رایزن بازرگانی ما از وزارت خارجه انتخاب می شود/ دیدگاه سیاسی رایزن بر اقتصادی بودنش تفوق دارد!

پولادرگ عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بخش مهمی از آنچه دست ما را در افزایش صادرات به کشورهای دیگر بسته است فقدان رایزنان بازرگانی است که در دوران شیوع کرونا بخصوص اوایل گسترش این بیماری نتوانستیم از حضور انها برای شناسایی نیازهای این بازار و ارتباط با مسوولین عراقی برای بازگشایی مرزها و... بهره مند شویم.

گروه بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مقوله صادرات به کشور موضوع مهمی است که اصولا یکی از زیربناهای توسعه اقتصاد کشور به شمار می رود، لذا برای تحقق این موضوع نگاه ویژه ای به پیش نیازها و بسترهایی می شود که می تواند در افزایش صادرات نقش موثری ایفا کند. رامین پولادرگ عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و فعال اقتصادی، اصلی ترین عوامل موثر در کاهش یا افزایش صادرات ایران به منطقه و فرامنطقه را در این گفت و گو توضیح داده است.

رامین پولادرگ فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره اثر گذاری تحریم ها بر صادرات کشوربه رادار اقتصاد، گفت: بارها و بارها به این موضوع اشاره شده است و ما بر این نکته تاکید کرده ایم که اگر سیاست گذاری های صادرات کشور درست انجام شود، تحریم ها نمی تواند تاثیر منفی آنچنانی بر روند صادراتی ایران بخصوص، صادرات به کشورهای همسایه داشته باشد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: یعنی تحریم ها در صورت نگاه درست دولت به سیاست گذاری های حول محور صادراتی نمی تواند روند صادرات ایران را فلج کند. اگر دولت آقای رئیسی برنامه متقن و اجرایی درستی را برای افزایش صادرات کشور در نظر بگیرد، پیاده و اجرا کند مسلما شاهد روند رو به رشد افزایش صادرات کشور در سال های آینده خواهیم بود.

 رامین پولادرگ موضوعات مهم در امر صادرات را که باید مورد توجه دولت آینده قرار بگیرد اینگونه توضیح داد و گفت: راهبرد مهمی که دولت آقای رئیسی در سیاست های صادراتی باید مد نظر قرار دهد، اهمیت فزاینده ای است که باید به توسعه صادرات با کشورهای هدف بدهد. کشورهای همسایه از جمله مهمترین کشورهای هدف صادراتی ما به شمار می روند که یکی از آنها کشور عراق است.

وی دراین باره تصریح کرد: دولت آینده باید به ویژگی های جغرافیایی ایران برای افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه بیش از سایر دولت ها اهتمام داشته باشد.با وجود اینکه ایران دارای مرزهای جغرافیایی متعددی با عراق به عنوان یکی از کشورهای همسایه است روی صادرات کالای با کیفیت ایرانی به این کشور باید حساب ویژه ای باز شود، ضمن اینکه مراقبت کنیم با بی توجهی به چنین بازاری، جای خود را به کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برای حضور و به دست گرفتن بازار عراق ندهیم.

 پولادرگ با اشاره به اهمیت تمرکز بر مشترکات بین خود با کشورهای همسایه برای توسعه صادرات گفت: ایران و عراق به لحاظ فرهنگی و دینی مشترکات بسیاری با هم دارند، مشترکاتی که براساس آنها و نزدیکی سلایق مردم ایران و عراق می توان روی صادرات بیشتر کالای ایرانی به این کشور حساب باز کرد، از این رو با برنامه ریزی های درست می توانیم به راحتی بازار عراق را در دست داشته باشیم، در کنار عراق اگر برنامه ریزی های درست و مدیریت قابل قبولی داشته باشیم می توانیم بازارهای مختلفی در کشورهای عربی اطراف خود را به دست بگیریم.

 پولادرگ بی توجهی دولت به اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای منطقه و شناسایی نیازهای بازارهای آنها را یک عامل مهم در کاهش صادرات و بی رنگ بودن حوزه صادراتی ایران در کشورهای همسایه خواند و دراین باره گفت: یکی از مشکلات صادرات ایران نبود دید جامع و بی توجهی مسوولین به موضوع اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای همسایه است. تا کنون مسوولین اقتصادی ایران همچون کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به ضرورت لزوم اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه نرسیده یا در این موضوع چندان اندیشه و تفکر و مطالعه نکرده اند.

 وی در این باره تصریح کرد: صادرات زمانی سامان می یابد که رایزنان بازرگانی ما آشنا به اصول اقتصاد و بازاریابی و واقف به چگونگی شناسایی نیازهای کالایی کشورهای مختلف باشند. ظرفیت های ما برای تولید کالاهای مورد نیاز کشورها و نیاز مردم کشورهای مختلف را به درستی شناسایی کنند و به داخل ایران ارجاع دهند، در حالی که متاسفانه رایزن بازرگانی ما از وزارت خارجه انتخاب می شود، یعنی دیدگاه سیاسی رایزن بازرگانی بر اقتصادی بودن رایزن بازرگانی تفوق دارد!

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق دراین باره خاطر نشان کرد: تا زمانی که بین تخصص اقتصادی رایزن بازرگانی و تخصص سیاسی افرادی که به عنوان رایزن بازرگانی به کشورهای مختلف اعزام می شوند تفاوتی قائل نشویم آش همین و کاسه هم همین است. ضمن اینکه ما نیاز به اعزام رایزنان بازرگانی بیشتری داریم نه تعداد معدودی که نتوانند کاری از پیش ببرند. حضور وزارت خارجه برای کمک به اقتصاد ایران در این موضوع قابل اعتناست، البته فقط و فقط در راستای تسهیل دسترسی و اطلاع یابی رایزنان بازرگانی کشور به اطلاعات مورد نیاز، نه دخالت در فعالیت های اقتصادی که در آن کمترین تخصصی ندارند.

پولادرگ گفت: خوشبختانه ما مشکلی در کیفیت کالا نداریم. بسیاری از کالاهایی که مثلا به عراق صادر می کنیم کالاهای با کیفیتی است اما مشکل ما نبود مدیریت و فقدان بستر سازی ها و هماهنگی های لازم برای توسعه صادرات است. در مقایسه صادرات ایران نسبت به صادرات کشور ترکیه، متوجه اهمیت و کارکردهای حضور رایزنان بازرگانی در کشور عراق می شویم.بخش مهمی از موفقیت صادراتی ترکیه در بازارهای عراق، مرهون استفاده از رایزنان بازرگانی آگاه به نیازهای بازار عراق است.

فعال اقتصادی درباره برخی اهمال کاریهای که به روند صادراتی کشور ضربه می زند گفت: مثلا به علت بی تدبیری ها و عدم تلاش دولت برای باز شدن مرزهای دو کشور در اوایل شیوع ویروس کرونا ما امکان صادرات به عراق را از دست دادیم در حالی که ترکیه کمتر از ما با چنین محدودیتی رو به رو بود.

وی دراین باره توضیح داد: بخش مهمی از آنچه دست ما را در افزایش صادرات به کشورهای دیگر بسته است فقدان رایزنان بازرگانی است که در دوران شیوع کرونا بخصوص اوایل گسترش این بیماری نتوانستیم از حضور انها برای شناسایی نیازهای این بازار و ارتباط با مسوولین عراقی برای بازگشایی مرزها و... بهره مند شویم. ضعف دیپلماسی ما یک عامل مهم دراین موضوع بود که ما از 12 میلیارد دلار صادرات به عراق به 9 میلیارد دلار سقوط کردیم! ضمن اینکه یکی از موضوعاتی که در کاهش صادرات موثر بود سیاست گذاری های رئیس پیشین بانک مرکزی است که متاسفانه بهای زیادی به صادر کننده ها و سیاست هایی که دراین حوزه بانک مرکزی اعمال می کند نداشت.

 پولادرگ در پایان گفت: مشکلات ارزی، و وابسته کردن حل مشکلات به برجام و ...از جمله موضوعاتی بود که صادر کنندگان را درریاست آقای همتی در بانک مرکزی دچار مشکل کرد. امیدواریم دولت سیزدهم با اصلاحات اساسی در اشتباهات و عملکردهای غلط گذشته و اعمال تغییرات اساسی راه را برای افزایش صادرات کشور به منطقه و فرامنطقه باز کند.

۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 16529

برچسب‌ها

اخبار مرتبط