعده های آقای رئیسی به مردم است پرداخت ودر این باره گفت: ساخت وساز مسکن به دلایل مهم از جمله دلایل اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی موضوع بسیار حائز اهمیتی برای کشور است. از این جهت هر گونه غفلت مسوولین دراین موضوع تبعات سختی برای کشور به دنبال دارد. اما برای تحقق وعده ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی در سال تمام زیر ساخت ها، بسترها و عوامل مورد نیاز این موضوع باید فراهم شود تا مساله ساخت و ساز مسکن از شعار به یک وعده عملیاتی شده تبدیل شود.

وی در این باره افزود: یکی از مهمترین مسائل تحقق وعده آقای رئیس جمهور، تامین مالی پروژه ساخت وساز مسکن است. با اینکه مجلس شورای اسلامی قانون جهش مسکن ومصوبه مجلس را درراستای حمایت از منابع مالی طرح های ساخت و ساز مصوب کرده است اما مساله این است که منابع مالی برای کلید زدن پروژه ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی در سال از کدام صندوق ها باید تامین شود.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن گفت: دولت باید میزان منابع مالی که از نظام بانکی کشور به صورت وام و تهسیلات مختلف دریافت می کند را کاملا مشخص کند. سایر منابع هم از بخش خصوصی و بخش های مردمی باید مشخص شود تا براساس واقعیت به دست آمده از تامین منابع مالی و اینکه بعد از کلید زدن کار در وصول منابع مالی دولت دچار مشکلات مختلفی نشود طرح ساخت وساز یک میلیون واحد مسکونی در دستور کار دولت قرار بگیرد.

ایرج رهبر درخصوص تامین مالی ساخت و ساز مسکن توسط دولت خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات دولت در تامین بودجه کشور، قطعا بدون دعوت از بخش خصوصی نمی توان به تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال چندان امیدوار بود. ضمن اینکه نمی توان به بانک ها برای اعطای وام و تسهیلات بلند مدت دو سه دهه ای امیدوار بود.

وی دراین خصوص خاطر نشان کرد: دولت می تواند از صندوق توسعه ملی برای این منظور، اعتباری نزد بانکها بگذارد به جای اینکه با چاپ پول، کشور را دچار شوک های تورمی کند. به هر حال بانکها منابع مالی برای تامین پروژه ساخت و ساز آن هم با بازدهی های بیست و سی ساله را ندارد، بنابراین دولت در بخش تامین مالی به شدت نیازمند مشارکت بخش خصوصی برای تزریق نقدینگی به این بخش است.

ایرج رهبر در این باره افزود: از این منظر دولت بخشی از ساخت و ساز را در قالب مشارکت باید با بخش خصوصی تقسیم کند و از ظرفیت بخش خصوصی برای گرفتن اعتبار و منابع مالی استفاده کند. از سوی دیگر دولت نباید روی بخش خصوصی که در حال ساخت و ساز مسکن است به لحاظ مالیاتی فشار بیاورد، چرا که با افزایش هزینه های شرکت های مشارکت کننده در ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی، و افزایش تورم، تامین منابع مالی و ادامه کار با دولت برای بخش خصوصی نیز سخت می شود. از این لحاظ دولت باید موارد را یک به یک مورد بررسی های همه جانبه ای قرار دهد و سپس برای اجرای وعده آقای رئیسی وارد عمل شود.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان در خصوص تامین مصالح مورد نظر ساخت وساز مسکن گفت: در خصوص تامین مصالح برای ساخت وساز یک میلیون مسکن در سال نباید نگران باشیم ، چرا که مساله تامین مصالح برای ساخت و ساز مسکن در کل کشور با توجه به ظرفیت بالای تولید سیمان و فولاد سخت نیست. با توجه به اینکه کارخانه های سازنده مصالح کلیدی مثل سیمان و فولاد اکثرا دولتی هستند و سال هاست از امتیازات دولتی مثل امکانات وانرژی ارزان قیمت  استفاده می کنند با کنترل وسهمیه بندی برای تامین نیازهای ساخت یک میلیون مسکن می توان مانع افزایش نرخ مصالح ساختمانی و تامین سریع مصالح مورد نیاز این طرح شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه میزان تولید فولاد کشور در سال حدودا ۳۰ میلیون تن  است، طرح یک میلیون واحد مسکونی در سال تقریبا نیازمند ۵ تا ۱۰ میلیون تن فولاد است، بنابراین میزان نیاز نسبت به تولید کشور رقم بسیار بزرگی نیست که توان تولید و فراهم سازی آن را نداشته باشیم. هر چند ممکن است به دلیل تقاضای زیاد درصدی تورم ایجاد شود اما میزان افزایش به قدری نخواهد بود که روند ادامه ساخت و ساز را مختل کند یا تورم را به شدت افزایش دهد.

ایرج رهبر درخصوص اهمیت توسعه زیر ساخت های حمل و نقل برای شهرهای اطراف کلانشهرها گفت: برای ساخت شهرک های اطراف کلانشهرها و اعطای زمین های رایگان به انبوه سازان، قطعا دولت باید دسترسی مردم به حمل و نقل شهری برای تسریع رفت وآمد به محل کار خود به شهرهای بزرگ را با توسعه زیر ساخت های ریلی و حمل و نقل را فراهم کند. اگر دولت در حاشیه شهرها برای شهرک سازی زمین هایی آماده دارد پیش از این باید به فکر تامین زیر ساخت ها و تامین هزینه های این بخش های بسیار مهم باشد. در صورتی که دولت شهرک های کوچک و بزرگ بسازد اما زیر ساخت های مهم زندگی در شهرکها تدارک دیده نشده باشد، قطعا چندان مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد.

وی در ادامه افزود: اگر دولت بتواند از زمین های شهری وزارتخانه ها در شهرهای بزرگ که دارای آب ، برق و گاز وزیر ساخت های لازم برای زندگی شهری هستند استفاده کند قطعا بخشی از هزینه های دولت کاهش می یابد و نسبت به این واحدهای مسکونی تقاضای بیشتری ایجاد می شود.

۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 21023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha