تکلیف پول سهامدارانی که معامله شان ابطال شده، چه می‌شود؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: از نظر من ابطال معاملات به دلیل این است که ناظران از ابزارهای مناسبی برای نظارت برخوردار نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چرایی ابطال معاملات اظهار کرد: در گذشته دستور العمل خاصی بود که نشان می‌داد در نمادی دستکاری صورت گرفته و یا معامله‌ای براساس اطلاعات نهانی انجام شده و یا اردرهای ترس در معامله گذاشته و یا حجم مشکوکی از معامله انجام شده و رعایت عدالت در انجام معامله صورت نگرفته است.

او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر شاهد این هستیم که بسیاری از معامله‌ها ابطال می‌شوند، به دلایلی که از سوی مسئولان بازار سرمایه مشخص نیست، مثلا نمادی افشای اطلاعات گروه ب می‌زند و نماد نیز با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود و یک صف خرید یا فروش عجیبی تشکیل می‌شود؛ مثلا، سهمی با ۳۰ الی ۴۰ درصد با افزایش قیمت نمادی که افشای الف زده با دامنه نوسان باز، بازگشایی می‌شود و ابطال می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: سهامی که معامله می‌شود تا ساعت ۵ الی ۶ بعد از ظهر مشخص نیست که معامله‌ای که صورت گرفته مورد تایید قرار می‌گیرد یا خیر، بیشتر حس می‌شود که نگاه سلیقه‌ای وجود دارد. این نگاه سلیقه‌ای در راستای همان نظارت ناظران است به دلیل اینکه از ابزارهای نظارتی خوبی برخوردار نیست و همه نظارت‌ها دستی بوده و قرار است از هوش مصنوعی در آینده برای نظارت بر بازار استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که سهامداران از کجا متوجه می‌شوند که معامله شان ابطال خورده است؟ توضیح داد: زمان معاملات که به پایان می‌رسد، اگر شما معامله کردید و معاملات ابطال شد؛ بعد از ظهر پول سهمی که خریده‌اید به سهامدار برمی‌گردد.

باغانی درباره مشکلاتی که ابطال‌های معاملات به وجود می‌آورند، اظهار کرد: کارگزاری خرید کرده است و از پرتفوی شما هزینه کم شده است شما قدرت خرید ندارید، اما فردا شما متوجه این موضوع می‌شوید که خریدی که انجام داده‌اید، ابطال خورده است و مشکلات عدیده‌ای در این راستا به وجود می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: از نظر من بازار سرمایه ما باید به سمتی برود که از وقوع تخلفات پیش گیری کند، تا اینکه یک تخلفی رخ دهد و بعد بیاید با راه‌هایی که خود این راه‌ها و راه‎حل‌ها مجددا آسیب زننده هستند، برخورد کند. بر این اساس باید ساز و کاری‌هایی ایجاد شود تا اصلا معاملات مشکوک انجام نشوند.

۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 15250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha