بورس چه می‌شود؟ / سهام‌های مناسب سرمایه‌گذاری را بشناسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: گروه فلزات؛ بانکی‌ها و سیمان را مناسب سرمایه گذاری مناسب می‌دانم و پیشنهاد می‌شود سهامداران به لیدرها و نمادهای بزرگ این گروه‌ها توجه داشته باشند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ از روز سه‌شنبه هفته گذشته روند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه عوض شد و بازار روند صعودی گرفت و همچنین شاخص هم‌وزن هم نیز از هفته گذشته روند صعودی گرفته است. با فراز و فرودهای روزهای اخیر به نظر می‌رسد روند اصلاح بازار به اتمام رسیده و و بازار برای روند صعودی خود آماده می‌شود.

میزان ارزش معاملات معقول بوده و همچنین کاهش صف‌های فروش چشم‌گیری است، دیروز صف‌های خرید و فروش به‌طور تقریبی برابر بود اما امروز ارزش صف‌های خرید بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده و ارزش صف‌های فروش حدود ۳ هزار میلیارد تومان که این نشانه خوبی برای بازار سهام است.

علی خوانپایه تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام روال متعادلی را پیش گرفته است. در واقع نوسان‌های قیمتی مناسب و منطقی بوده و به نظر می‌رسد که‌ قیمت‌ها با شیب ملایمی خود را وضعیت تعادلی بازار هم راستا کند.

خوانپایه ادامه داد: گمان می‌کنم در روز های آینده نیز بازار متعادل‌تری خواهیم داشت و از رفتارهای هیجانی کاسته شود. با کاهش رفتارهای هیجانی وضعیت کلی بازار بهبود پیدا می‌کند و روند منطقی و قابل پیش‌بینی را پیش می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار باید قانون ممنوعیت معاملات و نوسان‌گیری یک‌روزه را حذف کند چراکه در این صورت ارزش بازار افزایش پیدا می‌کند.

وی تشریح کرد: یکی از گروه‌های پربیننده مربوط به فلزات می‌شود که تعادل خود را حفظ کرده البته سهام‌هایی همانند فولاد مبارکه با کاهش جزئی قیمت رو به رو بود که این موضوع ناشی از تطبیق آن با بازار است.

خوانپایه در خصوص نماد هلدینگ‌های سیمانی مطرح کرد: گروه سیمانی که در یک ماه اخیر روال پذیرفته شده‌ای نداشت در حال حاضر وضعیت بهتری پیدا کرده است و روزهای سبزی را پشت سر می‌گذارد. سهام‌هایی همانند سیتا، سیدکو، سفارس که شرکت‌های مادر تخصصی هستند اکنون از نظر ارزش بازار قیمت‌های بسیار خوب و جذابی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این سه هلدینگ سیمانی دارای مجموعه کارخانه‌هایی است، به‌طور مثال سیدکو سهامدارعمده حدود ۱۰ کارخانه سیمانی بوده و ارزش جایگزینی آن در سال‌های اخیر مهجور مانده است.

به طور کلی ارزش بازار گروه سیمانی نسبت به ارزش جایگزینی آنها پایین‌تر است و فکر میکنم تا سال آینده بیشترین رشد بازار مربوط به گروه سیمانی باشد.

وی در تشریح دلایل آینده درخشان این گروه بازار سرمایه اضافه کرد: قیمت سیمان در مقایسه با دیگر کالاها بسیار ناچیز است. در حال حاضر هر تن سیمان کمتر از ۱۰ دلار معامله می‌شود در حالی که قیمت جهانی آن حدود ۵۰ دلار بوده. در واقع محصول سیمان مستعد رشد قیمتی بیشتری است.

خوانپایه با اشاره به یکی دیگر از دلایل مثبت و تاثیرگذار در گروه سیمانی ادامه داد: کارخانه‌های سیمانی بسیار قدیمی هستند و در یکسال اخیر افزایش سرمایه از نظر تجدید ارزیابی در بیشتر نمادهای آن همانند سیمان سبزوار مشاهده نشده است که با تحقق این امر می‌توان انتظار رشد خوبی را در نمادهای این گروه داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نبود نقدینگی کافی در سیمانی‌ها به شدت دیده می‌شد که همین موضوع باعث اصلاح قیمتی آنها را در یک ماه اخیر به وجود آورد و با خبر بازارگردانی برای این گروه عاملی برای روند صعودی و تحرک آنها ایجاد شد.

وی معتقد است؛ می‌توان سیمانی‌ها را یکی از بهترین گروه‌ها برای سرمایه‌گذاری دانست و گمان میکنم رشد خوبی برای نمادهای زیر مجموعه آن ترسیم شود.

خوانپایه درمورد سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چه چینشی در سبد دارایی به سهامداران پیشنهاد می‌کنید؟ مطرح کرد: سهامداران خرد باید تمرکز بیشتری برای سبد دارایی خود داشته باشند و به عقیده من داشتن حداکثر سه سهام کفایت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه سرمایه‌گذاری‌ها باید بر اساس سه گروه دلاری، غیردلاری، خدماتی باشد و سرمایه‌ها در میان این سه دسته تقسیم شود.

وی گفت: برای سرمایه‌گذاران خرد در دسته دلاری، نمادهای گروه فلزات پیشنهاد می‌شود. نمادهای بزرگ این گروه همانند فولاد، فملی، صبا می‌تواند شرایط بهتری را داشته باشند.

خوانپایه مطرح کرد: در گروه خدماتی، بانک‌ها که دارای تراز ارزی هستند، برای سرمایه‌گذاری وضعیت بهتری را دارند. در واقع بانک‌ها تراز دلاری بالایی دارند و با افزایش فعلی نرخ ارز، تسعیر ارزیشان بیشتر می‌شود. در این گروه وملت دارایی ارزی بساری داشته و نسبت به مابقی هم گروهی‌های آن از اقبال عمومی بیشتری برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در گروه سیمانی نیز نماد هلدینگ‌های مادر همچون سفارس که ریسک کمتری برای سهامداران این گروه دارد و سهامداران باید به هلدینگ‌های این گروه توجه داشته باشند.

خوانپایه گفت: در مجموع گروه فلزات؛ بانکی‌ها و سیمان را مناسب سرمایه گذاری مناسب می‌دانم و پیشنهاد می‌شود سهامداران به لیدرها و نمادهای بزرگ این گروه‌ها توجه داشته باشند.

۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 2692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha