هجوم دلالان به خودروهای اسقاطی، بازار را به هم ریخت

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور گفت: از زمانی که موضوع مربوط به واردات خودرو و آیین‌نامه آن جدی شد، شاهد تغییر و افزایش قیمت در حوزه خودروهای فرسوده در سایت‌های فروش خودرو هستیم. این در حالی است که این موضوع شبیه به یک نمایشنامه است، چراکه موضوع مربوط به واردات خودرو هیچ ارتباطی به نوسانات قیمتی در بخش خودروهای اسقاطی ندارد و انجمن اسقاط خودرو در حال حاضر ۳۰ هزار گواهی خودروی فرسوده از قبل موجود دارد که با توجه به رقم محدود واردات خودرو این میزان از گواهی‌ها این تعداد از واردات خودرو را پوشش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اعتماد نوشت: با وجود آنکه هنوز آیین‌نامه نهایی واردات خودرو در هیات دولت مطرح نشده، اما زمزمه الزام بر ارایه گواهی اسقاط خودرو به عنوان شرط واردات، بازار خودروهای فرسوده را ملتهب کرده و شاهد عرضه خودروهای مدل پایین و اسقاطی با قیمت‌های نجومی و باورنکردنی در سایت‌های فروش آنلاین هستیم، به عنوان مثال؛ وانت پیکان مدل ۱۳۸۷ در یکی از سایت‌های فروش آنلاین با کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان یا پیکان در مدل‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ با کارکرد ۲۵۰ هزار کیلومتر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است که البته نمونه این آگهی‌ها در این سایت‌ها هم کم نیستند. این نرخ‌گذاری‌ها در حالی انجام شده که هنوز هیچ تصمیمی بر الزام بر ارایه گواهی اسقاط خودروهای وارداتی گرفته نشده و جزییات آن هم مشخص نشده است.

قیمت خودروهای فرسوده بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان است

سیدامیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در مورد تعیین قیمت‌های نجومی خودروهای فرسوده در برخی سایت‌های فروش آنلاین به «اعتماد» گفت: از زمانی که موضوع مربوط به واردات خودرو و آیین‌نامه آن جدی شد شاهد تغییر و افزایش قیمت در حوزه خودروهای فرسوده در سایت‌های فروش خودرو هستیم. این در حالی است که این موضوع شبیه به یک نمایشنامه است، چراکه موضوع مربوط به واردات خودرو هیچ ارتباطی به نوسانات قیمتی در بخش خودروهای اسقاطی ندارد و انجمن اسقاط خودرو در حال حاضر ۳۰ هزار گواهی خودروی فرسوده از قبل موجود دارد که با توجه به رقم محدود واردات خودرو این میزان از گواهی‌ها این تعداد از واردات خودرو را پوشش می‌دهد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در ادامه با اشاره به نرخ‌گذاری‌ها در بخش خودروهای فرسوده نیز گفت: در انجمن اسقاط خودرو قیمت این قبیل از خودروها بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان تعیین شده که این فاصله قیمتی هم به مدل این خودروها وابسته است و این نرخ‌گذاری‌های عجیب و نجومی برای خودروهای فرسوده در سایت‌های فروش اصلا منطقی نیست.

او افزود: در حال حاضر با نگاهی به سایت‌های فروش آنلاین قیمت خودروهایی مانند پژو، سمند یا پرشیا در محدوده ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده آن هم در مدل‌های بالا، اما اینکه می‌بینیم قیمت یک پیکان فرسوده را ۴۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند هیچ توجیهی ندارد و اصلا هم منطقی نیست و علت این موضوع هم به این دلیل است که آیین‌نامه قانون ساماندهی خودرو هنوز نهایی نشده البته پیش‌بینی می‌شود این آیین‌نامه به زودی تصویب شود هر چند در این فاصله دلال‌ها و سودجویان می‌خواهند از این بازار بهره‌برداری خود را بکنند.

او ادامه داد: متاسفانه برخی افراد در تماس با انجمن ما خواستار تعویض خودروهای مدل بالای خود با خودروهای فرسوده هستند به عنوان مثال؛ فردی در تماس با ما خواستار تعویض خودروی پرشیای خود با یک خودروی فرسوده بود که علت آن را هم استفاده از مزایای آیین‌نامه واردات خودرو اعلام کرد این در حالی است که هنوز این آیین‌نامه به تصویب نرسیده و تحویل مجلس هم نشده است.

شرایط اسقاط پس از تصویب آیین‌نامه واردات اعلام می‌شود

احمدی تصریح کرد: با وجود آنکه ۷ ماه از تصویب قانون ساماندهی خودرو می‌گذرد و باید ۲ ماه بعد از آن آیین‌نامه این قانون آماده می‌شد تا موضوعات مربوط به شرایط اسقاط خودرو و واردات مشخص می‌شد، اما پس از گذشت ماه‌ها همچنان این آیین‌نامه به تصویب نرسیده است و تا زمانی که آیین‌نامه آماده نشود اصلا شرایط اسقاط معلوم نیست.

او با بیان اینکه شیطنت در بخش اعلام قیمت‌های نجومی خودروهای فرسوده از سوی دلالان انجام می‌شود، افزود: این قیمت‌ها اصلا قابل باور نیستند و مردم نباید با این نرخ‌ها معاملاتی انجام دهند ضمن آنکه انجمن اسقاط کل کشور تعداد قابل توجهی گواهی اسقاط موجود دارد و ابتدا باید همین تعدادی که موجود است، استفاده شود تا گواهی جدید صادر شود و دغدغه‌ای هم در این خصوص وجود ندارد.

او افزود: ضمن آنکه این خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند و خودروهای فرسوده‌ای هم که در سایت‌ها می‌بینیم به دلیل محدودیت‌هایی که دارند اکثرا قابلیت خرید و فروش ندارند و صرفا یک قیمتی برای آن‌ها تعیین شده است، خودروهای فرسوده پس از اینکه وارد مراکز اسقاط می‌شوند کاملا از چرخه و ارزش‌گذاری خارج می‌شوند.

تقاضای بازار کمتر از گواهی‌های موجود است

احمدی خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار گواهی اسقاطی هم که در کلیه مراکز اسقاط خودروی کشور موجود است به ترتیب به واردکنندگان ارایه خواهد شد هر چند هم‌اکنون تعداد واردکنندگان اندک هستند، اما این گواهی‌ها را اغلب تولیدکنندگان داخلی دریافت می‌کنند و به نظر می‌رسد تقاضایی که در بازار وجود دارد بسیار کمتر از این تعداد گواهی موجود است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در پاسخ به این پرسش که اخذ گواهی اسقاط خودرو و هزینه در این بخش چه تاثیری بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی دارد نیز گفت: قیمت این گواهی‌ها حدود ۳۵ میلیون تومان است و رقم چندان بالایی هم نیست که از طریق ستاد نوسازی ناوگان به واردکنندگان و تولیدکنندگان ارایه می‌شود و نیازی هم به اخذ گواهی با قیمت‌های بالاو سنگین نیست.

نرخ گواهی اسقاط خودروهای سبک ۳۵ و خودروهای سنگین ۵۰ میلیون تومان است

او در پاسخ به این پرسش که آیا در مراکز اسقاط خودرو قطعات مربوط به خودروهای فرسوده باز شده و به فروش می‌رسند نیز گفت: خیر، از دستگاه سوخت‌رسان گرفته تا کلیه لوازم خودروهای فرسوده به بخش ذوب ارسال می‌شود و این قطعات از دور خارج می‌شوند.

احمدی در مورد انتشار خبر خرید و فروش گواهی‌های اسقاط و تخلف در این حوزه نیز افزود: این گواهی‌ها خرید و فروش نمی‌شوند و از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مدیریت می‌شوند و قیمت‌گذاری‌ها در این بخش از قبل صورت گرفته و از سوی انجمن اسقاط کل کشور هم به خودروسازان یا واردکنندگانی که به این گواهی نیاز دارند، ارایه خواهد شد و بر اساس قرارداد و به مبلغ ۳۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

به ازای واردات یک خودرو ۱ تا ۲ خودرو از چرخه خارج می‌شود

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور گفت: البته این نرخ برای خودروهای سواری سبک تعیین شده و در بخش خودروهای سنگین دیزل قیمت گواهی اسقاط بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان تعیین و تثبیت شده است و با همین قیمت هم به متقاضیان عرضه می‌شود و در ستاد حمل و نوسازی هم نرخ‌ها همین میزان است و اگر نرخ‌های بالاتری از سوی برخی افراد اعلام شود اصلا مورد تایید انجمن اسقاط نیست و متقاضیان به راحتی می‌توانند با همین نرخ‌ها از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده این گواهی‌ها را دریافت کنند.

او در پاسخ به این پرسش که با واردات خودرو چه تعداد خودروی فرسوده از چرخه خارج می‌شود نیز گفت: کلیه این فرآیندها به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو وابسته است و اینکه به صورت دقیق چه تعداد خودرو قرار است وارد کشور شود هم هنوز مشخص نشده، اما پیش از این در ازای واردات هر یک خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی ۴ خودروی فرسوده از چرخه خارج می‌شد که در قانون جدید این تعداد به ۱ تا ۲ خودروی فرسوده کاهش پیدا کرده و با هر یک دستگاه خودروی وارداتی نهایتا دو خودرو از دور خارج می‌شود، اما هنوز این آیین‌نامه به تصویب نرسیده است و همه در انتظار تصویب این آیین‌نامه هستیم.

۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 46335
منبع: فرارو

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha