آرامش بورس پس از توفان نرخ خوراک

بزرگ‌ترین حجم اعمال قراردادهای اختیار معامله در تاریخ بازار سرمایه رقم خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای‌اقتصاد : بورس تهران که از ابتدای هفته و روز شنبه روزهای مثبت و پرهیجانی را تجربه کرده، اکنون سرعت رشد بازار اندکی ملایم‌تر شده و بازار سهام صف‌های خرید اوایل هفته را از دست داده است و به نظر می‌رسد هیجانات روزهای ابتدایی تقریبا تخلیه شده است. نماگر اصلی بازار سهام با محرک نرخ خوراک روند افزایشی پرشتاب خود را از کانال یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحدی آغاز کرد و روز گذشته با رشد ۴۷/ ۰درصدی به ۲میلیون و ۱۰۴هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۳هزار و ۵۰۰واحدی از ۷۱۰هزار واحد عبور کرد.

نمادهایی که بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس گذاشته‌اند، «اخابر»، «وتجارت» و «فارس» هستند. شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۲۳واحدی به ۲۶هزار و ۳۹۶واحد رسید. بازار سهام پس از خبرهای مثبتی که در خصوص نحوه تعیین قیمت گاز خوراک منتشر شده است، وارد فاز هیجانی شد و اکنون این هیجان تا حدودی فروکش کرده است. به نظر می‌رسد، بازار سهام منتظر یک خبر یا محرک بااهمیت‌تر مانند نرخ دلار است تا بتواند بازدهی قابل‌توجهی را نصیب سبد سهام بورسی‌ها کند. با مفروضات فعلی، بازار در حالت نرمال قرار دارد و تحلیلگران بازار انتظار ندارند که شاخص کل بورس تهران، اعداد عجیب و غریبی را به ثبت برساند. با حفظ شرایط فعلی احتمالا کانال یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحدی به خاطره‌ای برای اهالی بازار مبدل می‌شود و رفتار هیجانی و تارگت‌های نجومی نیز پیش‌روی بازار نخواهد بود.

4 copy

بازار یک‌دست سبز جهانی

بازارهای جهانی چهارشنبه خود را با رشد قیمتی بسیار بالایی آغاز کردند، به طوری که نفت برنت با رشد ۳۳/ ۰درصدی به کانال ۸۵ بازگشت. قیمت مس نیز به ۸هزار و ۵۰۰دلار نزدیک شد. همچنین قیمت روی با رشد قابل‌توجهی به ۲هزار و ۴۵۰دلار رسید. قیمت آلومینیوم نیز با رشد اندک به ۲هزار و ۱۷۵دلار افزایش یافت. اوره خاورمیانه با افزایش قیمت ۴۱/ ۱درصدی نسبت به‌ روز گذشته به ۴۰۰دلار نزدیک شد.

پس از انتشار آمار اشتغال آمریکا در روز سه‌شنبه که آمار بسیار ضعیفی به نظر می‌رسید، شاخص دلار با افت شدیدی همراه شد و قیمت‌های جهانی دوباره وارد فاز صعودی شدند. همچنین کرک‌اسپرد پالایشگاه‌ها بالاتر از میانگین پنج‌سال اخیر خود قرار گرفت. در روز پنج‌شنبه داده‌های تورم PCE یا هزینه‌های مصرف شخصی و در روز جمعه گزارش NFP منتشر خواهد شد که آمار اشتغال را تا پایان تابستان نشان می‌دهد. فدرال‌رزرو نیز براساس داده‌های اشاره‌شده اقدام به تصمیم‌گیری در خصوص نرخ بهره خواهد کرد. با این حال تحلیلگران، نرخ بهره فعلی را بالاترین سطح نرخ بهره آمریکا در چند ماه اخیر تلقی می‌کنند. بر همین اساس، می‌توان عوامل‌ جهانی را از متغیرهای موثر بر رشد بورس کامودیتی‌محور تهران تعریف کرد؛ به طوری که در یک‌ماه اخیر صنایع دلاری بورسی به‌واسطه تحولات جهانی بازدهی خوبی را به ثبت رسانده‌اند.

بزرگ‌ترین حجم اعمال اختیار معامله در بازار سرمایه ایران

بازار سرمایه و به‌خصوص بازار اختیار معامله در روز چهارشنبه شاهد بزرگ‌ترین اعمال قراردادهای اختیار معامله در تاریخ بازار سرمایه بود. این اختیارهای معامله مربوط به دارایی پایه یا نماد «شستا» است که سررسید آن ۸شهریورماه بوده است.

این اختیارهای خرید که با رشدهای اخیر بازار سهام، بازدهی‌های قابل‌توجهی را نصیب خریداران اختیار معامله کرده‌اند، اکنون به موعد تسویه نقدی و فیزیکی خود نزدیک شده‌اند و در این اعمال تاریخی، حدود ۱۴میلیارد برگه سهم مورد معامله قرار گرفته است. البته این ۱۳میلیارد برگه سهم صرفا مربوط به قراردادهایی است که در سود بوده و قیمت سهم شستا احتمالا از قیمت اعمال آن بالاتر است. در این صورت به نظر می‌رسد ارزش این اعمال بااهمیت، ۳/ ۱هزار میلیارد تومان باشد. طی روز چهارشنبه خریداران اختیار خرید، اختیار داشتند که با آوردن مبلغی به اندازه قیمت اعمال، سهم شستا را با قیمت اعمال مشخص خریداری کنند. فروشنده‌های اختیارهای خرید نیز متعهد شدند که سهم شستا را با قیمت اعمال مشخص به فروش برسانند. همچنین برخی از معامله‌گران با اخذ موقعیت فروش کاهنده از بازار خارج شدند.

آنچه در بازار چهارشنبه گذشت

در پایان معاملات روز سه‌شنبه خبرهایی در خصوص ثبت مطالبه اوره‌سازها از دولت به ثبت رسید. مطالبه ۳۷هزار میلیارد تومانی شرکت‌های اوره‌ساز پس از گذشت ۴ از بلاتکلیفی خارج شده است. این خبر موجب شد تا نمادهای اوره‌ساز، سبزپوش شده و در برخی از ساعات با صف خرید همراه شوند. همچنین عرضه اولیه تامین سرمایه کاردان یکی از تحولات بازار سرمایه طی روز چهارشنبه بود. در این عرضه اولیه به هرکد، ۴۱۵سهم تخصیص یافته است.

اتفاق جدیدی که می‌تواند برای بازار اهمیت داشته باشد، کمبود شکر با نرخ مصوب ۲۸هزار تومان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شکر به مقدار بسیار کم با نرخ ۴۰هزار تومان برای شهروندان قابل دسترس است. علاوه بر این، رشد نرخ جهانی شکر یکی از تحولات و خبرهای مهمی است که تاثیر آن بر صنعت قند و شکر غیرقابل انکار است. قیمت جهانی شکر با نزدیک شدن به سطح ۷۳۰دلار به ازای هر تن در بالاترین مقدار طی ۱۰سال گذشته قرار گرفته است.

تابلوی بازار چه می‌گوید؟

سیل خبرهای مثبت طی هفته گذشته و انتشار یکباره آنها به طور ناگهانی، موجب تعجب بسیاری از فعالان بازارهای مالی طی هفته گذشته شده است برخی از تحلیلگران نیز پیش‌بینی می‌کنند انتشار اخبار مثبت طی هفته آینده تداوم داشته باشد. از مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تا وعده‌های وزیر صمت در خصوص بازار خودرو می‌تواند بازار سهام را در وضعیت نرمال فعلی حفظ کند. اما نمی‌توان از بازار انتظار داشت به تارگت‌های نجومی که برخی مدعی آن هستند دست یابد. تابلوی معاملات نشان می‌دهد که بازار همچنان احتیاط کرده و دست به عصا حرکت می‌کند. هیجانات روزهای ابتدایی هفته تا حدودی تخلیه و ترمز حرکت تند و تیز بازار کشیده شده است. آمار ورود و خروج پول حقیقی از بازار نیز نشان می‌دهد که طی روز چهارشنبه حدود ۸میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار سرمایه شده است. همچنین ارزش معاملات حدود ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به ‌روز گذشته اندکی بهبود یافته است.

هفته پیش‌روی بورس؛ سبز یا سرخ؟

با توجه به نرمال شدن وضعیت بازار و اصلاح نرخ خوراک، اخبار مربوط به بازار خودرو و توافق ایران و آمریکا می‌تواند نماگر اصلی بازار را در سطوح بالایی حفظ کند. با این حال در این شرایط نمی‌توان از بازار انتظار بازدهی بالایی را داشت. در صورتی که کاهش تنش‌ها با غرب و تحولات مثبت داخلی و قیمت‌های بازار جهانی تداوم یابد، بازار در هفته آینده، متعادل اما مثبت خواهد بود. رشد بیشتر بازار در گرو عوامل متعددی نظیر تحرکات دلاری است و یکی از عواملی که می‌تواند بازار سهام را به سوی قیمت‌های بالاتر سوق دهد، وعده‌هایی است که انتظار می‌رود مسوولان به آن جامه عمل بپوشانند. یکی از این وعده‌ها می‌تواند آزادسازی قیمت خودرو و رهایی خودروسازان از بند قیمت‌گذاری دستوری باشد. همچنین نزدیک شدن نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها به نرخ مرکز مبادله یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند بر جو کلی بازار موثر باشد.

۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 46528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha