بانک جهانی: ایران در پرداخت یارانه سوخت، سومین کشور جهان است + نمودار

بانک جهانی با معرفی ۲۰ کشور بزرگ یارانه دهنده به سوخت‌های فسیلی اعلام کرد ایران با پرداخت سالانه بیش از ۴۱ میلیارد دلار یارانه به سوخت‌های فسیلی در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بانک جهانی در گزارش جدیدی که از وضعیت پرداخت یارانه‌های انرژی در جهان منتشر کرده دولت ایران را به عنوان سومین یارانه دهنده جهان برای مصرف سوخت‌های فسیلی معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال ۲۰۲۰ تهیه شده است دولت ایران در این سال ۴۱.۷۲ میلیارد دلار یارانه انرژی به شهروندان خود پرداخت کرده است که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان به‌جز روسیه و عربستان است.

برق بیشترین سهم را در یارانه‌های پرداختی دولت ایران برای سوخت داشته است. میزان یارانه پرداختی برای مصرف برق در ایران طی این سال ۲۶.۵۱ میلیارد دلار برآورد شده است. برای بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی نیز ۱۵.۲۱ میلیارد دلار یارانه در ایران پرداخت شده است.

در مجموع پنج کشور ایران، هند، روسیه، عربستان و ونزوئلا تقریباً نصف کل یارانه‌های انرژی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این کشورها در مجموع ۲۱۱ میلیارد دلار یارانه برای مصرف سوخت به شهروندان خود پرداخت می‌کنند.

روسیه بزرگ‌ترین یارانه دهنده در جهان است. میزان یارانه پرداختی دولت این کشور به سوخت‌های فسیلی ۷۸ میلیارد دلار در سال است. عربستان با ۵۴ میلیارد دلار در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است.

پس از ایران که در جایگاه سوم قرار گرفته است ونزوئلا با پرداخت سالانه ۲۲ میلیارد دلار یارانه به سوخت‌های فسیلی در رتبه چهارم و هند با ۱۷ میلیارد دلار در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند.

بانک جهانی: ایران در پرداخت یارانه سوخت، سومین کشور جهان است + نمودار

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی آثار و نتایج مثبت اصلاح یارانه‌های پرداختی به سوخت‌های فسیلی بر سلامت مردم پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی حذف یارانه سوخت‌های فسیلی می‌تواند از مرگ ۳۱ هزار نفر در ایران طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۵ جلوگیری کند.

دولت روسیه به عنوان بزرگ‌ترین یارانه دهنده سوخت‌های فسیلی با حذف یارانه این نوع سوخت‌ها می‌تواند مانع مرگ ۱۱۰ هزار نفر در این کشور تا سال ۲۰۳۵ شود. در عربستان هم با حذف یارانه سوخت‌های فسیلی از مرگ حدود ۶ هزار نفر در این کشور جلوگیری می‌شود.

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 43909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha