به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجتبی یوسفی نماینده مجلس گفت: ما برای کنترل قیمت هر محصولی دو راه حل بیشتر نداریم؛ اول تولید محصول به منظور کاهش فاصله بین عرضه و تقاضای کالا در بازار و دیگری رقابتپذیر کردن بازار که با تنوع در تولید آن محصول محقق میشود. برای خارج کردن بازار از انحصار نیز راهی جز واردات نداریم. در خصوص بازار خودرو نیز این موارد صدق میکند.
او می گوید: اگر فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار به صفر نرسد نمیتوان قیمت خودرو را کنترل کرد، در دهه ۸۰ و قبل از تنشهای ارزی هرکس که خودروی صفر خریداری میکرد باید آن را در بازار کمتر از نرخ خریداری شده میفروخت. البته همان موقع نیز خودروی داخلی گران بود و کیفیت آن پایین بود. البته که کیفیت آن خودروها نیز از کیفیت امروز خودروهای داخلی بیشتر بود. علت این اتفاق در آن دوران این بود که خودرو تقریبا به یک کالای مصرفی نزدیک شده بود و از آن به عنوان کالای سرمایهای استفاده نمیشد.
به گفته او امروز به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضای خودرو فاصله وجود دارد، عملا در حاشیه بازار هرکس خودرویی خریداری کرده باشد میتواند آن را با قیمت بالاتری به فروش رساند. به عبارت دیگر مصرف کننده واقعی در اکثر موارد نمیتواند به خودروی مورد نیاز خود با قیمت واقعی دست یابد. عملا این فاصله بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو سبب میشود تا قیمتها روز به روز افزایش پیدا کند که یکی از راه حلهای کنترل این وضعیت افزایش تولید است.
یوسفی گفت: نباید خدمات وزیر صمت و دولت را در این حوزه نادیده گرفت، زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد تعداد زیادی خودروهای ناقص در کف کارخانه داشتیم که خاک میخورد و نه به مصرف کننده تحویل داده میشد و نه نیاز بازار تامین میشد، اما امروز این خودروها تکمیل و وارد بازار شده است، ولی به دلیل انباشت نیازی که در یک دهه گذشته در بازار به وجود آمد، همواره فاصله بین عرضه و تقاضا سبب شده تا هم خودرو روز به روز گرانتر شود و در خصوص کیفیت آن نیز جای هیچ حرفی وجود ندارد.
به گفته او راه حل کوتاه مدت ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو، واردات است که مجلس در این دو سال برای واردات خودرو تلاش زیادی انجام داد و امسال با هر سختی بود نمایندگان بحث واردات خودرو را در بودجه مصوب کردند. نمیشود ما قریب به ۵ دهه شعار دهیم که میخواهیم خودروساز شویم، اما کاری نکرده و صرفا در حق مصرف کننده از لحاظ قیمت و کیفیت اجحاف میکنیم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار ما از وزیر صمت این است که برای کنترل قیمت خودرو هرچه سریعتر اقدام کند، این بار بهانه برای افزایش قیمت خودرو، نرخ ارز بود. بالاخره ما متوجه نشدیم در حوزه خودرو تولید کننده هستیم یا وارد کننده؟ اگر تولید کننده هستیم قیمت ارز نباید بر روی قیمت نهایی خودرو تاثیر گذار باشد، اگر هم وارد کننده هستیم از روز اول تکلیف خود را روشن کرده و اجازه دهیم تا خودرو وارد شود.
یوسفی گفت: شنیده میشود که قرار است با آئین نامه نوشته شده برای واردات خودرو، ماشینهای گران قیمت وارد شود، یعنی خودروهای چینی با چندین برابر قیمت وارد شوند. امروز عمدتا اقشار متوسط جامعه به خودرو نیاز دارند و واردات یک خودروی یک میلیاردی که نمیتواند بازار را تنظیم کند. مجلس این موضوع را دنبال خواهد کرد.
نظر شما