دلار تنها عامل منفی شدن بازار نیست/بسیاری از سرمایه گذاران از قیمت‌های فعلی خسته شده‌اند/آسیب نوسان دلار به سهام دارای شناوری بالا بیشتر است/ پیش از اینکه پاییز بگذرد، بازار دوباره صعودی می شود

مهشید داداش زاده گفت: اینکه کلیت بازار و شاخص کل بورس تحت رفتار سهامداران سبز و قرمز می شود، انکار پذیر نیست و نوسانات دلار نیز همیشه بر نوع واکنش آن اثرگذار بوده است. البته دلار تنها یکی از متغیرها بوده و نمی توان گفت که صرفا این موضوع باعث چنین واکنش‌هایی شده و عواملی نظیر فروش اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره بین بانکی نیز در سوگیری‌های آن اثرگذار گذاشته است.

مهشید داداش زاده تحلیلگر بازارهای مالی و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار داشت : دلار یک سطح مقاومتی در حدود نرخ ۲۶ هزار تومان داشت که پس از شکستن آن تا ۲۸ هزار تومان پیش‌روی کرد و اکنون نیز در کف ۲۷ هزار تومان قرار دارد و طی این مدت ریزش زیادی نداشته است بنابراین نباید اثر ویژه‌ای بر بازار سهام بگذارد.

داداش زاده بیان کرد: علت اینکه بازار سهام همگام با نرخ ارز حرکت می‌کند این است که قالب سهامداران دیدگاه کوتاه مدت و استراتژی نوسان‌گیری دارند. بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر حرکت بسیار نوسانی را داشته و همین امر سهامداران را بیش از پیش از پیش ترغیب به نوسان‌گیری کرده است. در نتیجه این گروه از سهامداران به واکنش متغیرهایی همچون نرخ دلار واکنش سریعی را نشان می دهد

وی تصریح کرد: بازتاب سریع دلار بر سهامی که شناوری بالایی دارند، بیشتر مشهود است. در اینگونه نمادها سهامداران حد بازه نوسان خود را معمولا ۱۰ الی ۱۵ درصد قرار می‌دهند و با شناسایی سود در مدتی کوتاه از سهام خارج می‌شوند. وجود دیدگاه و رفتار مشترک مابین سهامداران باعث افت و خیزهای بازار سهام شده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ؛ البته این قاعده مربوط به تمام بازار نمی شود. همان طور که دیدیم نرخ‌های جهانی رشد خوبی را پشت سر گذاشت و همین امر سبب شد تا صعود خوبی را در گروه پتروشیمی و فلزات اساسی شاهد باشیم. در واقع شرکت‌هایی نیز هستند که بنیادی رفتار کرده و طبق تحلیل‌های منطقی خود حرکت می کنند و به بیان دیگر دیدگاه بازار حتی در شرایط فعلی نسبت به آنها عوض نشده است.

داداش زاده اضافه کرد: اینکه کلیت بازار و شاخص کل بورس تحت رفتار سهامداران سبز و قرمز می شود، انکار پذیر نیست و نوسانات دلار نیز همیشه بر نوع واکنش آن اثرگذار بوده است. البته دلار تنها یکی از متغیرها بوده و نمی توان گفت که صرفا این موضوع باعث چنین واکنش‌هایی شده و عواملی نظیر فروش اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره بین بانکی نیز در سوگیری‌های آن اثرگذار گذاشته است.

وی با بیان اینکه به طور حتم اگر دلار بیش از نرخ فعلی دچار ریزش شود، بازار سهام نیز افت خواهد کرد، گفت: در حال حاضر سهامداران ریسکی را در متغیرهای اصلی بازار همچون فروش‌اوراق قرضه، بهره بانکی، دلار و غیره احساس می کنند که همین موضوع باعث شده تا تمایلی به هج کردن و سرمایه گذاری میان و بلند مدت نشان ندهند و معاملات کوتاه مدت را ترجیح بدهند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رشد بازار سهام در یک ماه اخیر ناچیز بوده و نهایتا بازدهی حدودا ۳۵ درصدی را داشت. پس از آن رشد مقطعی هم مجددا با فاز اصلاحی رو به رو شدیم. از این رو رفتار پر نوسان بازار و دیگر عوامل و ریسک های یاد شده باعث شد تا گرایشی نسب به نگهداری سهام وجود نداشته باشد. البته گمان می کنم شرایط بهبود پیدا کند اما شاید این موضوع کمی زمان بر شود.

داداش زاده گفت: برای بازار اصلاح زمانی متصور هستم و با توجه به رالی صعودی شاخص کل بورس طی ۲۰ سال اخیر، انتظار می رود پیش از اینکه پاییز بگذرد، بازار دوباره رشد صعودی خود را آغاز کند. بسیاری از سرمایه گذاران از قیمت‌های فعلی خسته شده‌اند و می توان گفت افت‌های کنونی تنها یک اصلاح زمانی است و با توجه به تورم اتظاری موجود قطعا بازار سرمایه تا سال آینده به این شکل باقی نمی ماند.

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 21056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha