بلاتکلیفی شاخص کل در مرز حساس/ روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر چطور بوده است؟

بورس تهران روز دوشنبه با افت تراز شاخص کل و افزایش ارزش معاملات خرد تا سطح ۴ همتی مواجه بود. بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شاهد تداوم روند خروجی جریان پول حقیقی از سهام بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل و افت تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با افزایش عرضه سهام و کاهش تراز شاخص‌ کل هم‌وزن و ریزش شاخص کل بورس تهران همراه بود که در نیمه دوم معاملات نیز تداوم داشت. بازار سهام روز دوشنبه تداوم معاملات در سطح ۴ همتی ارزش معاملات خرد همراه بود. خروج جریان پول حقیقی از سهام در کنار خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نشان از کاهش انتظارات صعودی شاخص‌های سهامی و افزایش احتیاط معامله‌گران دارد.

روز دوشنبه، شاخص‌های فرابورسی روند مشابه بازار بورس تهران داشتند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۲۹ صدم درصد بود و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۱۷ صدم درصدی داشت و افت تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن را بیان می‌کرد. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با ۸۸ صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با ۶۷ صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت زراعت با ۱۸.۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت مواد و محصولات دارویی با ۸.۱ میلیارد تومان و صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با ۶.۵ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۸۹.۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۶۱.۶ میلیارد تومان و صنعت محصولات شیمیایی با ۳۱ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

بلاتکلیفی شاخص کل در مرز حساس/ روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر چطور بوده است؟بلاتکلیفی شاخص کل در مرز حساس/ روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر چطور بوده است؟روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با اندکی افزایش، پس از کاهش ۸ درصدی روز ابتدای هفته در تراز ۴ هزار و ۱۳۵ میلیارد تومانی متوقف شد. کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد در بهمن ماه امسال موجب خروج سنگین جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی شده بود که در روزهای گذشته شدت کمتری پیدا کرده است.دیروز برآیند جریان پول حقیقی منفی ۲۹۹ میلیارد تومان بود و بازار سهام برای ششمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری سهامی بود. روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز در دو روز معاملاتی طی شده از هفته جاری متغیر بوده است و دیروز شاهد خروج سرمایه از صندوق‌های درآمدثابت بودیم.

بازار سهام در اولین روز هفته شاهد رشد ارزش صف‌های خرید سهام تا سطح ۳۹۵ میلیارد تومانی بود و ارزش صف‌های فروش سهام در محدوده ۱۲۲ میلیارد تومانی قرار داشت. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز شنبه ۱۸ درصد افت کرد و به ۳۲۲ میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با ۳۲ درصد رشد تا سطح ۱۶۱ میلیارد تومان افزایش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز شنبه تغییر نداشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز اندکی افزایش داشت و در سطح ۲۴.۱ میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه همچنان به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و ۲۶ هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار محدودیت‌های گازی صنایع را می‌توان سیگنال‌های مقاومتی شاخص کل و ارزش معاملات خرد دانست. در این روزها ریسک سیاسی بازار سهام رشد چشمگیری داشته و بازارهای موازی بازار سهام همچون بازار آزاد طلا و ارز با افزایش انتظارات صعودی همراه هستند. همچنین بازارهای جهانی انرژی و فلزات شاهد رشد قیمت انس و نفت برنت هستند. از سوی دیگر در روزهای گذشته انتظارات افزایشی قیمت جهانی نفت با رشد تنش‌های دریای سرخ تشدید شده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۶ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 52330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha