دومینوی روزهای بد بورس/ بازار سهام به بدی این روزها باقی نخواهد ماند/ سهامداران خرد با دنبال کردن فضای مجازی متضرر می شوند

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم گفت:سهامداران حقیقی و خرد با استفاده از ابزار تکنیکالی ساده و با دنبال کردن کانال‌های فضای مجازی اقدام به معامله کرده و در نهایت متضرر می شوند. متاسفانه این گروه از سهامداران در روزهای مثبت بازار می خواهند از این رشد جا نمانند و اقدام به خرید کرده و با کوچک ترین افت و نخستین تنش، دچار واهمه شده و در روزهای منفی بازار اقدام به عرضه و بروز رفتارهای هیجانی می کنند. مسلم است که اگر این اتفاق چند بار تکرار شود، سرمایه آنها از بین می رود و زیان سنگینی را متحمل می شوند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  پایه و اساس تمام شرکت‌های بورسی همانند دیگر شرکت‌ها، بر مبنای امور مالی استوار بوده، بنابراین ارائه‌ی گزارشات مالی در این شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت‌ها برای ارائه‌ی گزارش‌های مالی و نیز محاسبه‌ی سود و زیان، نیازمند معیار بسیار مهمی تحت عنوان «سال مالی» هستند. بر اساس این معیار شرکت‌ها مقدار سود و ضرر، هزینه، فروش و عملکرد خود را ارزیابی می‌کنند. همچنین بر طبق این گزارش سهامداران می توانند چشم‌انداز بهتری نسبت به برآوردهای سرمایه گذاری خود داشته باشند به طور مثال اگر سرمایه‌گذاران بدانند که شرکتی در پایان سال با زیان مواجه بوده است، تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری روی آن شرکت کمتر خواهد شد و یا بالعکس این موضوع یعنی اگر سهامداران گزارش مثبتی از عملکرد شرکت ها استنباط کنند، تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری پیدا میکنند. در ادامه به بررسی تاثیر این امر بر بازار سهام و همچنین علت ریزش‌ روزهای اخیر پرداختیم که در ادامه می خوانید.  

سید جلال صادقی شریف رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: طی یک هفته اخیر بازار سهام با افتی مواجه شد اما گمان می کنم در نهایت به روند صعودی و شیبی متعادل بازخواهد گشت.

صادقی شریف تشریح کرد: هرچند که شاید این رشد آنگونه که عموم مردم متصورند در کوتاه مدت رخ ندهد اما می توان گفت که بازار به بدی این روزها هم نخواهد بود که سهامداران همه دارایی خود را بفروشند و در اکثر نمادها شاهد فشار فروش باشیم. در تابستان سال گذشته شاهد خروج نقدینگی سنگینی از بازار بودیم و بعید می دانم دیگر اتفافی مشابه آن زمان پیش بیاید.

وی بیان کرد: اکنون بازار سهام در انتظار روشن شدن سیاست‌های پولی و مالی است. پرسش‌های زیادی در بازار بی پاسخ مانده که از جمله آن می توان به مجهول ماندن رئیس بانک مرکزی، چگونگی آغاز مذاکرات و جبهه کشور در برابر این امر و... اشاره کرد.   با روشن شدن سیاست های پولی و مالی، بازارسهام روند مشخصی را به خود می گیرد.

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم ادامه داد: بازار سهام تا سه شنبه هفته گذشته سراسر سبزپوش بود و جای تعجب دارد که چطور از فردای همان روز تا کنون تمام بازار به طرز دومینویی منفی و نزولی می شود. این مسئله غیرمنطقی است اما با وجود تمام گمانه‌زنی‌ها و ریسک‌های موجود برآیند بازار را منفی نمی‌بینم و افت‌های امروز فرصتی برای اضافه کردن دارایی‌ها و کاهش قیمت تمام شده سهام از پیش خریداری شده است.

صادقی شریف تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران حرفه‌ای و فعالان بازار از فرصت این روزهای بازار استفاده می کنند. همان طور که طی یک هفته اخیر دیدیم نمادی که به منفی کامل می رسد، سهامداران حقوقی خریدار آن می شوند. اکنون فرصت خوبی برای خرید بوده و سهامدارن حقوقی نیز در پایین ترین حد قیمت، سهام را خریداری و بازار مثبت می فروشند. این در حالی است که سهامداران حقیقی خرد عکس این عمل را انجام می‌دهند.

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم افزود: سهامداران حقیقی و خرد با استفاده از ابزار تکنیکالی ساده و با دنبال کردن کانال‌های فضای مجازی اقدام به معامله کرده و در نهایت متضرر می شوند. متاسفانه این گروه از سهامداران در روزهای مثبت بازار می خواهند از این رشد جا نمانند و اقدام به خرید کرده و با کوچک ترین افت و نخستین تنش، دچار واهمه شده و در روزهای منفی بازار اقدام به عرضه و بروز رفتارهای هیجانی می کنند. مسلم است که اگر این اتفاق چند بار تکرار شود، سرمایه آنها از بین می رود و زیان سنگینی را متحمل می شوند.

صادقی شریف ابراز کرد: بازار سهام در مجموع ارزنده است و گمان نمی کنم اتفاق خاصی بیافتد. سهامداران نباید با این افت ها دلسرد شوند، چراکه اگر بازار بی وقفه رشد کند، بی تردید با رخدادی مشابه سال گذشته رو به رو می شود و از قله خود سقوط می کند. بنابراین روند متعادل و روان برای بازار سهام بهتر است. در مجموع می توان گفت بازار در کوتاه مدت تغیر زیادی نمی‌کند اما حرکت رو به رشد و آرام خود را آغاز خواهد کرد.

رئیس هیات مدیره کارگزاری امید سهم مطرح کرد: تمام شرکت های بورسی گران نیستند و این اصلاح قیمتی علت های متنفاوتی دارد که از جمله آن می توان به پایان سال مالی بسیاری از شرکت ها و کارگزاری ها اشاره کرد و در واقع شرکت ها با فرارسیدن این رویداد راغب به عرضه و فروش دارایی های خود هستند تا بتوانند تسویه مالی خود را انجام بدهند.

وی بیان کرد: در واقع سال مالی بسیاری از صنایع بورسی در ۳۱ شهریور است که برای حضور در مجمع، اقدام به شناسایی سود می کنند اما تاثیر این عرضه‌ها ماندگار نیست و پیش بینی می شود با ارائه گزارش های عملکرد ۶ ماهه خوب سهام های شاخص ساز، تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده و بازار سهام حرکت رو به رشد خود را آغاز کند. قیمت نمادهای معاملاتی را خیلی پُر و گران نمی بینم. به طور مثال سهام شاخص سازی همانند پالایشی‌ها گران نیستند که انتظار اصلاح آن را داشته باشیم و بازار ارزنده بوده است.

شاخص یک ابرازی است که متوسط موزون شرکت های پذیرفته در بورس را نشان می دهد و اگر متوسط قیمت سهام شرکت ها ضربدر تعداد سهامشان و به قیمت پایه تقسیم کنیم، شاخص عملا به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد می‌رسد اما به طور اسمی که نگاه می کنیم ظاهرا در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار دارد. پس می توان نتیجه گرفت که شاخص با واقعیت سهام شرکت‌ها همخوانی ندارد و این باعث می شود تا عده زیادی فکر کنند شاخص در رقم بالایی است.

صادقی شریف گفت: بازار بستر عرضه و تقاضا است. افرادی که ترس اصلاح شاخص کل را به ارقامی همانند ۹۰۰ هزار واحد یا یک میلیون دارند، می توانند دارایی خود را بفروشند و با رفتارهای هیجانی زیان بیشتری را متحمل نشوند. اکنون بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در روز معامله می شود، این یعنی در مقابل فروشنده‌ها خریداران نیز حضور دارند. بنابراین بازار در این محدوده جای نگرانی ندارد اما ابهام‌های سیاسی و اقتصادی بر برآیند بازار اثر می گذارد.

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹
کد خبر: 20251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha