مصاحبه عشقی و بیان دلایل خود درباره دریافت وام از خود دریافت وام به مراتب بدتر بود/ دلایل بیان شده عشقی توهین به شعور مردم بود/نظام بانکی برای پرداخت وام به مردم سنگ اندازی می کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بسیاری از جوانان نمی توانند وام ازدواج دریافت کنند و پشت در بانکها بلاتکلیف مانده اند. آیا گلایه های مردم پذیرفتنی تر از دلایل آقای عشقی نیست؟ بی تردید توجهیات آقای عشقی عذر بدتر از گناه بود و این توجیه هیچگاه پذیرفتنی نیست که پرداخت وام های میلیاردی را جزیی از اختیارات هیئت مدیره بدانیم.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مجتبی یوسفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد با انتقاد نسبت به عملکرد رئیس سابق بورس و اخذ تسهیلات قرض الحسنه گفت: در حالی که انتظار می رفت در بحبوحه نگرانی سهامداران به ویژه سهامداران خرد، اقای عشقی از مردم حمایت کند و ناظر آب شدن سرمایه های مردم نباشد به جای اتخاذ راهکارهایی اساسی در راستای جلوگیری از ریزش دائمی بورس در حال تصویب و پرداخت وام ۱۰ میلیاردی ده ساله به صورت قرض الحسنه به خود و هیئت مدیره بورس بوده اند!

وی در این باره گفت: مصاحبه آقای عشقی و بیان دلایل خود درباره دریافت وام که تلاش کرد خود را ذی حق نشان دهد از خود دریافت وام به مراتب بدتر بود چرا که چشم در چشم مردم دلایلی ارائه دادند که به هیچ وجه پذیرفتنی و قابل توجیه نیست.

مجتبی یوسفی افزود: بیان شرایط خاص کسانی که در بورس کار می کنند از سوی آقای عشقی احساس جامعه را جریحه دار کرد یا به بیان بهتر توهین به شعور عامه مردم زحمت کش جامعه بود.

یوسفی معتقد است: براساس کدام شرایط خاص وام قرض الحسنه از منابع مردم به رئیس و اعضای هیئت مدیره بورس پرداخت شده است؟ آیا شرایط مدیران بورسی بدتر از شرایط زندگی و معیشتی معلمان و آموزگاران این کشور است که در جای جای ایران زمین در دورافتاده ترین نقاط کشور در حال تعلیم و پرورش فرزندان ایران زمین هستند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آیا شرایط کاری مدیران بورس سخت تر از شرایط کسانی است که بر سکوهای نفتی در نقاط عملیاتی درشرایط سخت کاری و گرمای طاقت فرسا خدمت می کنند؟

مجتبی یوسفی گفت: آیا شرایط زندگی مدیران بورس سخت تر از شرایط معیشتی بازنشستگانی است که سی سال به کشور خدمت کرده اند اما اینک توان تامین نیازهای اولیه و هزینه درمان خود را ندارند؟

یوسفی تصریح نمود: دلایل بیان شده از سوی آقای عشقی توهین به شعور مردم بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی شش ماه گذشته برای پرداخت وام های خرد به مردم با بانک مرکزی و نظام بانکی کشور بسیار رایزنی کردند تا وام های ضروری ازدواج، جهیزیه، ساخت و ساز مسکن و درمان در مبالغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی پرداخت شود اما آمارها موید این است که نظام بانکی در این راه بسیار سنگ اندازی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: من نماینده در این خصوص به رئیس بانک مرکزی تذکر دادم؛ حتی در دوران دادن رای اعتماد به آقای همتی نیز متذکر شدیم که براساس قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد تسهیلات به مردم پرداخت شود با توجه به اینکه امروز بیش از ۴۵ درصد افراد جامعه مستاجر هستند وام های مسکن یکی از ضروری ترین نیازهای مردم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بسیاری از جوانان نمی توانند وام ازدواج دریافت کنند و پشت در بانکها بلاتکلیف مانده اند. آیا گلایه های مردم پذیرفتنی تر از دلایل آقای عشقی نیست؟ بی تردید توجهیات آقای عشقی عذر بدتر از گناه بود و این توجیه هیچگاه پذیرفتنی نیست که پرداخت وام های میلیاردی را جزیی از اختیارات هیئت مدیره بدانیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هیچ توجیهی ندارد که هیئت مدیره امتیازات خاصی برای خود تصویب کند و عنوان اختیارات قانونی بر آن بگذارد. چنین اختیاراتی باید از مدیران گرفته شود تا به نفع خود وام های میلیاردی با دوره بازپرداخت بلند مدت آن هم قرض الحسنه تصویب و امضاء نکنند؛ یعنی باید در برابر قانون تعارض منافع بایستیم و چنین اختیاراتی از مدیران سلب شود.

وی افزود: تعارض منافع در همه بخش ها حتی در بخش درمان نیز باید رفع شود چرا که در سالهای گذشته بارها شاهد بودیم کسانی که در بخش درمان مسوولیت هایی دارند بیمارستان داری می کنند و قوانینی مصوب می کنند که به نفع خود است تا جامعه و بیماران.

وی در ادامه بحث افزود: اینجا جا دارد از برخی کارگران که ماه ها حقوق دریافت نمی کنند آن هم در بدترین شرایط کاری در روی سکوهای نفت در هوای گرم و خشک و سرد یادی کنیم، کسانی که تعارض منافع ندارند و منتظر اجرای عدالت هستند و دستشان به کسی و فریادشان به جایی نمی رسد و چونان آقای عشقی تریبونی برای ارائه ادله خود ندارند!

مجتبی یوسفی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد : آنچه انجام شده و توجیهات بعد از آن عذر بدتر از گناه است و جز اعتماد زدایی و رنجش جامعه دستاوردی نداشته است.

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 59525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha