بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه چیست؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد امروز بازار سرمایه تحت تأثیر عرضه‌های اولیه در بازار بود، بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاری در بورس را پیشنهاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ این روزها سرمایه‌گذاران و کارشناسان بورس از وجود بسیاری از بلاتکلیفی‌های بازار و همچنین، سیاست‌گذاری‌های غلط مسئولان این بازار شکایت می‌کنند، اما امروز، شاهد حمایت از سهم‌های شاخص‌ساز توسط سهامداران عمده بازار بودیم. البته، کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان باعث شده است تا سهامداران این بازار واکنش مثبت نسبت به معاملات امروز داشته باشند و با خرید سهم‌ها تحول اندکی در بازار ایجاد کنند اما نه به گونه‌ای که بتوان گفت امروز بازار به تعادل رسیده است.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری ابتدا روی یک شیب صعودی تند حرکت کرد و در ادامه مسیر هم این شیب صعودی را تا نیم ساعت آخر معاملات حفظ کرد، ولی در دقایق پایانی معاملات باز هم فشار عرضه‌ها در برخی از سهم‌ها باعث شد تا شاخص کمی پایین بیاید. با این وجود، نماگر اصلی بورس در منطقه سبز ماند یعنی ۹ هزار و ۷۴۶ واحد بالاتر از روز گذشته آمد و در ارتفاع یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۴۴۳ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز که ابتدا پا به پای شاخص کل حرکت می‌کرد، در ادامه مسیر افت کرد و دست آخر، قرمز ماند. این شاخص امروز ۳۸۴ واحد کاهش یافت و در انتهای معاملات، رقم ۳۸۲ هزار و ۸۳۵ واحد را نشان داد. شاخص فلزات اساسی هم حرکتی شبیه به نماگر اصلی بازار سرمایه داشت و امروز گاوی (رشدی) بود. این شاخص ۱۳ هزار و ۸۳۷ واحد رشد کرد و به ۸۶۳ هزار و ۲۶۳ واحد رسید.

امروز، نمادهای «وبملت»، «اپال»، «برکت»، «شپنا»، «ثامید»، «فملی» و «خگستر» فهرست نمادهای پرتراکنش بازار را به خود اختصاص دادند و نمادهای «فارس»، «فملی»، «شپنا»، «شستا»، «شبندر» و «نوری» بیشترین اثر مثبت و نماد «وپاسار» بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکت شاخص داشتند.

بعد از مدت‌ها، نماد «فپنتا» در بازار رنگ سبز را به خود دید. در گروه فلزات اساسی که یکی از گروه‌های پرتقاضای بازار بودند، نمادهای «کاوه» و «فخوز» رشد خوبی داشتند و «فولاد بالاخره با چهره‌ای سبز به بازار بازگشت. دو نماد معدنی «کچاد» و «کگل» هم امروز روز سبزی را طی کردند و در بازار فرابورس هم نزدیک به ۵ درصد رشد قیمت را در سهام خود تجربه کرد.

این در حالی است که امروز در بازار سیگنال‌هایی از جمله کاهش قیمت رمزارزها، افزایش تولید فولاد کشور و همچنین افزایش تقاضای نفت ایران توسط کشورهای دیگر وجود داشت و برخی از کارشناسان هم بر این عقیده‌اند که اصلاح بازار به پایان رسیده است.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: منفی چند روز گذشته بازار با توجه به ثبات دلار در ۲۳ هزار تومان و با توجه به گزارشات خوب شرکت‌ها منطقی نبود؛ هر چند شاهد اصلاح در قیمت‌های جهانی بودیم، ولی این تغییر قیمت‌ها محسوس نبودند. به نظرم عرضه اولیه روز چهارشنبه از دلایل افزایش فشار فروش بود که با توجه به دوره تسویه فروش‌ها، امروز این فشار برداشته شد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز بانک‌ها بیشترین عرضه را داشتند و هلدینگ‌ها به ویژه با ماهیت شیمیایی در کنار پالایشگاه‌ها در سمت تقاضا بیشتر بودند و فلزی و معدنی‌ها هم خوب معامله شدند. در کل، با بازگشایی‌های اخیر بعضا بدون دامنه نوسان، بازار به حالت عادی برمی‌گردد. خودرویی‌ها هم که ملاک وضعیت بازار برای فعالان کف بازار هستند، امروز شرایط خوبی داشتند، ولی همچنان تعداد سهام منفی بسیار بیشتر از سهام مثبت بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ثبات دلار در کانال ۲۳ هزار تومان با در نظر گرفتن سطح فعلی قیمت‌های جهانی و گزارشات عملکردی خوب شرکت‌های فعال در این صنایع موتور محرکه بازار است، ولی بازده تا سررسید بالای ۲۲ درصد اوراق در بازار بدهی، پاشنه آشیل بازار است.

قلی‌پور با اشاره به اینکه اگر دلار ریزش نکند تا انتخابات بازار متعادل با نوسان مثبت خواهد بود، مطرح کرد: بورس در این مدت رشد بیش از ۲ تا ۳ درصدی نخواهد داشت و بعد انتخابات، احتمالا تا به نتیجه رسیدن مذاکرات، بورس متعادل و بعد با شوک کاهش ارز چند هفته‌ای منفی خواهد بود تا پایان تابستان و سپس تا پایان سال با رسیدن دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی دلار، بازدهی ۱۰ درصدی خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنوع بخشی مناسب در صنایع اصلی بازار، خرید اوراق با بازدهی تا سررسید بالای ۲۲ درصد، رفتن به سمت سهام با P/E تحلیلی زیر ۶ بهترین راه برای گذر از شرایط بازار در یکی دوسال آینده است.

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
کد خبر: 15162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha