هدایت نقدینگی و کاهش نرخ بهره، راه نجات بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه، راه نجات بورس در وضعیت فعلی را هدایت پول های فریز شده خارج بازار به داخل بازار سرمایه در کنار کاهش نرخ بهره دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مصطفی صفاری گفت: نرخ بهره بالای بانکی بلای جان اقتصاد شده است و سلسه مراتب را طوری تعیین کرده ایم که به افراد بیکار هم پاداش می‌دهیم!

وی در خصوص افت و خیز نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: متاسفانه گروهی از افراد به دنبال فریز کردن پول در بانک ها هستند اما بازار ارز مانند دیگر بازارها عرضه و تقاضا دارد و  این تقاضا از سه قسمت تشکیل شده است: نخست تقاضای کالا و خدمات  که ممکن است رسمی یا غیر رسمی باشد، دوم تقاضای خروج ارز و سرمایه از کشور و سوم تقاضای سوداگری و سفته بازی است.

صفاری افزود: زمانی که تورم در کشور به وجود می آید تقاضا به سمت خرید ارز و نگهداری شخصی آن تغییر می کند؛ به طوری که سال گذشته هم با چنین تقاضایی مواجه بودیم اما امسال رویه برعکس است؛ میزان تقاضا به حداقل رسیده و در عوض عرضه ها تقویت شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عرضه ارز یا صادرات کالا و خدمات است یا ورود سرمایه. با این وضعیت تحریم، ورود سرمایه بسیار کم است و صادرات هم در بخش صادرات غیر نفتی انجام می شود؛ یعنی بخش اندکی صادرات نفت وجود دارد که آن هم فقط نیاز کالاهای اساسی را پوشش می دهد.

صفاری اظهار کرد: سال گذشته ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی  و ۳۵ میلیارد دلار واردات داشتیم؛ حدود ۸۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی کشورمان در سایر کشورها به صورت قفل شده وجود دارد که اجازه دسترسی به آن را نداریم و اگر برجام به سرانجام مثبتی برسد و این ذخایر به کشور تزریق شود قطعا عرضه ارز تقویت خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر تاکنون توانستیم در این تحریم های کمرشکن وضعیت پایداری داشته باشیم به علت افزایش نرخ ارز بود که باعث شد صادرات غیر نفتی را پوشش دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که کاهش نرخ دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان در شرایط فعلی سم است و می گوید: برجام چه به نتیجه برسد و چه نرسد نباید دخالتی در تعیین و کنترل نرخ ارز وجود داشته باشد؛ اگر تعاملات بین المللی از سر گرفته شود قیمت دلار به ثبات خواهد رسید و اگر نه باید اجازه دهیم نرخ دلار هم سو با نرخ تورم نوسان کند.

وی کف قیمت ارز را ۲۰ هزار تومان و سقف آن را در بدبینانه ترین حالت ۳۰ هزار تومان پیش بینی کرد.

صفاری ادامه داد: به عقیده من  نرخ ارز در حوالی ۲۲ هزار تومان باقی می ماند، به همین علت اثر این نوسان در بازار سرمایه بسیار کمرنگ است؛ چون سال گذشته شرکت ها با دلار ۱۵ هزار تومانی محصولات خود را صادر می کردند و امسال با دلار ۲۴ هزار تومانی، بنابراین اگر قصد حفظ صادرات را داریم کاهش این نرخ معنی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه مشکل اصلی اقتصاد را نرخ بهره بالا عنوان کرد و گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که بالاترین نرخ سود بانکی را پرداخت می کنیم و عملا به فردی هم که مشغول به کار نمی شود، جایزه می دهیم؛ در صورتی که مقام معظم رهبری امسال را سال " تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها" نامگذاری کردند و با توجه به این شعار باید نرخ بهره را به حدود ۱۰ درصد برسانیم و بگوییم هر فردی که مشغول به کار نیست، سودی هم کسب نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بهره، قیمت پول است. یعنی هر چه نرخ بهره کاهش یابد سرمایه گذاری در کشور هم توسعه می یابد، دولت هم نرخ بهره بانکی را ۱۶ درصد اعلام کرده و به تازگی ابلاغیه ای در شورای پول و اعتبار تصویب شده که اگر بانکی بالای۱۶ درصد سود پرداخت می کند هزینه آن غیر قابل قبول است و باید مالیات از آن اخذ شود.

صفاری تاکید کرد: بازار سرمایه بازار پر ریسکی است و اگر قرار باشد پاداشی پرداخت کنیم باید به افرادی که ریسک پذیرند پرداخت کنیم؛ از طرفی تنها راه نجات بورس کاهش نرخ بهره و هدایت پول های فریز شده خارج بازار به داخل بازار سرمایه است، چرا که دلیل تشکیل صف های فروش در بازار همین کمبود نقدینگی است.

وی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره کرد و گفت: همه کاندید ها باید توجه ویژه ای به بازار سرمایه داشته باشند؛ هم اکنون تعداد سهامداران از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشته و ضریب نفوذ بورس به حدی افزایش یافته است که هر فردی بر مسند ریاست جمهوری بنشیند دائما در این باره  مورد سوال قرار می گیرد  و دیگر نمی توان این بازار را نادیده گرفت.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 14502

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha