عملیات مهار آتش طلا و ‌سکه

بانک مرکزی برای‌کنترل قیمت روی عرضه سکه طلای جدید و حراج شمش یک کیلویی در مرکز مبادله حساب باز کرده .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه هفت صبح، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد به زودی بانک مرکزی ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ را شروع می‌کند. به گفته فرزین عرضه طلا به بازار هم از طریق حراج شمش برای تولیدکنندگان و صنعتگران در مرکز مبادله برنامه‌ریزی شده است. اعلام این خبر باعث شد، ترمز رشد قیمت انواع سکه طلا کشیده شود. سکه امامی که تا ۳۴میلیون تومان هم رسیده بود به سمت ۳۱ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان برگشت و حجم حباب قیمت این سکه هم از هشت به شش میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

‌داستان سکه در روزهای اخیر
سکه امامی از دوازدهم دی ماه موفق شد سد قیمت ۲۹ میلیون تومانی را بشکند و به ۳۰ میلیون و ۴۸ هزار تومان برسد. از آن روز هم پا را روی گاز گذاشته بود و هر روز با بیشتر گران می‌شد. خیزش قیمت سکه روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه و بعد از منتشر شدن اخبار سیاسی در منطقه به اوج رسید. سکه امامی در این روز با قیمت ۳۱ میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله شد و راهش را در یک جاده سربالایی شروع کرد. به همین دلیل هر روز نسبت به روز قبل گرانتر شد.

مثلا سه شنبه هفته گذشته با قیمت ۳۱ میلیون و ۳۰ هزار تومان به کار خود پایان داد، اما در روز چهارشنبه ۶۳۰ هزار تومان رشد قیمت پیدا کرد و در آخرین ساعات روز روی عدد ۳۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان ایستاد. سکه امامی روز پنجشنبه هم ۳۰۰هزار تومان رشد داشت تا پرونده هفته گذشته این سکه با قیمت ۳۱ میلیون و ۹۴۷هزار تومان بسته شود. اما این داستان روز شنبه هم از سر گرفته شد و سکه در روزی که هیچ اتفاقی برای انس جهانی نیفتاده بود

و طلای ۱۸ عیار هم افزایش چشمگیری نداشت، تا سقف ۳۳میلیون و ۵۴۹ هزار تومان رسید. روز یکشنبه با این که سکه امامی با نرخ ۳۳ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان وارد بازار شد، اما در چند ساعت حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از ارزشش را از دست داد. این در حالی بود که دیروز این سکه در ساعاتی از روز به قیمت ۳۴ میلیون و ۱۵۱ هزار تومان هم رسیده بود، اما در آخرین ساعات بازار معاملات با قیمت ۳۱ میلیون و ۴۵۱هزار تومان معامله شد.

بقیه سکه‌ها راه برادربزرگشان را در پیش گرفتند. سکه بهار آزادی طرح قدیم، روز سه‌شنبه پشت سر سکه امامی راه افتاد با اینکه فقط ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، اما کم‌کم گرم کرد که جا نماند چون همین سکه روز چهارشنبه با قیمت ۲۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید و روز پنجشنبه با قیمت ۲۸ میلیون و ۶۲۰هزار تومان معامله شد.

سکه بهار آزادی طرح قدیم شنبه را هم طوفانی شروع کرد و تا قیمت ۲۹ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان هم رسید. اما دیروز با اینکه با قیمت ۲۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان وارد بازار شد ولی نتوانست زیر فشارهای ریزش قیمت دوام بیاورد و تا آخرین ساعات با قیمت ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه هم که یکی از سکه‌های پرطرفدار بازار است در چند روز اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشت. این سکه روز سه‌شنبه را با قیمت ۱۶ میلیون و ۶۰۰هزار تومان شروع کرد، اما در پایان روز به رقم ۱۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. نیم سکه در یک روز ۵۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشت و روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه با قیمت ۱۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

جهش این سکه در روز پنجشنبه هم ادامه داشت و تا مرز ۱۸ میلیون تومان هم رسید، ولی در پایان روز با قیمت ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. این سکه اول هفته را با یک قدم فیلی شروع کرد و حدود ۹۵۰ هزار تومان رشد قیمت داشت و اگر کمی به این عصیان ادامه می‌داد، به ۱۹ میلیون تومان هم می‌رسید ، ولی این سکه روز شنبه با قیمت ۱۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. اما روز گذشته دنده عقب گرفت و ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد و در آخرین ساعات روز به رقم ۱۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

ربع سکه از موقعیت به خوبی استفاده کرد. ربع سکه ۱۹ دی ماه با قیمت ۱۰میلیون و ۸۸۵ هزار تومان وارد بازار شد، اما در آخرین ساعات کاری روی رقم ۱۱ میلیون ۳۵هزار تومان ایستاد تا اندازه جثه‌اش گران شود و از قافله عقب نماند. این سکه روز چهارشنبه ۴۰۰ هزار تومان گرانتر شد و یک قدم بزرگ برداشت تا با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان فروخته شود.

روز پنجشنبه هم به این حرکت آهسته و پیوسته خود ادامه داد و با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۱۱ میلیون و ۶۳۵هزار تومان رسید. روز شنبه ۲۳ دی ماه در روزی که همه سکه‌ها طغیان کرده بودند، این سکه با ۳۰۰ هزار تومان افزایش روزش را با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۳۵هزار تومان به پایان رساند. اما دیروز روند کاهشی و ریزش قیمت‌ها یک تکان اساسی به این سکه داد و باعث شد حدود ۵۰۰ هزار تومان از قیمتش بریزد و با قیمت ۱۱ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان معامله شود.

سکه گرمی معمولا در روزهای عصیان و سرکشی بقیه سکه‌ها سعی می‌کند، زیر پا نماند و پا به پای بقیه حرکت کند. این سکه روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه با قیمت پنج میلیون و ۶۲۰ هزار تومان کارش را شروع کرد ولی تحت تاثیر جو بازار رشد ۴۰۰هزار تومان را تجربه کرد و در پایان روز به قیمت شش میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. روز چهارشنبه ۱۵۰ هزار تومان گرانتر شد و با قیمت شش میلیون و ۱۷۰ هزار تومان به فروش رسید.

این سکه روز پنجشنبه هم افزایش ریزی داشت و روی رقم شش میلیون و ۲۲۰ هزا تومان ایستاد. سکه گرمی روز شنبه را با یک افزایش ۱۰۰ هزار تومان به پایان رساند و با قیمت شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان به فروش رسید. اما در روز یکشنبه، این سکه خرد بازار نتوانست در مقابل ریزش قیمت مقاومت کند و ۲۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با قیمت شش میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به فروش رسید.

زمانی برای ترکیدن حباب‌ها
دقیقا از همان زمانی که سکه‌ها وارد روند افزایشی شدند، حباب‌ها هم پا به پای آنها بزرگ و بزرگتر شدند. سکه امامی که بیشترین حباب را در بازار دارد، وقتی پایش را روی گاز گذاشت و مسیر سربالایی را پیش گرفت، پشت سرش و بدون هیچ وقفه‌ای حرکت کرد و روزبه‌روز با افزایش قیمت این سکه اندازه حباب آن هم بیشتر شد.


مثلا در همان روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه حباب سکه امامی از پنج میلیون و ۸۸۰هزار تومان به شش میلیون و ۲۸۱هزار تومان افزایش پیدا کرد. روز چهارشنبه روند افزایش حباب سکه امامی ادامه داشت و به عدد شش میلیون و ۷۱۴ هزار تومان رسید. این حباب روز پنجشنبه بزرگتر شد و از هفت میلیون تومان گذشت.


اما روز شنبه زمانی که سکه امامی به قیمت ۳۳ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان رسید، افزایش حجم زیادی پیدا کرد و حتی در ساعاتی از روز روی عدد هشت میلیون و ۷۵ هزار تومان ایستاد،‌ اما در پایان روز حباب این سکه هفت میلیون و ۹۹۹ هزار تومان اعلام شد. با این اوصاف حباب این سکه در روز گذشته هم کاهش داشت و کسانی که دیروز به بازار رفتند این سکه را با حباب شش میلیون و ۱۲۵هزار تومانی خریداری کردند.

حباب سکه بهار آزادی طرح قدیم با اینکه مثل سکه امامی طغیان نکرد، اما حباب این سکه از سه‌شنبه هفته گذشته تا شنبه اول همین هفته بیش از یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. حباب سکه بهار آزادی روز سه‌شنبه دو میلیون و ۹۳۸ هزار تومان بود، اما روز چهارشنبه به سه میلیون و ۳۹۴ هزار تومان رسید.


