بازار تا پایان سال به تعادل می‌رسد / سهام بنیادی در حال حرکت رو به رشد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس تا پایان سال وارد فاز تعادلی خواهد شد، مطرح کرد: این روزها حمایت از شاخص‌سازان بازار سرمایه باعث شده است که این سهم‌ها حرکتی رو به رشد داشته باشند. دیروز برای سومین روز متوالی شاهد سبز شدن بورس بودیم، روزی که شاخص کل با رشد بیش از ۹ هزار واحدی خود، توانست به ارتفاع یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۲۵۲ واحدی برسد. این در حالی است که امروز شاخص کل هم‌وزن با تأثیرپذیری از سهم‌های بزرگ بازار حرکت رو به رشد خود را ادامه داد، اما سهام کوچک بازار نتوانستد قفل دو روز گذشته خود را باز کنند و در همان شرایط باقی ماندند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که از زمان تعیین دامنه نوسان نامتقارن در بازار سرمایه، این بازار به مشکل نقدینگی برخورد کرده است و همین مسئله باعث شده است که صف‌های فروش دیرتر در بازار جمع شوند و به این ترتیب، بازارسازها نتوانند به طور مؤثر در بازار نقش خود را ایفا کنند. با این حال، تزریق پول توسط صندوق‌های با درآمد ثابت باعث شده است که دو روز متوالی بازار به صورت پایدار مثبت بماند.

با این تفاسیر بسیاری از کارشناسان هم عقیده دارند که بازار سهام در حال حاضر، تلاش می‌کند تا به تعادل برسد و تا الآن برخی از سهم‌ها از جمله سهم‌های گروه فرآورده‌های نفتی توانسته‌اند که در بازار مشتریان خوبی داشته باشند که البته نقش سهامداران حقوقی هم در این میان، کم نبوده است.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات این بازار اظهار کرد: بازار دیروز (۲۵ بهمن) تحت تأثیر رشد قیمت‌های جهانی نفت در هفته‌های اخیر و  رشد محصولات شیمیایی و پتروشیمی حرکت کرد که این حرکت کاملاً متناسب با آن بود.

وی در ادامه گفت: اقبال به صنایع دارویی، پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزی نیز بازار را مثبت نمود و توجهات به صنعت بانکداری نیز بیشتر از قبل شده است. حمایت حقوقی از نمادهای بزرگ برای تقویت شاخص نیز تأثیرگذار خاصی بر بازار گذاشته و شاخص را مثبت نگه داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در کل حجم معاملات و خالص ورود پول حقیقی هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که به قطعیت تغییر روند بازار را پیش‌بینی کرد، تصریح کرد: از نظر تعدادی، بیش از ۷۰ درصد نمادها منفی بودند و امروز پانصد میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد و در یک ماه اخیر پیوسته شاهد خروج پول هستیم. آینده بورس برای سهام بنیادی با P/E معقول مناسب و برای بقیه بازار اصلاحی خواهد بود.

قلی‌پور درباره دلایل رشد شاخص کل در معاملات دیروز  بازار مطرح کرد: حمایت حقوقی از سهام بنیادی و بزرگ و عملکرد نسبتاً مناسب بیشتر شرکت‌ها در صنایع پتروشیمی و فلزی و پالایشی و امیدواری‌های ناشی از رشد نفت برای اقتصاد ایران مهمترین دلایل رشد شاخص کل بودند.

وی در پایان در پیش‌بینی روند معاملات امروز خاطرنشان کرد: به نظرم  در صنایع اشاره شده، بازار مثبت خواهد بود  و احتمال دارد صنعت بانکداری نیز به این صنایع اضافه شود و بازار تا پایان سال در وضعیت تعادلی رو به بالا یعنی نه افت شدید و نه رشد شدید قرار گیرد.

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 12497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha