سایه شوم قیمت گذاری دستوری بر سر بورس!/ بسیاری از نمادها p/e مناسبی دارند /بازار در انتظار گزارش ۶ ماهه شرکتهاست

کارشناس بازار سرمایه گفت:ابهامات زیادی در بازار سرمایه وجود دارد. تا زمانی که شفافیت لازم در خصوص سیاست‌های دولت درمورد قیمت گذاری دستوری ایجاد نشود، نمی توانیم انتظار جدی شدن صعود بازار و تعدد روزهای سبز و مثبت را داشته باشیم. مسئولان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت اقتصاد باید در این شفاف‌سازی پیشگام باشند و اقدامات لازم برای تحقق این موضوع را فراهم آورند.

محمد ابراهیم آقابابایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام در این محدوده قیمتی ارزنده بوده و بسیاری از نمادها p/e مناسب و حتی کمتراز سطح تاریخی خودشان دارند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:  سهم‌های زیادی مناسب سرمایه گذاری هستند، با اینکه بازار سرمایه رشدی را پشت سر گذاشته اما همچنان به نظر می رسد که نمادها به قیمت و ارزنده باشند.

وی افزود: افت بازار سهام در پی نگرانی فعالان این بازار به وجود آمد و عمده این ترس‌ها ناشی از بحث قیمت گذاری دستوری به خصوص درمورد محصولاتی نظیر فولاد، سیمان است چراکه قیمت‌گذاری در هر یک از این موارد می تواند کل چرخه را دچار ایراد کند. البته افزایش قیمت نرخ خوراک گاز نیز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند صنعت پالایشی و پتروشیمی را متاثر نماید.

آقابابایی بیان کرد: سردرگمی پیرامون شیوه سیاست‌گذاری‌ دولت و نگرانی از قیمت‌گذاری دستوری باعث تشدید هیجانات بازار سهام شده است و با توجه به شرایط مذکور، سهامداران محتاطانه رفتار می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: ابهامات زیادی در بازار سرمایه وجود دارد. تا زمانی که شفافیت لازم در خصوص سیاست‌های دولت درمورد قیمت گذاری دستوری ایجاد نشود، نمی توانیم انتظار جدی شدن صعود بازار و تعدد روزهای سبز و مثبت را داشته باشیم. مسئولان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت اقتصاد باید در این شفاف‌سازی پیشگام باشند و اقدامات لازم برای تحقق این موضوع را فراهم آورند.

وی درمورد پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه این فرآیند زمان‌بر بوده و حتی امکان دارد دولت چنین سیاستی نداشته باشد، در این صورت تکلیف بازار سهام چه می شود؟ پاسخ داد: با فرض چنین شرایطی، طبیعتا شاهد ادامه‌دار بودن نوسانات بازار سرمایه خواهیم بود و به بیان دیگر تداوم روند مثبت یا منفی را شاهد نخواهیم بود. بازار برای رشد دوباره خود نیاز به محرک و شفافیت دارد و تا زمانی که این امر محقق نشود، معامله‌گران با ترس و احتیاط اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: اینکه بورس صعودی می شود یا خیر بستگی به سیاست‌های کلان اقتصادی دارد. اگر نگاه قیمت گذاری دستوری محصولات کنار گذاشته شود و اتفاق جدی در تغییر نرخ مواد اولیه رخ ندهد، انتظار صعودی شدن بازار سهام را داریم.

وی بیان کرد: بازار سهام در هر دوره‌ای با چالش‌های جدیدی رو به رو خواهد شد. در یک برهه‌ای رفتارهای هیجانی سهامداران مسئله برانگیز است و درمقطعی دیگر همانند این روزها سایه شوم قیمت گذاری دستوری و به دنبال آن ابهام در سیاست‌های کلان اقتصادی دغدغه می‌شود که همه این موارد در نهایت بر عملکرد شرکت‌های بورسی اثرگذار است.

آقابابایی در بخش دیگری از سخنان خود درمورد این پرسش که آیا گزارشات ۶ ماهه شرکت‌های بورسی می تواند موجب ایجاد جوی مثبت در بازار سهام شود؟ گفت: قطعا بله. انتظارها به این سوی می رفت که با قطعی برق صنایع و دیگر اتفاق‌ها، فروش و درآمد شرکت‌های بورسی کاهش پیدا کند اما با بررسی اجمالی  فعالیت برخی شرکتها متوجه می‌شویم که درمورد این موضوع پیش برآوردی وجود داشته و در برخی موارد، نه تنها درآمد آنها افتی نداشته، بلکه در هفته‌های نخست شهریورماه نسبت به ماه‌های گذشته بهبود و افزایش پیدا کرده است. با مخابره گزارشات مثبت ۶ ماهه شرکت ها می توانیم شاهد جو بهتری در بازار سرمایه باشیم.

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
کد خبر: 20024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha