قیمت گذاری دستوری و آزادسازی سهام عدالت ریسک سیستماتیک بازار را بالا برده است/ ترس از تکرار تبعات آزادسازی  در اذهان سهامداران باقی مانده است

رضایی پور گفت: بازار سهام با هر خبر مربوط به آزادسازی سهام عدالت واکنش منفی نشان می دهد و بلاتکلیفی این دارایی باعث سردرگمی و رفتارهای هیجانی سهامداران می شود. تاکنون اطلاعات منسجمی از سهام عدالت منتشر نشده است. آمار دقیقی از نوع و میزان عرضه‌ها مشخص نیست و بازار زمانی که نتواند از رخدادهای آینده پیش‌بینی صحیحی داشته باشد، واکنش منفی نشان خواهد داد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ طبق آخرین برآوردها تا پایان فروردین ماه سال جاری از ۴۸ میلیون دارنده سهام عدالت نزدیک ۲۰ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده بودند که احتمالا ۳.۵ میلیون نفر موفق به فروش شده‌اند و یک میلیون نفر در صف‌های فروش باقی ماندند. آمار مشخصی از فروش سهام شرکت‌های استانی سهام عدالت وجود ندارد اما با توجه به حجم پایین معاملات سهام شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت به نظر می‌رسد که رقم فروخته شده در روش غیر مستقیم مقدار قابل توجهی نیست.

طبق آخرین بررسی‌ها ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۸۳ تومان رسیده است. ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵۲۹ تومان رسیده است.

حسین رضایی پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا و تحلیلگر بازار سهام در گفت و گو با رادار اقتصاد اظهار کرد:  عوامل مختلفی بر توقف روند صعودی بازار سهام اثرگذار بوده که مهمترین عامل آن نیز مربوط به نوسانات نرخ ارز است اما در کنار این موضوع، ریسک‌های سیستماتیک از جمله قیمت گذاری دستوری و مباحث مربوط به آزادسازی سهام عدالت نیز این چالش تشدید کرده است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سهام با هر خبر مربوط به آزادسازی سهام عدالت واکنش منفی نشان می دهد و بلاتکلیفی این دارایی باعث سردرگمی و رفتارهای هیجانی سهامداران می شود.

وی تشریح: این موضوع از دوجنبه روانی و همچنین افزایش عرضه‌ها می تواند بر بازار سهام اثرگذار باشد. درمورد تاثیر روانی آن، همان طور که شاهد بودیم آغاز سقوط شاخص کل در تابستان سال گذشته همزمان با آزادسازی حجم زیادی از سهام عدالت بود و ترس از تکرار این موضوع در اذهان سهامداران باقی مانده است بنابراین با شنیدن اخبار مربوط به این امر واکنش هیجانی نشان می دهند که تاثیر این امر بر کسی پوشیده نیست.

کارشناس بازار سرمایه در تکمیل سخنان خود افزود: علاوه بر تاثیرات روانی، عرضه خود سهام عدالت نیز حائز اهمیت است چراکه حجم زیادی از این دارایی در اختیار سهامدارانی قرار می گیرد که روش عرضه مستقیم را انتخاب کرده بودند و طبیعیست که با توجه به مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر قشر مشمول این دارایی، تعداد زیادی از آنها اقدام به فروش سهام خود کرده و بازار در این برهه زمانی جوابگوی این میزان از سهام را ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه در روش فروش غیر مستقیم نیز مشکلاتی وجود دارد؛ بیان کرد: فروش سهام عدالت به شیوه غیر مستقیم هرچند که به طریق معاملات بلوکی انجام می شود اما در نهایت این سهام توسط سهامداران حقوقی به صورت خرد در تابلوی معاملات، عرضه خواهد شد و این عمل باعث ایجاد فشار مضاعفی به بازار خواهد شد.

رضایی پور با بیان اینکه تاکنون اطلاعات منسجمی از سهام عدالت منتشر نشده است؛ گفت: آمار دقیقی از نوع و میزان عرضه‌ها مشخص نیست و بازار زمانی که نتواند از رخدادهای آینده پیش‌بینی صحیحی داشته باشد، واکنش منفی نشان خواهد داد.

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
کد خبر: 20082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha