به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سیگنال اخیر آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا مانع مهمی را از سر راه این هواپیما برای بازگشت به فعالیت جهانی پس از دو سانحه مرگبار و کشته شدن ۳۴۶ نفر، برمیدارد.
پس از این که معلوم شد سیستم ضد واماندگی هواپیمای ۷۳۷ مکس معیوب بوده و در سوانح مرگبار این هواپیما نقش داشته و در نتیجه این هواپیما در مارس سال ۲۰۱۹ زمینگیر شد، رگولاتور ایمنی هوانوردی اروپا بر نظارت دقیقتر روی فرایند تجدید مجوز ۷۳۷ مکس تأکید داشت.
از آن زمان تحقیقات انجام گرفته نشان داد بوئینگ اطلاعات مربوط به ضعف سیستمها را از رگولاتورها و خلبانان پنهان کرده است. سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا در داخل و خارج کشور برای ضعف نظارت بر ساخت ۷۳۷ مکس به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و بوئینگ میلیاردها دلار برای رفع این مشکل و پرداخت خسارت قربانیان و ایرلاینها هزینه کرد.
پاتریک کای، مدیر اجرایی آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: این آژانس سرگرم انجام بازبینی نهایی سند پیش از صدور دستورالعمل صلاحیت پرواز در ماه آینده است.
وی در اظهاراتی به فایننشیال تایمز گفت: تحلیل و بررسی ما نشان داده که این هواپیما ایمن است و سطح ایمنی آن از نظر ما کافی محسوب میشود.
مهر تأیید این آژانس بوئینگ را به آغاز مجدد روند تحویل این هواپیما نزدیکتر میکند.
سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا هم در مراحل نهایی صدور مجوز مجدد است و ماه جاری توصیههای جدیدی برای آموزش خلبانان صادر کرد.
با این حال این پرسش مطرح است که چه تعداد از مسافران مایل خواهند بود سوار این هواپیما شوند. ایرلاینها در مواجهه با کاهش شدید سفرهای هوایی جهانی تحتفشار قرار دارند و سفارشها برای بیش از هزار فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس لغو شده است.
بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، بوئینگ ۴۵۰ فروند هواپیما تولید کرده و منتظر تحویل آنهاست. تحلیلگران انتظار دارند که ۱۸ ماه یا بیشتر زمان ببرد تا انبارهای این شرکت خالی شوند اما شمار زیادی از این هواپیماها دیگر مشتری ندارند.
نظر شما