روز پنجشنبه حباب این سکه بزرگتر شد تا سکه بهار آزادی با حباب سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شود. اما روز شنبه ۲۳ دی ماه افزایش حجم حباب این سکه ادامه داشت تا رقم چهار میلیون و ۱۰۵ هزار تومان را به چشم خود ببیند. اما دیروز کمی باد این حباب خوابید و سکه بهار آزادی طرح قدیم با حباب سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فروخته شد.

حباب نیم سکه در چهار روز یعنی از سه‌شنبه هفته گذشته تا شنبه ۲۳ دی ماه حدود یک میلیون و ۴۳۷ هزارتومان رشد داشت. این سکه روز سه‌شنبه هفته پیش با حباب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی فروخته می‌شد. اما روز چهارشنبه حجم حبابش بیشتر شد و به رقم پنج میلیون و ۵۴ هزار تومان رسید.

حباب این سکه روز پنجشنبه ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شد تا با حباب پنج میلیون و ۴۷۹ به فروش برسد. اما این بزرگ شدن حباب تا شنبه هم ادامه داشت و به عدد شش میلیون و ۱۳۷ هزار تومان رسید. دیروز اما این سکه با حباب با حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش با حباب پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی فروخته شد.

ربع سکه به دلیل اینکه یکی از سکه‌های خرد و پرطرفدار بازار است، همیشه حباب دارد، اما در این چند روز حبابش خیلی به چشم آمد. چون این سکه خرد روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه با حباب چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی فروخته شد. روز چهارشنبه حبابش افزایش حجم داد و به پنج میلیون و ۱۹۵ هزار تومان رسید.


حباب ربع سکه به عدد پنج میلیون و ۴۱۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد و روز شنبه ۲۳ دی ماه به اوج خود رسید تا این سکه با حباب پنج میلیون و ۵۶۶ هزار تومانی فروخته شود. البته باد حباب این سکه دیروز کمی خوابید تا این سکه با قیمت چهار میلیون و ۹۹۸ هزار تومان به فروش برسد.

حکایت حباب سکه گرمی خیلی جالب است. انگار اول حباب بوده و بعد سکه شده، چون نسبت به قیمتی که دارد حجم حبابش در مقایسه با بقیه سکه‌ها خیلی زیاد است. این سکه روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه با حباب دو میلیون و ۹۷۵ هزار تومانی معامله شد. روز چهارشنبه هفته گذشته کسانی که به بازار رفتند این سکه را با حباب سه میلیون و ۹۸ هزار تومانی خریدند و کسانی که روز پنجشنبه راهی بازار شدند این سکه را با حباب سه میلیون و ۱۵۷ هزار تومان خریداری کردند.

حباب این سکه در روز شنبه ۲۳ دی ماه هم افزایش حجم داشت تا کسانی که در روز عصیان سکه‌ها دلشان را به دریا زدند و سکه خریدند، این سکه را با حباب سه میلیون و ۱۸۵ هزار تومانی بخرند. اما دیروز تن حباب این سکه به بقیه حباب‌ها خورد و کمی حجمش کاهش پیدا کرد و روی عدد دو میلیون و ۹۹۸ هزار تومان ایستاد تا خریداران این سکه فشار کمتری را تحمل کنند.

سرنوشت سکه‌های برادران لیلا
در فیلم برادران لیلا، قرار بود ۴۰ قطعه سکه تمام بخرند و برای عروسی هدیه بدهند. در این فیلم سکانس‌هایی از مراجعه پیمان معادی و نوید محمدزاده به صرافی‌ها وجود دارد که هر بار قیمت می‌پرسند، قیمت سکه افزایش چشمگیری نسبت به دفعه قبلی پیدا می‌کند. آخرین سکانسی که در فیلم برادران لیلا، به رفت‌وبرگشت‌های مداوم علیرضا و منوچهر به‌صرافی‌ مربوط است، عدد تقریبی قیمت سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

یعنی خرید ۴۰ عدد سکه امامی حدود ۳۴۰ میلیون تومان هزینه روی دستشان می‌گذاشت. اما همین سکه تمام روز گذشته و در آخرین ساعات بازار با قیمت ۳۱ میلیون و ۴۵۱ هزار تومان فروخته می‌شد. با این اوصاف اگر برادران لیلا می‌خواستند این روزها ۴۰ سکه را در عروسی هدیه بدهند باید حداقل یک میلیارد و ۲۵۷ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بودجه برای خرید این سکه‌ها کنار می‌گذاشتند.

۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر: 51228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha