اگر مردم با واسطه به بازار ورود می کردند، قطعا با آسیب کمتری در زیان سهامداران مواجه می شدیم/ مشکلی در بدنه اصلی بازار سهام وجود ندارد/ صنایع صادرات محور به روند صعودی خود ادامه خواهند داد

مدیرعامل شرکت گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما گفت: با تثبیت نرخ دلار در سطوح قیمتی فعلی، وضعیت سودآوری شرکت‌ها بهبود پیدا می کند و مشکلی در بدنه بازار سرمایه وجود ندارد اما از این حیث امید به صعود شرکت های کوچک و شرکت هایی که طی سال های اخیر رشد زیادی داشته‌اند، نمی توان قطعی سخن گفت. گمان می کنم که رشدهای حبابی گذشته آنها حمایت کننده رشد و سود برای روزهای آنها نیست.

علی تیموری شندی مدیرعامل شرکت گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار امروز را باید با توجه به اتفاقات یک سال اخیر تحلیل کرد. در سال سال گذشته شاخص کل بورس رشدی  خارج از واقعیت‌های بازار داشت و در این بین برخی از شرکت های کوچک در آن رشدها و افزایش نرخ ها سهم بیشتری داشتند. چنین واکنش‌هایی در خصوص سهم های فاندامنتالی کمتر بود.

وی بیان کرد: رشد شاخص در سال گذشته بدون چشم‌انداز مشخص و پایه و اساسی بود. امسال نیز با اینکه یک اصلاح طولانی مدت را پشت سر گذاشتیم اما بازهم بعضی از سهم‌ها به پیک قیمتی خود نزدیک شده‌اند. البته برخی از صنایع نیز از لحاظ پایه درآمدی و سودآوری وضعیت خوبی دارند و انتظار می رود که آن صنایع روند صعودی خود را هرچند با اصلاحات مقطعی حفظ کنند.

تیموری شندی افزود: صنایعی که بنیاد خوبی دارند حتی اگر در یک برهه زمانی دچار اصلاحاتی شوند، باز هم ارزندگی آنها دیده خواهد شد و در اولین فرصت به روند رو به رشد خود باز گشته و به قیمت های سال گذشته خود بر نمی گردند. در مقابل اگر سهامی از نظر فاندامنتالی شرایط مساعدی را از سال گذشته تاکنون نداشته است، نمی توانیم انتظار تحرک در آنها را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما تشریح کرد: درگیر شدن عامه مردم با بازار مهمترین آسیبی بوده که از سال گذشته تاکنون بازار با آن درگیر است. همان طور که در سال گذشته با رفتارهای هیجانی سهامداران تازه وارد رو به رو بودیم امسال نیز شاهد چنین رفتارهایی هستیم و این مشکل همچنان باقی است.

تیموری شندی معتقد است؛ ورود عامه مردم به سهام کوچک باعث شد تا با رشد غیر منطقی مواجه شویم. اگر مردم با سرمایه گذاری های با واسطه به بازار ورود می کردند، قطعا با آسیب کمتری در زیان پرتفوی سهامداران و همچنین خارج شدن قیمت سهم از حد منطقی رو به رو میشدیم.

وی بیان کرد: با همه این تفاسیر به نظر من بدنه بازار و وضعیت کلی آن هیچ مشکلی ندارد و شرایط خوبی را طی میکند. در گزارش عملکردهای سه ماهه شرکت‌های بورسی شاهد روند رضایت‌بخشی در سودآوری آنها بودیم و اکنون انتظار گزارشات خوب ۶ ماهه شرکت‌ها را داریم. فکر می کنم با انتشار کامل این گزارشات بازار روند جدی تری را پیش بگیرد. هرچند که نمی توان برای تمام بازار روندی صعودی متصور باشیم اما صنایعی که در آن مزیت رقابتی داریم و یا  صادرات محور هستند، به روند صعودی خود ادامه خواهند داد.

مدیرعامل شرکت گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما گفت: این نکته را باید در نظر داشت که با تثبیت نرخ دلار در سطوح قیمتی فعلی، وضعیت سودآوری شرکت‌ها بهبود پیدا می کند و مشکلی در بدنه بازار سرمایه وجود ندارد اما از این حیث امید به صعود شرکت های کوچک و شرکت هایی که طی سال های اخیر رشد زیادی داشته‌اند، نمی توان قطعی سخن گفت. گمان می کنم که رشدهای حبابی گذشته آنها حمایت کننده رشد و سود برای روزهای آینده آنها نیست.

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 20975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha