رشدیک ماه اخیر بورس رشد واقعی و به غیر از رشدهای دستوری است/مردم به صورت هوشمندخریدکنند/انتظارمی رود بورس تا پایان سال ۴۰ درصد بازدهی داشته باشد

با انتشار گزارش‌های سه ماهه هم که تا ده روز آینده روی کدال می آید روند رو به بهبود بازار سرمایه را نشان می دهد. این مساله با توجه به هوشمند بودن بازار و مردمی که به دنبال سرمایه گذاری در بهترین و سود آورترین بازار هستند خود به خود موجب افزایش رویکرد مردم به بورس می شوند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار سرمایه کشور از سال گذشته دچار فراز و فرودهای مختلفی شد به گونه ای که موجب از دست رفتن اعتماد کسانی شد که به تازگی با این بازار آشنا و در بورس سرمایه گذاری کرده بودند. افت و خیزهای بازار تا همین یکی دو هفته پیش امر معمولی در بورس بود اما از دو هفته گذشته شاهد ثبات وآرامشی در بورس هستیم که تداوم آن می تواند به اعتماد افزایی و رویکرد دوباره سرمایه گذاران خرد به بورس منجر شود. احمد اشتیاقی کارشناس و فعال بازار سرمایه دراین موضوع به رادار اقتصاد توضیحاتی داده است. احمد اشتیاقی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بازار سرمایه را در روند رو به رشد نگاه داشت و تنش های سال گذشته را از بازار دور کرد گفت: با توجه به اینکه رشدی که دریک ماه اخیر در بازار سرمایه اتفاق افتاده رشد واقعی و به غیر از رشدهای دستوری است به تدریج شاهد رویکرد واعتماد مردم به بازار سرمایه هستیم. مردم در یک ماه گذشته شاهد هستند شاخص بورس از ۱ میلیون و ۱۵۰ به ۱ میلیون  ۳۰۰ هزار واحد رسیده و دوام هم داشته است بنابراین اگر این دوام در هفته های آتی نیز در بازار حفظ شود قطعا منجر به افزایش اعتماد مردم در هفته ها و ماه های آینده برای بازگشت سرمایه ها به بورس خواهیم بود.

احمد اشتیاقی دراین باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه با انتشار گزارش‌های سه ماهه هم که تا ده روز آینده روی کدال می آید روند رو به بهبود بازار سرمایه را نشان می دهد. این مساله با توجه به هوشمند بودن بازار و مردمی که به دنبال سرمایه گذاری در بهترین و سود آورترین بازار هستند خود به خود موجب افزایش رویکرد مردم به بورس می شوند.

 کارشناس بازار سرمایه و بورس در خصوص اهمیت شناخت مردم از بورس برای عدم ضرر و زیان های بزرگ و رویکرد بیشتر آنها به سرمایه گذاری در بورس بیان داشت: با توجه به سودهای خوبی که مجامع به سهامداران دادند و اخبار خوبی که از سمت بورس به مردم داده می شود، انتظار داریم روند بازار به صورت تدریجی رو به رشد باشد. سرمایه گذاران خردی که راه بازار سرمایه را در پیش می گیرند باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند تا من بعد دچار مشکلاتی نشوند که سال  ۹۹ گرفتار آن بودند. عدم آشنایی درست مردم با این بازار زیان های زیادی در سال گذشته به مردم تحمیل شد. بی تردید مردمی که سال گذشته با بازار آشنا شدند امروز متوجه این موضوع مهم هستند که شاخص بورس به صورت دستوری و غیر واقعی رشد نکرده است. مردم روزانه شاخص ها را بررسی می کنند و متوجه شاخص های رو به رشد و کاهش منفی شدن شاخص ها هستند، این توجه مردم به بورس، حتی کسانی که از بورس خارج شدند موضوع خوبی برای اعتماد سازی دوباره مردم به بازار سرمایه است تا براساس اعتماد سازی سرمایه های مردم وارد بورس شود.

احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه با تاکید بر اهمیت تاثیر گذاری اصلاحات اقتصادی در بازار سرمایه گفت: اگر دولت آقای رئیسی اصلاحات مورد نیاز اقتصاد را در بازار سرمایه اعمال کند قطعا می توان زمینه های اعتماد مردم به بازار سرمایه را این بار به درستی ایجاد کرد تا جریان پول وارد بازار شود. اگر مردم به صورت تدریجی هوشمند و به صورت بنیادی سهام شرکت های ارزشمند را  خریداری کنند، با توجه به آموزش هایی که مردم از دوره قبلی ورود به بازار سرمایه دیده اند امروز می دانند که باید چه سهامی را بخرند که سود آور باشد، مردمی که به چنین شناختی از بورس رسیده اند حتما رویکرد خوبی به بازار سرمایه خواهند داشت.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص آینده بازار سرمایه نیز چنین پیش بینی کرد: اصولاً اگر شرایط تورمی حادی در کشور ایجاد نشود و انتظار تورمی شدیدی به دلیل مسائل سیاسی و تنش های خارجی نداشته باشیم، ضمن اینکه اگر برجام احیا شود و آمریکا به برجام بازگردد بورس تغییراتی خواهد داشت. البته لازم به ذکر است مساله توافق برجام و آزاد سازی ارزهای ایران که در نرخ دلار تاثیر می گذارد ممکن است نرخ دلار را به ۲۲ تومان یا حتی کمتر از آن هم کاهش دهد، این مساله شرایط دیگری را برای بازار سرمایه رقم می زند.

اشتیاقی دراین باره بیشتر توضیح داد و گفت: در شرایط احیای برجام و توافقاتی از این دست که منجر به کاهش نرخ ارز می شود مردم نباید به دنبال رشدهای شارپی در بورس باشند. به هر حال واقعیت باید به مردم گفته شود چه در صورت وقوع تورم یا در صورت کاهش تورم و کاهش نرخ ارز. مثلا در صورت افزایش نرخ تورم که موجب کاهش ارزش پول ملی می شود شرایط متفاوت از کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی می شود. باید با مردم به گونه ای صحبت شود که براساس واقعیت ها سرمایه های خود را به بورس منتقل کنند.

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه دراین باره تصریح کرد: هیچ تردیدی وجود ندارد در صورت وقوع هر دو سناریوی بیان شده باز هم بورس بهترین بازار برای سرمایه گذاری است. یعنی سود بورس بهتر از سود بانکی است چرا که اگر ارزش پول ملی کاهش بیاید باز سود بورس بالاتر از نرخ سود بانکی است. از سوی دیگر اگر نرخ دلار هم پایین برود باز هم نرخ سود بازار سرمایه بالاتر از نرخ سود بانکی است که قطعا با کاهش نرخ ارز، نرخ سود بانکی هم کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال در صورت به سرانجام رسیدن توافق برجام انتظار می رود تا پایان سال جاری بورس حداکثر ۴۰ درصد بازدهی داشته باشد، حتی اگر برجام هم احیا نشود باز هم سودی که به دست سهامدار می رسد بیشتر از سود بانکی است. قطعا حتی اگرتورم بزرگی هم در اقتصاد رخ بدهد سهامداران بورس با مشکل بی ارزشی پول خود مواجه نمی شوند لذا امیدواریم با برنامه ریزی های درست و اصلاحات اقتصادی در ماه های آینده شاهد هدایت سرمایه های مرد م به سمت بازار سرمایه باشیم تا نقدینگی سرگردان جامعه از بازارهای غیر مولد به بورس هدایت شود.

۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 17839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha