کارگران معدن در ردیف مظلوم‌ترین طبقه کشور هستند/کارفرمایان تعهدی به رعایت و تضمین اجرای قوانین در کارگاه ها و معادن ندارند/نیازمند تغییرات جدی در راستای توجه به نیروی کار در ایران هستیم

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری گفت: اظهارات خانواده های کارگران کشته شده در معدن طبس در خصوص شرایط اسفناک و سخت اقتصادیشان بسیار متاثر کننده است این موارد نشان می دهد نیروی کار در ایران مورد توجه نیست و جایگاهی در برنامه ها و سیاست های کلان کشور ندارد. بی تردید نیازمند تغییرات جدی در راستای توجه به نیروی کار در ایران هستیم تا شرایط سخت و مشکل را تغییر دهیم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سختی های کار در معدن و عدم توجه به رعایت ضوابط و مقررات که منجر به بروز حوادثی شبیه به آنچه در معدن طبس رخ داد گفت: یکی از موضوعاتی که در مساله انفجار معدن طبس برجسته بود تناقض بین سخنان کارگران شاغل در آن مجموعه با آنچه نهادهای مسئول در خصوص رعایت ایمنی مطرح می کنند است، ضمن اینکه موضع گیری های بخش های مختلف وزارت‌ کار نیز در تناقض جدی است.
وی در این باره گفت: وجود این تناقض ها بدین معناست که دولت مقصر بروز این فاجعه است یعنی دولت را می توان مسوول این فاجعه و جان باختن تعداد زیادی از کارگران معدن اعلام کرد.
حمید حاج اسماعیلی افزود:با توجه به ارزیابی ها و بررسی های که در حوزه حقوق کارگران کشور به دلیل عدم رعایت حقوق کار و عدم حمایت های قانونی انجام گرفته می توان گفت کارگران بخصوص کارگران معدن مظلوم‌ترین طبقه کشور به شمار می روند که با حداقل های دستمزدی بدون شرایط ایمنی و عدم رعایت بهداشت در بدترین فضاهای کارگاهی با بدترین برخوردها کار می کنند.
وی در این خصوص تصریح نمود: کارگران و کارگران معدن از جمله فقیرترین مجموعه های جمعیتی کشور به شمار می روند هر چند در حال حاضر فقر و فلاکت به دیگر طبقات اجتماعی سرایت کرده اما کارگران زندگی سخت تری نسبت به سایر آحاد جامعه دارند و در فقر مطلق به سر می برند علی رغم اینکه سختی کار بسیار زیادی دارند.
حمید حاج اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین مرتبط با حفظ ایمنی کارگران در کشور ضعیف است، گفت: خیر اتفاقا قوانین، مقررات و آیین نامه های ایمنی و بهداشتی زیادی داریم به طوری که در قانون کار ایران فصلی به این بخش اختصاص یافته با عنوان« شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت» پس کمبود قانون نداریم بلکه قوانین زیادی مصوب شده اما کسی متعهد به اجرای آن نیست و کارفرمایان تعهدی به رعایت و تضمین اجرای قوانین در کارگاه ها و معادن ندارند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه نهادهای مسوول مکانیزم های بازرسی و نظارت ناکارآمدی دارند چرا که نتوانستند به درستی از نیروی کار حفاظت و حمایت کنند. بی تردید در مورد اجرای دقیق قوانین مرتبط با حفاظت، ایمنی و بهداشت در محیط کار باید سخت گیری هایی در دستور کار قرار بگیرد ونظارت ها و برخورد با متخلفین افزایش بیابد.
حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری گفت: یکی از مهمترین دلایل وقوع حوادثی از این دست را می توان به عدم صدور اجازه برای شکل گیری نهادهای کارگری نسبت داد. با توجه به تکرار حوادث گذشته در معادن نباید مانع شکل گیری نهادهای کارگری در بخش معادن می شدند و اتفاقا باید این موارد را مسوولانه تذکر می دادندو پیگیر مطالبات و حقوق کارگران می شدند اما در کنار عدم وجود نهادهای کارگری در بخش معادن به نظر می رسد عدم پرداخت دستمزد کافی مزید بر مشکلات شده چرا که در سخت ترین شرایط پایین ترین حقوق ها را دریافت می کنند در حالی که هر روز کار، ماه ها عمرشان را کاهش می دهد بدون اینکه دستمزد منطقی بگیرند یا از رفاه نسبی برخوردار باشند یا نیازهای زندگی خود را برطرف کنند.
حاج اسماعیلی تصریح نمود: اظهارات خانواده های کارگران کشته شده در معدن طبس در خصوص شرایط اسفناک و سخت اقتصادیشان بسیار متاثر کننده است این موارد نشان می دهد نیروی کار در ایران مورد توجه نیست و جایگاهی در برنامه ها و سیاست های کلان کشور ندارد.
کارشناس بازار کار و کارگری تاکید کرد: بی تردید نیازمند تغییرات جدی در راستای توجه به نیروی کار در ایران هستیم تا شرایط سخت و مشکل را تغییر دهیم حتی در بخش معادن باید کمیته های فنی بهداشتی و ایمنی و حفاظتی تشکیل گردد چرا که الزام قانون است؛ اما متاسفانه این موارد تا کنون رعایت نشده به این خاطر تهدید جانی و قطع عضو مدام کارگران معدن را تحت مخاطرات جدی قرار داده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: برای تضمین امنیت جانی کارگران و جلوگیری از بروز حوادث در عرصه کار بخصوص بخش معدن، وزارت کار باید به صورت عملی وارد کار شود ضمن اینکه وزارتخانه نباید از زیر بار انتقادات شانه خالی کند، چرا که پرواضح است دولت اصلی ترین مقصر بروز چنین حوادثی است.

۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 60309

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha