ارتش آذربایجان بعد از ۲۸ سال وارد شهر «لاچین» شد + ویدیو

تصرف شهر «لاچین» توسط ارمنستان طبق توافق اتمام جنگ در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» نیمه‌شب سه‌شنبه به پایان رسید و به ارتش آذربایجان تحویل داده شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، منابع محلی از ورود نیروهای ارتش آذربایجان به شهر «لاچین» بعد از ۲۸ سال تصرف آن توسط ارمنستان، خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، تصرف شهر لاچین توسط ارمنستان طبق توافق اتمام جنگ در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» نیمه‌شب سه‌شنبه به پایان رسید و به ارتش آذربایجان تحویل داده شد.

ارمنستان تاکنون شهرهای «کلبجر» و «آغ‌دام» را به جمهوری آذربایجان واگذار کرده است. این آخرین فرصت برای شهروندان ارمنستانی محسوب می‌شود که باید این منطقه را ترک کنند.

ارتش ارمنستان در سال ۱۹۹۲ این شهر را تصرف کرد. قبل از اشغال این شهر بیش از ۶۵ هزار شهروند جمهوری آذربایجان در لاچین زندگی می‌کردند و هیچ شهروند ارمنستانی ساکن  آنجا نبود. ارتش جمهوری آذربایجان موفق شد در نبرد اخیر با همسایه خود ارمنستان، بیش از ۳۰۰ شهرک و دهکده را از اشغال این کشور آزاد کند.

باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. بر اساس بخشی از این توافق ۱۰ بندی که باعت بروز اعتراضاتی در داخل ارمنستان و تشدید درخواست‌ها برای استعفای «نیکل پاشینیان» از نخست‌وزیری شده است، قرار شد نیروهای صلح‌بان روسیه در منطقه مستقر شوند.

در توافق آمده است جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار و منطقه لاچین را تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. همچنین جمهوری‌ ارمنستان ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند.

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۹
کد خبر: 9241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha