زیرساخت‌هـای بـــازار ســرمایه ضعیف است/ سامانه معاملات برخط (OMS) انحصاری است/ به همان اندازه که بازار سرمایه بزرگ شده مشکلات آن نیز بزرگ‌ شده است

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا گفت: محدود بودن سامانه معاملات بر خط (OMS) به چند شرکت باعث بروز مشکلات مختلفی شده و طبیعی است تا زمانی که این انحصار وجود دراد، این شرکت‌ها جدیتی نسبت به توسعه کار خود و برطرف کردن ایرادات نخواهند داشت. کانون کارگزاران به عنوان یک نهاد ناظر و صنفی باید وظایف خود را انجام بدهد و پیگیری‌های لازم برای پاسخگو شدن شرکت‌های خدمات دهنده و یا شکسته شدن این انحصار، داشته باشد و تنها مطالبه‌گری چند کارگزاری ثمره‌ای ندارد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  همانطور که می‌دانیم  بروز مشکل و اختلال در زیر ساخت ‌های فناوری ‌اطلاعات، بعضاً موضوعی طبیعی و اجتناب ‌ناپذیر است اما اگر اختلالات به طور مکرر و بی‌قاعده و به میزان غیر قابل قبول رخ دهد، باید نگرانی‌ های جدی داشت. هرچند که مجوزهایی در این خصوص صادر شده و کارگزاران می توانند برای راه اندازی سامانه معاملات اختصاصی خود درخواست داشته باشند اما هنوز این امر به خوبی اجرایی نشده و به طور کلی می توان گفت که این بستر در انحصار دو شرکت‌ بوده است.

نادر جزایری مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: هر جایی که انحصار ایجاد شود مفسده به وجود می آید. زمانی که انحصار از بین برود و رقبای بیشتری در یک بازار وجود داشته باشد، قیمت‌ها کمتر و خدمات بهتر می شود. در صورتی که یک بازار رقابتی باشد پاسخگویی نیز به مراتب بهتر می شود.

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا بیان کرد: متاسفانه در خصوص سامانه معاملات بر خط (OMS) انحصاری از گذشته تاکنون وجود داشته و با بروز مشکل، شرکت‌های خدمات رسان تنها به عذرخواهی ساده اکتفا می کنند و زیان بسیاری از مشتریان و کارگزارها نادیده گرفته می شود. باید این انحصار شکسته شود و یا الزامی در پاسخگویی این شرکت‌ها در نوع سرویس‌دهی و امکانات وجود داشته باشد.

جزایری مطرح کرد: محدود بودن سامانه معاملات بر خط (OMS) به چند شرکت باعث بروز مشکلات مختلفی شده و طبیعی است تا زمانی که این انحصار وجود دراد، این شرکت‌ها جدیتی نسبت به توسعه کار خود و برطرف کردن ایرادات نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خدمات دهنده ضعف ساختاری بسیار زیادی دارند، گفت: به همان اندازه که بازار سرمایه بزرگ شده، ضعف‌ها و مشکلات آن نیز بزرگ‌ شده است اما با این اوصاف زیرساخت‌ها و سیستم‌های آن به شکل قدیمی و بدون متناسب سازی، باقی مانده است.

جزایری افزود: در واقع زمانی که حجم معاملات افزایش پیدا می کند و بازار سهام عملا می خواهد به یک پویایی برسد، مشکلات و ضعف های ساختاری بیشتر شده و در آن برهه خود را نشان می دهد. ساختارهای فعلی نمی تواند بستر مناسبی را برای گسترش فعالیت بازار سرمایه فراهم کند و با شرایط فعلی تمام سهامداران در آن واحد نمی توانند معامله کنند چراکه در چنین مواقعی سامانه‌های برخط (آنلاین) دچار قطعی شده و در عین حال کسی پاسخگوی زیان سهامداران نمی شود.

وی تصریح کرد: حجم و ورود سهامداران در حالی افزایش سافت که آینده نگیری در خصوص زیرساخت‌های آن انجام نشده بود. در این بین مسلما کارگزاران نیز به عنوان واسط بین سهامداران و شرکت های SME فشاری را متحمل می شوند. نمی توان گفت با این ضعف ساختاری تنها یک بخشی از بازار سرمایه دچار چالش می شود چراکه تمام بخش‌ها به یکدیگر وصل بوده و کار هر قسمت بر روی دیگر بخش‌ها اثرگذار است و می توان گفت که این ضعف‌ها مجموعه‌ای از مشکلات را برای بازار سهام به وجود می‌آورد.

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا معتقد است: پیش از اینکه دوباره با چالشی در این قسمت به وجود بیاید، باید اقدامات پیشگیرانه‌ای شکل بگیرد و ساختارها بازسازی و توسعه پیدا کنند اما متاسانه تنها ظاهر این قضیه دست‌خود تغییرات می شود و ایرادات را به طور موردی تصحیح می کنند و مشکلات اصلی این موضوع همچنان پابرجا باقی می ماند.

وی تشریح کرد: اجماعی در بین کارگزاران وجود ندارد و هر یک از آنها با یک سامانه معاملات بر خط (OMS) همکاری می‌کنند. اگر توافق نظری بین آنها به وجود می‌آمد، این موضوع از جنبه صنفی مطرح و قابل پیگیری می شد و ضمانت اجرایی بیشتری پیدا می کرد اما متاسفانه منش فکری متحدی بین کارگزاران وجود نداشته و در مقابل شرکت‌های خدمات دهنده نیز اهتمامی در توسعه خدمات و زیرساخت‌ها ندارند.

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا ادامه داد: باید به شرکت‌های دیگر نیز اجازه داده شود تا در همین بستر بتوانند خدمات رسانی داشته باشد و شرایط بهتری را فراهم کنند. مطالبه چند کارگزار به جایی نمی رسد و به اصطلاح یک دست صدایی ندارد و باید از جنبه صنفی و کانون کارگزاران پیگیری شود.  

جزایری درمورد این پرسش خبرنگار که چرا برخی از کارگزاران برای شکسته شدن این انحصار مطالبه‌گری نمی‌کنند؟ آیا منفعتی برای آنها وجود دارد؟ پاسخ داد: در بحث نهاد کارگزاری ها کم لطفی‌هایی شده و همگامی وجود ندارد. هنوز برخی از کارگزاران در این خصوص مطالبه‌گری نمی‌کنند چراکه تمام این فعالیت‌ها از یک آبشخور و در یک بستر هستند و در نتیجه همگرایی بین کارگزاران برای به نتیجه رساندن این موضوع به وجود نمی‌آید.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: نمی‌توان گفت که منفعت خاصی مانع این امر می شود و هر یک از مخالفان ادله‌های مختص به خود دارند. به طور مثال عده‌از بر این باورند که این مشکلات هرازگاهی بروز داده می شود و نیازی به صرف انرژی زیادی برای رفع این مشکل نیست. باز طرفی بازار سرمایه، بازار کوچکی بوده و اکثر فعالان آن یکدیگر را می شناسند و این آشنایی که بین آنها وجود دارد مانع از اقدامات چالش برانگیز می شود.

مدیرعامل کارگزاری بهین پویا بیان کرد: کانون کارگزاران به عنوان یک نهاد ناظر و صنفی باید وظایف خود را انجام بدهد و پیگیری‌های لازم برای پاسخگو شدن شرکت‌های خدمات دهنده و یا شکسته شدن این انحصار، داشته باشد و تنها مطالبه‌گری چند کارگزاری ثمره‌ای ندارد.

جزایری گفت: صدور مجوزهای مربوط به بازار سرمایه در دست سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و این سازمان تصمیمات نهایی را برای این بازار می گیرد و باید به عنوان مقام ناظر خود بر این موضوعات تمرکز داشته باشد. البته عواملی همچون تغییرات مدیریتی و فراز و فرودهای بورس باعث کاهش درجه اهمیت این موضوع شده است. طبیعی بوده که با بهبود شرایط و عادی شدن اوضاع این موضوع نیز در دست اقدام قرار می‌گیرد.

۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 20414

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha