تمام متغیرهای بازار سهام در نرخ ارز خلاصه می شود/ بورس صعودی خواهد شد /بازار در شرایط عدم اطمینان است

رضایی پور گفت: در حال حاضر نتیجه تمامی متغیرها در نرخ ارز خلاصه شده است و کوچک ترین تحرکی که در بازار ارز به وجود بیاید، بازار سهام نیز واکنش مستقیمی را نشان می دهد.در شرایط اقتصادی ما که تورم انتظاری، کسری بودجه، نوسانات نرخ ارز وجود دارد، زمینه رشد بازار سرمایه فراهم بوده و در مجموع می توان انتظار داشت که پس از این فراز و فرودهای مقطعی، بورس دوباره مسیر رشدی خود را پیش بگیرد.البته رشد بازار سهام با فرض تداوم فاکتورهای موجود مد نظر است و اگر ریسک‌های سیستماتیک به وجود بیاید و سیاست‌گذاری‌های مخربی از سوی دولت اخذ شود، نمی‌توانیم همچنان بر این باور بمانیم.  

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان داد و ستدهای دیروز با افت ۹۹/ ۰درصدی به‌معاملات روزانه پایان داد و فاصله خود را از مرز  ۵/ ۱میلیون واحدی بیشتر کرد و نهایتا در رقم یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار واحدی آرام گرفت. سهامداران گمان می کنند که احیای برجام، کاهش نرخ دلار را در پی دارد. این در حالی است که به‌نظر نمی‌رسد حتی در صورت بازگشت طرفین به‌برجام، با توجه به‌شرایط اقتصادی کشور دلار افت چندانی را تجربه کند. ضمن آنکه در حال‌حاضر شرکت‌های بورسی از دلار نیمایی اثر می‌پذیرند که هنوز فاصله خود را با دلار آزاد حفظ کرده است و به‌نظر جایی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال کم‌تجربگی و نبود دانش مالی لازم سبب شد تا با شنیده‌شدن هرگونه اخباری واکنش نشان دهند و رفتار هیجانی پیش بگیرند.

حسین رضایی پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا و تحلیلگر بازار سهام در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: صعود و نزول ذات بازار سرمایه است و متغییرهای اقتصادی روند و افت و خیز آن مشخص و کنترل می‌کند.

رضایی پور ادامه داد: متاسفانه در چند وقت اخیر متغیرهای قابل محاسبه‌ای وجود نداشته‌ است و در همین راستا سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در پیش‌بینی و برنامه‌های خود با مشکل رو به رو شدند.

وی اضافه کرد: خلاء محاسبات نسبتا دقیق و همچنین نبود چشم‌اندازی روشن از متغیرها باعث شده تا بازار سهام به هر خبر مثبتی واکنش مثبت نشان دهد و یا با هر تنشی دچار واهمه بشود. به همین خاطر جو کلی بازار سهام به نوعی متشنج شده و در شرایط عدم اطمینان است.

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا معتقد است؛ هر چه زمان سپری می شود ما احتمال‌ دقیق تری از وضعیت اقتصادی پیدا می‌کنیم و همین موضوع سبب می‌شود تا نسبت به عملکرد بازار سرمایه برآورد بهتری داشته باشیم و در نهایت بتوانیم سرمایه‌گذاری نتیجه‌بخش‌تری را به ثمر برسانیم.

رضایی پور ضمن اشاره به اینکه با گذر زمان نسبت به صعود بازار سهام امیدواری بیشتری به وجود می‌آید؛ افزود:  در حال حاضر نتیجه تمامی مغییرها در نرخ ارز خلاصه شده است و کوچک ترین تحرکی که در بازار ارز به وجود بیاید، بازار سهام نیز واکنش مستقیمی را نشان می دهد.

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا گفت: انتظار ما به عنوان فعال بازار سرمایه غیر از این نیست چراکه در این شرایط طبیعت بازار حکم می کند که با منفی و مثبت‌های شدیدی رو به رو بشویم. البته در نهایت می‌توان روند بازار سرمایه را صعودی دانست.

وی در تکمیل سخنان خود با بیان اینکه بورس برای رشد آماده است، افزود: در شرایط اقتصادی ما که تورم انتظاری، کسری بودجه، نوسانات نرخ ارز وجود دارد، زمینه رشد بازار سرمایه فراهم بوده و در مجموع می توان انتظار داشت که پس از این فراز و فرودهای مقطعی، بورس دوباره مسیر رشدی خود را پیش بگیرد.

رضایی پور تصریح کرد: به طور کلی مهمترین عامل تعیین کننده روند بازار سهام، نرخ ارز و تورم است که با توجه به اوضاع اقتصاد کشور، انتظار افزایش این دو معیار را داریم. تمام برنامه ریزی های سرمایه گذاران نیز بر همین مبنا است.

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا بیان کرد: البته رشد بازار سهام با فرض تداوم فاکتورهای موجود مد نظر است و اگر ریسک‌های سیستماتیک به وجود بیاید و سیاست‌گذاری‌های مخربی از سوی دولت اخذ شود، نمی‌توانیم همچنان بر این باور بمانیم.  

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 19982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha