دولت در واردات کالای لوکس سختگیر نیست/ سر تولید ملی در ماجرای ارز۴۲۰۰ بی کلاه ماند

در حالی به نیمه سال جهش تولید ملی رسیدیم که وضعیت واردات کشور نشان می دهد برای واردات کالاهای لوکس هم هر ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد در صورتی که این ارز باید صرف واردات مواد اولیه برای رشد تولید ملی صرف می شد.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مقام معظم رهبری در طول سالهای مختلف نسبت به واردات کالاهای لوکس به عنوان نابودکننده اقتصاد ملی انتقاد کرده و اخیرا در دیدار با اعضای هیات دولت نیز بار دیگر نسبت به واردات کالاهای لوکس گلایه کرده اند و حتی این بار موضوع واردات یک نوع گوشی خاص آمریکایی را مطرح کرده اند که موجب خروج میلیارد ها دلار ارز نفتی از کشور شده است.

اواسط مرداد ماه سال جاری حسین مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صنعت اعلام کرد ترکیب کالاهای وارداتی کشور چیزی غیر از واردات مواد اولیه، قطعات مورد نیاز تولید و کالاهای اساسی را نشان نمی‌دهد و واردات کالاهای لوکس و غیرضرور ممنوع است.

وی یادآور شد: این وزارتخانه اجازه واردات هیچ نوع کالای لوکس و غیرضرور را نمی‌دهد و اکنون ۲۵۰۰ ردیف تعرفه‌ای مرتبط با این اقلام و کالاهای دارای مشابه ساخت داخل، ممنوع شده است.

اگرچه سرپرست وقت وزارت صمت رسما اعلام می کند واردات کالاهای لوکس ممنوع است که ظاهرا مابقی دولت مردان طی سالهای مختلف به دنبال واردات این قبیل کالاها بوده و هستند به طوریکه در همین چند هفته گذشته موضوع واردات غذای سگ و گربه مطرح شده بود که با ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها وارد کشور شده اند.

همانطور که گفته شد واردات کالاهای لوکس در حقیقت نقض اقتصاد مقاومتی است اما ظاهرا منافع برخی از افراد با واردات این قبیل کالاها عجین شده و مسئولان دولتی نیز اجازه واردات رسمی این کالاها را از مبادی ورودی کشور صادر می کنند.

*دولت در واردات کالای لوکس سختگیر نیست

محمدامینی فر  کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتتصاد  با بیان اینکه در سالهای اخیر واردات کالای لوکس به کشور رشد پیدا کرده است گفت: در همین سال ۹۵ یعنی اولین سال بعد از توافق برجام هیات دولت مجوز رسمی برای واردات کالاها لوکس را صادر کرد و جناب آقای جهانگیری نیز آن را به وزارت صمت ابلاغ نمود.

وی ادامه داد: جالب است بدانید این اتفاق زمانی رخ داد که مقام معظم رهبری بارها نسبت به واردات کالاهای لوکس انتقاد کرده بودند و گفته بودند باید جلوی واردات این کالاها با ارز نفتی گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در شرایطی که نمی توان نفت فروخت و اقتصاد مان یک اقتصاد تک محصولی است و ارز حاصل از فروش نفت نیز به راحتی در اختیار مان قرار نمیگیرد با چه استدلالی برخی به خود اجازه می دهند کالاهایی را وارد کشور کنند که فقط مصرف خاص دارد.

امینی فر ادامه داد: دولت باید در زمینه واردات کالاهای لوکس سختگیرانه عمل کند و اجازه ندهد وارد کنندگان برای آنها تصمیم گیری کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که این وارد کنندگان هستند که برای دولت تعیین تکلیف می کنند.

وی  با بیان اینکه بسیاری از کالاهایی که به ایران وارد می‌شوند؛نه تنها جزء اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور نیست ادامه داد: بلکه حضور این محصولات تولید داخلی واشتغال را از بین برده‌است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایطی که قیمت ارز گران است برخی به دنبال خروج این ارز از کشور هستند در صورتی که در این شرایط باید نیاز مندی های تولید داخل با این ارز رفع شود و امکان صادرات تولیدات با کیفیت داخلی فراهم شود.

*در ارائه ارزتخصیصی برای واردات بازنگر شود

در همین رابطه محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز  می گوید:  یکی از اولویت های اصلی در شرایط فعلی اقتصاد کشور، جایگزین کردن تولیدملی با واردات است.

این نماینده مجلس ورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از جلوه های اقتصاد مقاومتی خارج کردن کالاهای لوکس و غیر ضروری از مجموعه بخش اقتصادی بوده است گفت:  باید به سمت تولید کالاهای مورد نیاز کشور حرکت کنیم

پورابراهیمی اظهارداشت:ما سالانه ارز بسیاری را برای واردات کالاهای لوکس هزینه می کنیم که باید درخصوص آن بازنگری شود.

*دولت برای واردات کالاهای لوکس ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد

همچنین سید غنی نظری عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از محقق نشدن اقتصاد مقاومتی و با توجه به گذشت چند ماه از سال و عدم تحقق شعار سال، گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون نگر است، یعنی باید همه ظرفیت‌های داخل کشور را برای پیشبرد اهداف اقتصادی فعال کرد. اما واقعیت این است که دولت نتوانسته در همه بخش‌های اقتصادی توان داخلی را فعال کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای قطع ارتباط با دنیای خارج نیست، افزود: متاسفانه نگاه دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر به جای توجه به ظرفیت داخلی به برجام و مذاکره با بیگانگان است و به گونه‌ای همه تخم مرغ‌ها را در سبد غربی‌ها چیده که در این رابطه هم وعده حل مشکلات را داده بودند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس به عدم حمایت دولت از تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی و شعار سال «جهش تولید» باید از کارگر، کارفرما و تولید کننده حمایت کرد. به ویژه در شرایط شیوع کرونا که تحت فشار هستند، اما متاسفانه دولت  ارزش و جایگاهی برای این قشر قائل نیست.

نظری با بیان اینکه دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سهل انگاری کرده است، تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی را به افرادی دادند که سرنوشت بخشی از این پول هنوز هم مشخص نیست و برخی به جای واردات کالای اساسی، کالای لوکس وارد کردند، دولت به جای توجه به تولیدکنندگان به واردکنندگان ارزش داد که همین مسائل مانع تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال که بحث کسری بودجه مطرح است و دولت به دنبال طرح گشایش اقتصادی است می تواند با ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و نگه داشت ارز در داخل کشور و استفاده از ان برای بخش های تولیدی  شرایط را برای افزایش تولید ملی و صادرات کالاهای باکیفیت داخلی فراهم کند.

*نقش نظارتی دستگاه ها مختلف در مقابله با واردات کالاهای لوکس

این گزارش حاکی است طبق آمار منتشره از سوی گمرک در سال های اخیر انواع عروسک از کشور چین به حجم بیش از ۲۴۹ تن و به ارزش یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۳۷۳ دلار وارد کشور شده است که درکنار آن  واردات اقلامی همچون جوهر خودکار، جایگاه تیراندازی، قوطی،جعبه، پارچه مخمل، ماشین خشک شویی، عدس، ظروف ملامین و روغن کرچک در سال‌های اخیر که هرکدام به ارزش چند هزار میلیارد تومان و به وزن چند تن وارد کشور شده اند.واردات این دست اقلام که در گروه چهار کالاهای وارداتی قرار می گیرند با وجود کارخانجات مختلف و فعال در این زمینه توجیه اقتصادی نداشته و وارد کنندگان بدون توجه به سیاستگذاری های مجلس و دولت،  با دور زدن قوانین به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند.

این گزارش تصریح می کند  در زمینه واردت کالاهای لوکس و غیر ضرور قانون و سیاست کلی کم نداریم اما باید سیاست ارزی دولت اصلاح شود.

اگرچه صحبت های رهبری  انقلاب و گلایه ایشان در خصوص واردات کالاهای لوکس در میان اعضای هیات دولت انجام شد اما نمایندگان مجلس یازدهم و دیگر بخش های نظارتی نیز باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و با متخلفین برخورد کنند که مانند سالها های گذشته شاهد ورود این قبیل کالاها به کشور نباشیم.

انتهای پیام/

۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 611

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha