بررسی زوایای پنهان اوراق بدهی و تاثیر آن بر بازار سهام /انتشار اوراق با نرخ ۳۰درصد برای جبران کسری بودجه تیشه به ریشه زدن است/ بورس ناچار به رشد است!

یوسف دهقانی گفت: مهمترین رکن در رشد هر بازاری از جمله مسکن، طلا، سهام و ... ورود نقدینگی است و انتشار حجم زیاد اوراق با نرخ بالا باعث می شود نقدینگی از بازار سرمایه و همچنین دیگر بازارها خارج شده و به سوی این بستر بدون ریسک حرکت کند. این سیاست در نخستین سال ریاست جمهوری حسن روحانی نیز رقم خورد و دولت وقت برای فرار از تورم بالا در اواخر ریاست احمدی نژاد، نرخ بهره را به شدت افزایش داد و همزمان با این موضوع نرخ تورم انتظاری با توجه به خوش بینی نسبی به برجام کاهش یافت و در نهایت این امر باعث سقوط بازار سرمایه شد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته موفق به کسب بازدهی ۶۴/ ۳درصدی شد. در هفته گذشته عوامل متعددی اهرم رشد بورس تهران و فرابورس ایران شدند. افزایش نرخ دلار با عبور از سطح ۲۸ هزار تومان یکی از پارامترهای قابل‌توجه در رشد هفتگی محسوب می‌شود. هرچند برخی از بورس‌بازان در حال‌حاضر وزن چندانی به این مهم ندادند اما بعضا صاحب‌نظران حوزه پولی و بانکی معتقدند که نرخ ارز با شکست مقاومت ۲۷هزار تومانی آماده حرکت با شیب ملایم در مسیر صعود است. در این میان شائبه‌هایی از نرخ اوراق دولتی با نرخ بالا نیز به گوش می رسد که این موضوع می تواند باعث جهت دهی به بازارهای مالی شود. از این رو به بررسی این نکته در اقتصاد کلان و بازار سهام پرداختیم. 

یوسف دهقانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد:  دولت قصد دارد با انتشار حجم زیادی از اوراق بدهی، کسری بودجه را جبران کند و اگر نرخ بالایی را برای این اوراق در نظر بگیرد (بیش از ۳۰ درصد) کنترل تورم در سال های آینده سخت تر خواهد شد و به نوعی تیشه به ریشه خود زدن است. بنابراین سعی دارد به هر طریقی بتواند نرخ این اوراق را کاهش دهد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از طرفی دولت ارز کافی برای تزریق به بازار ندارد تا با کاهش نرخ دلار، تورم انتظاری را بکاهد و از این طریق بتواند خرید اوراق با نرخ پایین (حدود ۲۵ درصد) را توجیه پذیر کند. در همین راستا سخنانی مبنی بر تصمیم دولت برای کنترل بازار سهام و جلوگیری از رشد آن نیز به گوش می‌رسد تا به این واسطه انتظارات سوددهی در بازارهای موازی را کاهش دهد و بتواند حجم بالایی از اوراق با نرخ حدودا ۲۵ درصد را بفروشد.

وی ادامه داد: دولت با وجود چندصد هزار میلیارد تومان دارایی از جمله زمین، شرکت، سهام و... تصمیم بر انتشار اوراق قرضه گرفته است که این اقدام به نفع آن خواهد بود چراکه کشور با تورم رو به رو بوده و این دارایی‌ها در سال‌های آتی ارزشمندتر می شوند و صاحبان اوراق که از تورم جا می مانند و تنها سودی حدود ۳۰ درصد به آنها می رسد، متضرر خواهند شد.

دهقانی اضافه کرد: مقدار بهره بالا و همچنین حجم زیاد این اوراق به معنای تورم در سال‌های آینده است و به دلیل عدم دسترسی دولت به منابع دلاری خود، انتظار می رود که نرخ تورم در سال جاری و همچنین سال‌های آینده مقدار قابل توجهی باشد.

وی درمورد این پرسش خبرنگار که انتشار اوراق با نرخ بالا چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟ گفت: مهمترین رکن در رشد هر بازاری از جمله مسکن، طلا، سهام و ... ورود نقدینگی است و انتشار حجم زیاد اوراق با نرخ بالا باعث می شود نقدینگی از بازار سرمایه و همچنین دیگر بازارها خارج شده و به سوی این بستر بدون ریسک حرکت کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: این سیاست در نخستین سال ریاست جمهوری حسن روحانی نیز رقم خورد و دولت وقت برای فرار از تورم بالا در اواخر ریاست احمدی نژاد، نرخ بهره را به شدت افزایش داد و همزمان با این موضوع نرخ تورم انتظاری با توجه به خوش بینی نسبی به برجام کاهش یافت و در نهایت این امر باعث سقوط بازار سرمایه شد.

وی مطرح کرد: البته باید توجه داشت که شرایط اقتصادی کنونی تفاوت اساسی با نخستین سال ریاست جمهوری روحانی یعنی سال ۹۲ دارد. در آن دوره گشایش محدودی ایجاد شد و دولت می توانست با ارزپاشی، ثباتی را در نرخ دلار به وجود بیاورد اما در این برهه زمانی نرخ دلار بدون توجه به اخبار مذاکرات، رشد ملایمی را در پیش گرفته است و این صعود ارز، تورم انتظاری ایجاد می کند. بنابراین نمی توان انتظار داشته باشیم که افزایش نرخ بهره معادل سیاست‌های اعمال شده در دولت پیشین، کارایی داشته باشد و دور از ذهن به نظر می رسد.

دهقانی گفت: از نظر من حجم زیاد اوراق فقط می تواند رشد تورم را برای مدت کوتاهی آهسته کند و جهش های بعدی نیز در پیش خواهیم داشت. و در مجموع پیش‌بینی می شود با توجه به رشد قیمت دلار، بازار هیچ راهی بجز صعود ندارد. حتی اگر فروش اوراق بدون ریسک به عنوان عاملی سرکوب کننده وجود داشته باشد، بازهم متغیرهای اقتصادی ایجاب می کند که بازار سهام به رشد خود ادامه دهد.

۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 20559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha