پشت تورم خالی شد/پس از نقدینگی، پایه پولی هم روند نزولی به خود گرفت + نمودار

پایه پولی یا پول پرقدرت، همان شاخصی که منتقدان دولت آن را به عنوان عامل اصلی تورم می‌خواندند، طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی در آذر امسال، رشد ۳۳.۵ درصدی را ثبت کرد که کمترین رقم از مهر ۱۴۰۱ تا کنون است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های پولی آذر نشان می‌دهد که نرخ رشد پایه پولی پس از صعود به رقم ۴۵ درصد در فروردین امسال، با افت حدود ۱۲ واحد درصدی به ۳۳.۵ درصد در آذر رسیده است. همچنین نرخ رشد نقدینگی در آذر به ۲۷ درصد رسیده که نسبت به رقم ۳۳.۴ درصد در آذر سال قبل، کاهش ۶.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

نکته دیگر در این آمارها، همگرا شدن شاخص‌های پولی است. پیش از این اختلاف شاخص رشد پایه پولی و نقدینگی از مرز ۱۵ درصد هم فراتر رفته بود اما در آذر به ۶.۵ درصد کاهش یافت. پس از نقدینگی، کاهش چشمگیر رشد پایه پولی و نزدیک شدن آن به مرز ۳۰ درصد، چشم انداز نزولی تورم را ترسیم کرده است

نرخ رشد پایه پولی البته تا کنون محل منازعه بانک مرکزی و منتقدان بوده است. منتقدان با بی‌اهمیت خواندن کاهش نرخ رشد نقدینگی، رشد پایه پولی را عامل اصلی تورم می‌خواندند. در مقابل اما رئیس کل بانک مرکزی با موقتی خواندن افزایش نرخ رشد پایه پولی، بازگشت این شاخص به کمتر از ۳۰ درصد در پایان سال جاری را وعده داد.

محمدرضا فرزین در همایش اقتصاد ایران با اشاره به روند نزولی نرخ رشد پایه پولی و رشد نقدینگی گفت: نرخ رشد نقدینگی در آبان به ۲۶.۲ درصد و نرخ رشد پایه پولی هم به ۳۸.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. هدفگذاری ما نیز کاهش رشد نقدینگی در پایان سال به سطح کمتر از ۲۵ درصد و رشد پایه پولی به کمتر از ۳۰ درصد است. این سیاست منجر به کاهش تورم و رفع ناترازی در نظام پولی کشور خواهد شد.

پشت تورم خالی شد

۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 51065

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha