سیگنال بانکی به بورس/ انتظارات بازار ارز چگونه کنترل شد؟

در پایان معاملات روز قبل نرخ تسعیر ارز بانک ها برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد که باعث بهبود ترازنامه بانک‌ها خواهد شد و به عنوان سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه شناخته می‌شود که در صورت بازگشت آرامش به بازار سرمایه، می‌تواند روزهای بهتری را برای صندوق دارا یکم و نمادهای بانکی رقم بزند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دلار تهران این روزها تحت تأثیر نوسانات افزایشی قرار گرفته است، برخی نوسانات این‌روزهای بازار ارز را نتیجه افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل می‌دانند که بر انتظارات اثر منفی گذاشته و باعث افزایش تقاضای ارز و رشد آن شده است.

عامل انتظارات شاید مهم‌ترین دلیل نوسانات ارزی بوده که باعث رشد قیمت دلار می‌شود یا نوسانات ارزی را محدود می‌کند.‌ روز قبل یک شایعه با چاشنی شیطنت منتشر شده بود که تصور شد بی ارتباط با رشد قیمت ارز نبود، شایعه استعفای وزیر اقتصاد موردی بود که با واکنش تند خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت همراه بود که در پیامی تاکید کرد تروریست‌های اقتصادی همپای تروریست‌های دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند.

استعفا تأثیر زیادی بر بازار ارز ندارد به عنوان مثال بانک مرکزی مهم‌ترین مکان برای کنترل تورم و نرخ ارز است ولی از سال ۹۷ تاکنون ساختمان میرداماد روسای زیادی به خود دیده به نحوی که از آن سال هیچ دوره ریاست‌جمهوری فقط یک رییس بانک مرکزی نداشته است پس آنچه مشخص است تغییرات مدیریتی نتوانسته از نظر روانی بازار ارز را آرام کند حتی در سال گذشته پس از استعفای علی صالح‌آبادی رییس بانک مرکزی دلار به روند افزایشی خود ادامه داد تا زمانیکه اقدامات رییس جدید توانست سرعت نقدینگی را کاهش دهد و ترمز انتظارات را بکشد.

انتظارات بازار ارز در سال قبل چگونه آرام شد؟

بازار ارز در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به آرامش رسید و سال قبل اسکناس آمریکایی به رغم به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام از ثبات بهتری برخوردار بود که علاوه بر کنترل بیشتر نقدینگی، کنترل انتظارات و ریسک‌های سیاسی نیز در کنترل بازار ارز موثر بود. در سال گذشته فروش نفت ایران به چین رکورد زد، چین خریدار اصلی نفت کشور و مقصد اول صادرات از ایران و مبدا دوم واردات به ایران است،‌ که علاوه بر رکورد زنی فروش نفت ایران، میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان، انتظارات از روابط اقتصادی ایران و مهم‌ترین شریک تجاری‌اش را بهبود بخشید. عربستان ‌مبدا اسلام و اصطلاحا بردار بزرگتر کشورهای عرب است که رابطه با این کشور درب رابطه با کشورهای عربی است. سفارت‌های ایران و عربستان در سال قبل بعد از گذشت ۷ سال بازگشایی شد و این اتفاق قبل از افزایش تحرکات اسرائیل و عربستان برای عادی سازی روابط به وقوع پیوست که نقش مهمی در ایجاد آرامش در ذهنیت بازار ارز داشت.

امارات متحده عربی از اولین مقاصد رییس بانک مرکزی پس از شروع دوره مدیریتی‌اش بود و بررسی‌ها از سطح حباب درهم نشان‌دهنده بهبود منابع ارزی درهم در سال گذشته و از کانال امارات است. امارات سرشناس‌ترین کشور عربی در زمینه اقتصاد و مرکز ری‌اکسپورت کالاهای منطقه است. این کشور رتبه اول واردات به ایران و رتبه دوم صادرات از ایران را در سال گذشته در سابقه دارد که سفرها و بهبود روابط با این کشور نیز اقداماتی بود که اهرم انتظارات را در دست گرفت و در فضای تیره روابط با غرب، با بهبود روابط با کشورهای منطقه‌ای، عربی و چینی نگرانی‌ها از برجام و رابطه با غرب را کم‌رنگ‌ کرد و بهبود روابط با کشورهای عربی و شریک تجاری چینی،‌ موجب کنترل اهرم انتظارات شد که در کنار کاهش سرعت رشد نقدینگی به کنترل بازار ارز کمک کرد.

‌یک نگرانی در بازار سرمایه

بازار سرمایه روز قبل سرخپوش شد و بیش از یک همت پول از بورس خارج شد از طرفی بررسی‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌ از این صندوق‌ها هم خارج شده است. پرسش و نگرانی که در این بحبوحه پررنگ میشود مقصد نقدینگی خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت و بورس که به طور همزمان است،کجاست؟ چرا که اگر سرمایه‌ها وارد بازار ارز و طلا، مسکن و یا خودرو شود می‌توان منجر به سفته بازی و رشد قیمت در این بازارها شود.

سیگنال بانکی در بورس

هرچند خروج پول از بورس در روز قبل نگران‌کننده بود ولی افزایش ارزش معاملات خرد نیز سیگنال مثبتی بود که اگر ادامه پیدا کند می تواند شرایط متفاوتی را برای بازار سرمایه رقم بزند. در پایان معاملات روز قبل نرخ تسعیر ارز بانک ها برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد که باعث بهبود ترازنامه بانک‌ها خواهد شد و به عنوان سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه شناخته می‌شود که در صورت بازگشت آرامش به بازار سرمایه، می‌تواند روزهای بهتری را برای صندوق دارا یکم و نمادهای بانکی رقم بزند.بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال ۱۴۰۲ را بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ تعیین کرد. در حال حاضر شاخص کل در حال نزدیکی به محدوده مهم دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی است که نحوه رفتار بازار سرمایه در نزدیکی این محدوده اهمیت بسزایی در انتظارات و رفتار سهامداران دارد.

۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 54118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha