اگر دولت مصر به نشنیدن سخنان بخش خصوصی است تراز تجاری منفی تر می شود/بازار داخلی تحت الشعاع تصمیمات ضد و نقیض دولت است

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران گفت: روند تصمیمات و برخوردهای دستوری دولت امنیت سرمایه گذاری را مختل کرده است به طوری که ما پیش بنیی کردیم در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حجم سرمایه گذاری بخش معدن ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش بیابد اما اینک در صنایع معدنی نه تنها رشدی نداشته ایم بلکه با کاهش سرمایه گذاری مواجه شدیم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی منفی شدن تراز تجاری کشور و مولفه های تاثیرگذار بر این روند گفت: تراز تجاری کشور به دلیل دخالت های گاه و بیگاه دولت منفی شده است. دستورات از بالا به پایین در راستای درآمدزایی دولت درحالی که مسلم است امر صادرات و ارز آوری و رشد اقتصادی را به تاخیر می اندازد بلای جان کشور شده است.

وی در این باره یادآور شد: در صورتی که دولت همچنان مصر به نشنیدن درخواست ها و سخنان بخش خصوصی و فعالین اقتصادی باشد تراز تجاری کشور در سال آینده به شدت منفی تر از سال جاری می شود، ضمن اینکه قیمت بسیاری از کالاها و مواد اولیه افزایش می یابد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران در ادامه بحث خاطر نشان کرد: با وضعیت کنونی نرخ ارز این احتمال داده می شود که احتمال زیاد دولت نرخ حامل های انرژی را افزایش دهد، ضمن اینکه خدمات دولت مثل آب وگاز و برق نیز حتما گرانتر از سال جاری می شود بنابراین خدماتی که دولت به بخش تولید ارائه می دهد رشد فزاینده ای در نرخ ها خواهد داشت بنابراین بار مالی بزرگی بر قیمت تمام شده تمامی محصولات ما در بالا دست یا پایین دست تحمیل می کند.

مهرداد اکبریان فعال اقتصادی یادآور شد: دخالت های بی دلیل و گاه وبیگاه دولت در بخش های مختلف اقتصادی و واردات وصادرات باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت های تجاری شده است. از سوی دیگر بازار داخلی هم تحت الشعاع تصمیم گیری های ضد ونقیض دولت است بخصوص در بخش های فولاد و پتروشیمی و طرح های عمرانی شاهد رکود جدی هستیم.

وی در این باره توضیح داد: متاسفانه هیچ طرح عمرانی کلانی درکشور ایجاد نمی شود که تقاضای سنگینی برای داخل تعریف شود. کدام ساختمان سازی، کدام طرحهای عمرانی در کشور کلید می خورد که نشان دهنده توسعه اقتصاد باشد، بلکه آمارها و شواهد حاکی از آن است که بودجه های عمرانی نیز صرف هزینه های روزمره دولت می شود.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران گفت: تمام نگرانی ما از صادرات و شرکت های خارجی محدودیت هایی که دولت ایجاد می کند و هزینه های گزافی که روی دست صادر کننده و تولید کننده می گذارد یک طرف، وقتی بازارهای خارجی به دلایل مختلفی مثل بحران کرونا کشش خرید ندارند صادرات سودی ندارد و صادر کننده سود می کند اما زمانی که بازار خارجی خوب است همین که بازار خوب می شود و تولیدکننده و صادر کننده به سمت تولید و صادرات می رود دولت با تحمیل عوارض سنگین به هوای اینکه قیمت ها بالا برود این امتیاز را از صادر کننده می گیرد، سیر تسلسلی که طی سال های گذشته دولتها ایجاد کرده اند که به شدت به زیان بخش تولید کشور بوده است.

اکبریان معتقد است: روند تصمیمات و برخوردهای دستوری دولت امنیت سرمایه گذاری را مختل کرده است به طوری که ما پیش بنیی کردیم در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حجم سرمایه گذاری بخش معدن ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش بیابد اما اینک در صنایع معدنی نه تنها رشدی نداشته ایم بلکه با کاهش سرمایه گذاری مواجه شدیم.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: سرمایه گذار چرا باید وارد کاری شود که سر و ته آن معلوم نیست. متاسفانه مطالبات نقدی و قوانین متعدد کارآفرینان و سرمایه گذاران را فراری می دهد بنابراین تا زمانی که در بر این پاشنه بچرخد باید دور توسعه اقتصاد ایران را خط کشید.

۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: 53515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha