خبر خوش نفتی؛ کشف نفت شیل در ۱۰ نقطه ایران | برداشت نفت ارزان‌تر از آمریکا + جزئیات

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: ۱۰ نقطه کشور شناسایی و قطعی شده که منابع نفتی شیل‌ در آنجا داریم و با مدلی که طراحی کرده‌ایم، امکان برداشت از این منابع نفتی میسر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲.۵ میلیارد بشکه معادل نفت به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران با اکتشافات جدید اضافه شده است.

وی افزود: اکتشافات جدیدی صورت گرفته که اخبار آن از سوی وزیر محترم نفت به‌زودی اعلام خواهد شد.

وجود ذخایر قابل توجه نفتی در شیل‌های لرستان

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درخصوص منابع نفتی نامتعارف شیل در ایران گفت: اکتشاف نفت شیل در منطقه قالی‌کوه لرستان قطعی شده و حتی کارخانه نیمه‌صنعتی آن را هم در این منطقه احداث کرده‌ایم.

وی ادامه داد: وجود ذخایر قابل توجه نفتی در منابع نامتعارف شیل در این منطقه به‌اثبات رسیده و در مرحله بعد باید برای برداشت این منابع برنامه‌ریزی کرد.

برداشت از شیل‌های نفتی با مدل تمام ایرانی

فکور با بیان اینکه "امکان برداشت منابع شیل‌های نفتی در لرستان با استفاده از توان شرکت‌های ایرانی وجود دارد"، گفت: روشی که برای برداشت این منابع در برنامه داریم، یک مدل بومی است و این مدل پیش از این در نقاط دیگر جهان از جمله امریکا اجرایی نشده؛ از اینرو در حال انجام کارهای ثبت جهانی این مدل هستیم.

وی افزود: با استفاده از این روش می‌توانیم نفت با API ۴۲ از منابع شیل‌های لرستان برداشت کنیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: برداشت شیل‌های نفتی در امریکا حدودا بشکه‌ای ۴۰ دلار هزینه دارد، اما با روشی که ما در نظر داریم، تولید نفت شیل در لرستان، حدود ۲۵ دلار در هر بشکه هزینه در برخواهد داشت.

شناسایی ۱۰ نقطه ایران با ذخایر شیل‌های نفتی

فکور در پاسخ به اینکه "آیا در سال ۱۴۰۳ شاهد آغاز برداشت نفت از منابع شیل‌های نفتی لرستان خواهیم بود؟"، گفت: کارهای مربوطه از نظر روش برداشت، روش استخراج و از این لحاظ که چندین محصول می‌توان از این نفت گرفت و حتی از کانی‌های آن هم می‌توان ارزش افزوده ایجاد کرد، در حال انجام بوده و نقشه راه آن تدوین شده است که اجرای مراحل کار بسته به نظر و برنامه‌های اعلامی مدیرعامل شرکت ملی نفت و وزیر نفت است.

وی افزود: ۱۰ نقطه کشور شناسایی و قطعی شده که منابع نفتی شیل‌ در آنجا داریم و با مدلی که طراحی کرده‌ایم، امکان برداشت از این منابع نفتی میسر خواهد شد.

۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۵
کد خبر: 53938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha