اصــــلاح قیمــتی پـروزن‌های شاخص به پایان رسیده است/ چرا پیشنهادات سازمان بورس کار ساز نبود؟ / بار مالی بسته‌های حمایتی بر دوش سهامداران است

آقابزرگی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: علی رغم ثبات نسبی قیمت کامودیتی‌ها، زمزمه‌های کاهش نرخ ارز و پیش‌بینی ثبات ارزی در کانال ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان؛ گمان میکنم اصلاح قیمتی پروزن‌های شاخص کل همانند پتروشیمی‌ها، کانی و فلزات به پایان رسیده و منفی شدن شکل ظاهری بورس در بعضی از روزها به علت صف فروش ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومانی در ۴۰۰ سهام کوچک است که کما فی السابق درگیر فشار فروش و جوهای روانی آن بوده که در نهایت ظاهر بازار را ملتهب نشان می‌دهند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  بررسی‌های تحلیلی نشان می‌دهد میزان خروج سرمایه حقیقی از بازار نسبت به نقطه اوج سال ۹۹، نزدیک به جایی قرار گرفته است که می‌توان انتظار داشت فاز رکودی به پایان برسد. با این حال باید دید آیا محرک‌های پرقدرت بنیادی می‌تواند مانع افت بیشتر قیمت سهام و خروج سهامداران شود یا خیر؟

یکی از متغیرهای مورد رصد فعالان بازار در سال‌های اخیر آمار تغییر مالکیت سهام بین سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بوده است. اگر مبنا را به آغاز سال ۹۸ ببریم تا اواسط مرداد ۹۹ یعنی اوج شاخص مجموعا حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سهام از سبد مالکان حقوقی به حقیقی منتقل شده است. از آن نقطه، با آغاز افت بازار، روند مزبور معکوس و خرید حقوقی از حقیقی آغاز شد.

بر این اساس، تا پایان هفته گذشته بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام توسط حقوقی‌ها از فعالان حقیقی بازخرید شده است. با توجه به اینکه بخش عمده ورودی پول در زمان اوج شاخص بوده، فروش سرمایه‌گذاران حقیقی در روند منفی عملا باعث از بین رفتن اصل سرمایه بخش عمده‌ای از تازه‌واردها شده است. یک بررسی تحلیلی نشان می‌دهد که نسبت میزان خروج سرمایه حقیقی از بازار نسبت به نقطه اوج اکنون نزدیک به جایی قرار گرفته که در دوران بعد از سقوط سال ۹۲ به آن محدوده رسید.

اهمیت این مساله آنجاست که در پایان سال ۹۳، مقارن با رسیدن میزان خروج پول سرمایه‌گذاران حقیقی به سطح مشابه مقطع فعلی به لحاظ نسبی، روند افت شاخص بورس متوقف شده و بازار در مسیر آرامش و رشد افتان و خیزان و تدریجی قرار گرفت.

با شبیه‌سازی شرایط مزبور و انطباق آن بر وضعیت کنونی یک گمانه عبارت از نزدیک شدن به فاز پایانی خروج بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و در نتیجه پایان عرضه‌های هیجانی و سقوط بی‌وقفه قیمت‌هاست. علاوه بر این، میانگین ارزش فروش روزانه هر فرد حقیقی در هفته گذشته به‌طور متناوب به زیر سطح ۱۰۰ میلیون ریال کاهش یافت که با توجه به خرد بودن عرضه‌ها باز هم نشانه‌ای از نزدیک بودن به پایان فشار فروش از سوی افراد غیر حرفه‌ای وارد شده در دوران حبابی سال گذشته است.

فردین آقابزرگی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سهام با رشد چشم‌گیری که در ۶ ماه نخست ۹۹ داشت دچار دوره اصلاحی شد که اوج این اصلاحات در سه ماه پایانی سال ۹۹  بروز داده شد اما با توجه به اعمال محدودیت‌های دامنه نوسان و عدم اجرای رفع گره معاملاتی این روند طولانی‌تر شد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضربازار سهام تابع مسیر مشخصی نیست؛ به بیان دیگر یک روز تمام بازار سبزپوش و روز دیگری یکدست سرخ می‌شود و تا زمانی که متغییرهای اثرگذار بر بازار در هاله ای از ابهام باشد و حالت تعادلی ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار سرمایه گذاری واقعی و بروز روند منطقی در بورس را داشته باشیم.

آقابزرگی افزود: نوسان قیمتی اخیر ناشی از دو اهرم اثرگذار در بازار یعنی زمزمه‌های مبنی بر کاهش نرخ دلار و افزایش بهره بانکی به وجود آمد. این موضوع روند عمومی شاخص و تحلیل‌ ارزندگی نمادها را دچار افت چشم گیری می‌کند. اگر مسئولان مربوطه در این خصوص تدبیری چاره نکنند دوباره با ریزش‌های بازار رو به رو می‌شویم. موانع خودساخته ازجمله عدم اجرای رفع گره معاملاتی وکوتاهی در بازارگردانی‌ها، روند اصلاح به ویژه در گروه‌های کوچک را فرسایشی‌تر می‌کند.

وی معتقداست: علی رغم ثبات نسبی قیمت کامودیتی‌ها، زمزمه‌های کاهش نرخ ارز و پیش‌بینی ثبات ارزی در کانال ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان؛ گمان میکنم اصلاح قیمتی پروزن‌های شاخص کل همانند پتروشیمی‌ها، کانی و فلزات به پایان رسیده و منفی شدن شکل ظاهری بورس در بعضی از روزها به علت صف فروش ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومانی در ۴۰۰ سهام کوچک است که کما فی السابق درگیر فشار فروش و جوهای روانی آن بوده که در نهایت ظاهر بازار را ملتهب نشان می‌دهند. البته افرادی که از بیرون به بازار نگاه می‌کنند و سهامداران مبتدی بازار سهام را ملتهب می‌بینند.

بار مالی بسته‌های حمایتی بر دوش سهامداران

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مستثنی شدن بانک‌ها از قانون رفع موانع تولید در خرید سهام بورسی، مالیات بر عایدی سرمایه، رفع محدودیت‌ تسهیلات بانک‌ها به کارگزاری‌ها از جمله مصوبات دولت برای حمایت از بازار سرمایه بوده که بار مالی آن بر دوش سهامداران است.

این بسته‌ها در بعضی از موارد می‌تواند ریسک سرمایه گذاری در بورس را افزایش دهد، به طوری که اگر کارساز واقع نگردد و همانند قواعد خودساخته گذشته توان پاسخ به نیازهای بازار را نداشته باشد، امکان اثرگذاری عکس و واکنش منفی‌تری نسبت به قبل دارد اما به طور کلی وضعیت فعلی بازار سهام بهترین بستر برای سرمایه گذاری است و افراد با چینش پرتفوی بنیادین و مناسب (سبد دارایی)، عایدی مستمری را در میان و بلند مدت داشته باشند.

۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 15316

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha