به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، "مهدی صادقی نیارکی" پنجشنبه در جریان افتتاح خطوط تولید ماشین لباسشویی در یکی از شرکتهای داخلی در جمع خبرنگاران، افزود: سیاست وزارت صنعت تقویت برندهای ملی، افزایش عمق ساخت داخل تولیدات داخلی و تولید محصولات صادرات محور است.
وی بیان داشت: با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با مجلس و دیگر ارگان ها، همچنین مطابق سیاست های کلان کشوری و سیاست های وزارت صنعت، بازگشت بدون جبران مافات برندهای مطرح خارجی به کشور بسیار بعید است.
این مقام مسوول ادامهداد: به طور حتم برندهایی که به دنبال بازگشت به بازار ایران هستند باید سرمایهگذاری مستقیم را در دستور کار خود قرار داده و رضایت شرکای ایرانی خود را جلب کنند، درغیر این صورت ما مخالف بازگشتشان بوده و به طور حتم از برندهای ملی خودمان حمایت میکنیم.
وی یادآور شد: سال ۹۷ با خروج دو شرکت بزرگ کره ای یعنی ال. جی و سامسونگ از ایران، سال سختی برای شرکای داخلی شان رقم خورد، اما سال ۹۸ شرکتها به این فکر افتادند که با استفاده از امکانات داخلی و سرمایهگذاری روی نوآوری، پلتفرم و برندهای خود به ادامه کار بپردازند.
صادقی نیارکی اظهار داشت: به طور حتم در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وضعیت بهتری را در صنعت لوازم خانگی شاهد خواهیم بود و بازار داخل تامین شده و حتی شرکتها باید به فکر توسعه صادرات باشند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امروز مجموعه اقدام ها در وزارتخانه به گونه ای است که بخش عمده مواد اولیه داخلی مورد نیاز از جمله فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و پلیمرها در داخل تامین میشود و فقط در برخی موارد از جمله تأمین ورق سرد کمبودهایی وجود دارد.
وی اضافه کرد: با تعریف یک پروژه سه میلیون تنی تولید ورق سرد که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی داشته و همچنین طرح های دیگری در حوزه پلیمر و پتروشیمی، بهزودی در تامین این اقلام نیز خودکفا شده و حتی مازاد آنها را به خارج صادر خواهیم کرد.
به گفته صادقی، بحث عرضه اختصاصی برخی مواد اولیه برای صنایع لوازم خانگی و خودرو کمک کرده تا واحدها بتوانند با قیمتهای پایه و بدون رقابت مواد اولیه مورد نیاز خود را دریافت کنند.
صادقی نیارکی، همچنین به مصوبه ۱۷۷ ستاد اقتصادی دولت اشاره کرد که روش های تامین ارز متنوعی را برای واحدها پیش بینی کرده تا راحت تر بتوانند به استفاده از ارز مورد نیاز خود بپردازند.
به گزارش ایرنا، در حالی که این روزها متاثر از اخبار و تحولات مثبت سیاسی زمزمههای بازگشت بسیاری از این برندهای خارجی در صنایع مختلف کشور به گوش میرسد، امروز به همت صنعتگران و مهندسان داخلی، خطوط تولید ماشینهای لباسشویی در یکی از شرکتهای داخلی راهاندازی شد.
این موفقیت و راهاندازی خط تولید یاد شده پس از دو سال کار تحقیقاتی و با مشارکت شرکتهای دانشبنیان و پیمانکاران داخلی حاصل شد و امروز خطوط تولیدی یاد شده با حضور "مهدی صادقینیارکی" معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.
این توفیق در حالی به دست آمد که سامسونگ کره جنوبی از حدود دو سال پیش در پی تشدید تحریمهای آمریکایی به ناچار بازار کشورمان را ترک کرده بود.
با این حال دستاندرکاران این شرکت دست از تلاش برنداشتند و پس از راهاندازی خطوط تولید تلویزیون که سال گذشته آغاز بهکار کرد، امسال خطوط تولید ماشین لباسشویی را راهاندازی کردند.
تحولات اخیر سیاست خارجی و احتمال رفع تحریمها، این روزها بار دیگر احتمال بازگشت برندهای خارجی در حوزه لوازمخانگی بهویژه برندهای مطرح کرهای را قوت بخشیده است.
در سالهای گذشته و پیش از دور جدید تحریمها برندهای خارجی حدود ۶۰ درصد بازار لوازمخانگی کشورمان را در اختیار داشتند. برندها و شرکتهایی که روزگاری با تامین زیرساختها، خطوط تولید و آموزش نیروی انسانی ایرانی، تولیدات باکیفیتی در قالب همکاری مشترک و با عمق داخلیسازی متفاوت در کشورمان تولید میکردند.
با خروج دونالد ترامپ از برجام و در پی آن اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، شاهد خروج بسیاری برندهای خارجی از کشورمان متاثر از فشارهای آمریکاییها بودیم. خروجی که به اعتقاد بسیاری مسوولان و صاحبنظران اقتصادی، با میل و اراده خودشان نبود.
این روزها اما، زمزمههای بازگشت بسیاری از این برندها در صنایع مختلف به گوش میرسد. با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و در پی آن از سر گرفته شدن گفتوگوهای برجامی، لغو احتمالی تحریمها انتظار میرود. انتظاری که در صورت تحقق آن، هرچند ورود راحتتر مواد اولیه، سرمایه و برداشته شدن بسیاری محدودیتها در تجارت بینالملل را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد، اما نگرانی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از باز شدن درهای کشور به روی واردات و گسیل انواع و اقسام محصولات وارداتی بهویژه محصولاتی که مشابه تولید داخلی دارند، است.
کارشناسان همواره بر تقویت تولید ملی، تعمیق ساخت داخل و بومیسازی حداکثری با تکیه بر ظرفیتهای داخلی تاکید داشته و در عین حال، همکاری و تعامل درست و سازنده با سایر تولیدکنندگان و برندهای معتبر جهانی را توصیه میکند.
بهطور قطع هیچ ایرانی شریفی حاضر نیست حال که در دوران سخت تحریمها، صنعت داخلی با تلاش و زحمت صنعتگران به خودکفایی نسبی رسیده، به دنبال واردات کالاهای مشابه باشد و به هیچ عنوان موافق واردات کالاهای نهایی ساخته شده از هیچ کشوری نبوده و نیست.
امروز بار دیگر صنعتگران کشورمان نشان دادند قادر به انجام کارهای بزرگ و فتح قلههای فناوری مطابق با نیاز روز جامعه هستند و انتظار میرود دستاندرکاران امر نیز با تدوین قوانین و مقررات مناسب و انجام حمایتهای لازم، به یاری عملی صنایع بپردازند؛ موضوعی که افزایش اشتغال و جهش تولید را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.
نظر شما