ایران یک پل جدید در مرز با ارمنستان می‌سازد

قرارداد ساخت پل دوم مرزی ایران و ارمنستان برای افزایش ظرفیت تردد کامیون و کشنده‌ها بین ۲ کشور امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان قرارداد ساخت مسیر وارداتی دزور تا خروجی تونل (حدود ۱۱ کیلومتر) و بازسازی جاده آگاراک- واردانی دزور (حدود ۲۱ کیلومتر) در چارچوب سرمایه‌گذاری ترانش ۴ کریدور شمال-جنوب توسط دو شرکت ایرانی و نماینده دولت ارمنستان امضا شد.

در این سفر موضوعات همکاری‌های بین دو کشور درباره ارائه تسهیلات به شرکت‌های ایرانی، حذف عوارض جاده‌ای، ارتقای همکاری‌ها در چارچوب کریدور شمال-جنوب و کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه، گسترش حمل‌ونقل ریلی و استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی و بندری ایران مورد مذاکره و تبادل نظر قرار گرفت.

ارزش قرارداد اجرای پروژه‌های راهسازی ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی ۲۱۰ میلیون دلار اعلام شده است. این قرارداد با هدف تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال-جنوب در منقطه قفقاز عملیاتی می‌شود.

یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم توجه به توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی بوده است. در این راستا توسعه ترانزیت و به صفر رساندن عوارض جاده‌ای و تعرفه ترانزیت کالا یکی از دستور کارهای ایران و ارمنستان است.

در سفر دیروز وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان در خصوص ساخت پل دوم مرزی با توجه به محدودیت تردد کامیون و کشنده‌ها از پل کنونی توافق حاصل شد. برای این منظور مقرر شده در اسرع وقت گروه کاری مشترک برای احداث پل مرزی دوم تشکیل شود تا وانجام این پروژه به قرارداد برسد.

همچنین در سفر وزیر راه و شهرسازی به ارمنستانی‌ها پیشنهاد شده تا شرکت‌های ایرانی در این کشور مدرسه‌سازی و سدسازی کنند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران از قفقازی که توام با صلح باشد پشتیبانی می‌کند، گفت: سیاست قطعی ما برپایه صلح در منطقه است و ما همواره از تمامیت ارضی کشور ارمنستان دفاع کردیم و به این سیاست ادامه می‌دهیم تا بتوانیم در راستای توسعه سیاست همسایگی گام برداریم. همچنین با توجه به اینکه در ایران فرصت‌های خوبی در حوزه توسعه ترانزیت و لجستیک وجود دارد تلاش می‌کنیم تا از این فرصت‌ها برای گسترش روابط بهره ببریم.

وزیر راه و شهرسازی به دعوت گنِل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان به این کشور سفر نمود و در رابطه با گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی ۲ کشور مذاکره کرد.

۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 48376
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha