چرا بازار در هفته دوم شهریور اصلاح کرد؟

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتم شاخص کل که تا یک قدمی کانال ۱.۶ میلیون واحدی پیش رفته بود، به یکباره طی چند روز کانال ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد. فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل این اصلاح بازار گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نبض بورس؛ در هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم بازار سرمایه روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت. طی دو روز شاخص کل بورس از ۱.۵۷۵.۰۰۰ واحد شنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ ظرف ۴ روز به زیر ۱.۵۰۰.۰۰۰ واحد رسید که حدودا معادل ۵ درصد اُفت بود.

این در حالی بود  که بورس از ابتدای سال  تا پایان تیر ماه بازدهی حدود صفر داشت و لیکن در مرداد ماه یکباره ۱۶ درصد بازدهی مثبت را ثبت نمود  و ۵ درصد از بازدهی بدست آمده در هفته اول شهریور از دست رفت!

هر چند آخرین روز معاملاتی هفته جاری دوباره شاخص کل به کانال ۱.۵ میلیون واحدی بازگشت، اما برای بسیاری از سهامداران این پرسش مطرح شد که چرا بازار اصلاح کرد؟ دلایل این اصلاح سنگین بازار طی چند روز چه بود؟

فردین آقابزرگی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش گفت: گمانه زنی‌ها از احتمال کاهش نرخ ارز بدلیل برقراری دور جدید مذاکرات هسته‌ای  و انعطاف طرفین مذاکره در خصوص رسیدن به نتیجه مطلوب که نتیجه آن می‌تواند موانع مراودات ارزی در سطح بین الملل را تاحدودی برطرف نماید. وی افزود: همسو با رشد نرخ ارز طی مرداد ماه (۳ ماه گذشته از کانال ۲۲ هزار  به ۲۷ هزار  تومان)، طبیعی بود که  بازار بورس نیز در پی این رشد ۳۰ درصدی ارز، باید واکنش مثبت نشان می‌داد لیکن بدلیل هراس برخی مسولین اقتصادی و بورسی از تکرار حوادث سال ۱۳۹۹ که دقیقا در همین مقاطع زمانی رخ داده بود، از طریق  هدایت بازارگردانان به عرضه سهام، جلوی رشد شارپی و فزاینده قیمت‌ها و شاخص را گرفتند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: برگزاری چندین جلسه در سطوح عالی و مذاکرات سیاسی با کشور عربستان که پیشتر روابط حسنه‌ای با ایران نداشته است، احتمال اراده در حل و فصل مشکلات مذاکرات هسته‌ای  کاهش نرخ ارز را تشدید می‌نماید.

آقابزرگی ادامه داد: علاوه بر این رشد سریع قیمت‌ها و شاخص بورس که طی یکماهه مرداد ماه حدود ۱۶ درصد بازدهی را رقم زده بود و عدم تطابق این بازدهی با بازدهی ۴ ماه ابتدای سال، تا حدودی این رشد را عجیب جلوه می‌داد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین موضوع عرضه سهام عدالت که ارزشی تقریبا معادل کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ دارد و براساس گفته‌های برخی مسولین چنانچه عرضه‌ای صورت بگیرد بصورت توافقی و در تابلوی ۲ و نه در نماد عادی معاملات خواهد بود و این  عرضه‌ها ممکن است موجب خلا تقاضای خرید در بازار برای آن دسته از حقوقی‌ها که طرف مذاکره برای خرید سهام عدالت هستند را فراهم نماید.

 وی در انتها اظهار داشت: وقوع تحولات سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان نیز از عواملی است که می‌تواند بدلیل  ایجاد تنش‌های  سیاسی و یا اقتصادی در منطقه خاورمیانه تاحدودی بر وضعیت اقتصادی ایران نیز موثر واقع شود. حداقل در این مقطع نمیتوان این تحولات سیاسی در منطقه را بی تاثیر ارزیابی نمود.

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 19605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha