دلال ها منتظر فرصت هستند تا از آب گل آلود فضای مبهم واردات خودرو ماهی های درشتی بگیرند/واردات خودروی خارجی  نباید به دست عده ای دلال و شرکت های خاص بیفتد/دولت نظارت جدی داشته باشد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید در راستای تسهیل شرایط واردات آیین نامه ای جامع و عملیاتی بنویسد، چرا که یکسری  از دلال ها وواسطه گران منتظر فرصت هستند تا از آب گل آلود فضای مبهم واردات به نفع خود ماهی های درشتی بگیرند، لذا برای اینکه بیم این موضوع را نداشته باشیم که باز هم دست مصرف کننده واقعی از واردات با قیمت های مناسب خالی نماند باید دولت به صورت جدی مسائل مرتبط را آماده کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رمضانعلی سنگدوینی کارشناس انرژی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص مولفه های لازم در تسهیل واردات و شروطی که در واردات خودروی خارجی به نفع مصرف کننده واقعی تمام می شود معتقد است که دولت باید فقط و فقط منافع مردم یعنی مصرف کنندگان واقعی را که در سال های گذشته در بازار خودرو تحت فشارهای مختلفی بودند در نظر بگیرد، وی در این باره گفت: دولتمردان می دانند واردات خودرو روی بازار از جهات مختلفی تاثیر می گذارد که اولین و کمترین تاثیر آن کاهش قیمت است، چرا که واکنش های بازار خودرو در پی خبر تصویب واردات خودروی کار کرده به کشور نشان می دهد قیمت ها بعد از واردات شکسته می شوند.

سنگدوینی در این باره تصریح کرد: آنچه در این موضوع برای عملیاتی شدن بهتر کار لازم است اینکه دولت باید در راستای تسهیل شرایط واردات آیین نامه ای جامع و عملیاتی بنویسد، چرا که یکسری از دلال ها وواسطه گران منتظر فرصت هستند تا از آب گل آلود فضای مبهم واردات به نفع خود ماهی های درشتی بگیرند، لذا برای اینکه بیم این موضوع را نداشته باشیم که باز هم دست مصرف کننده واقعی از واردات با قیمت های مناسب خالی نماند باید دولت به صورت جدی مسائل مرتبط را آماده کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: واردات خودروی خارجی نباید به دست عده ای دلال و شرکت های خاصی بیفتد که به شدت تشنه دریافت رانت و سودهای بالا از چنین محل هایی هستند، چرا که اگر اینگونه شود وارد همان برزخ واسطه ها و افزایش قیمتی می شویم که واسطه گران دام های آن را پهن کرده اند، پس دولت و مجلس و قوای ناظر باید در این موضوع نهایت دقت عمل را داشته باشند.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: به دلیل جلوگیری از واردات خودروی خارجی و انحصاری که برای خودروسازان داخلی ایجاد شده و بسته بودن فضا برای رقابت با تولید کننده خانگی قیمت پراید به عنوان خودرویی بی کیفیت آنقدر بالا رفته که اگر یک کارمند و کارگر چند سال کار کنند و هیچ هزینه ای هم نداشته باشند باز هم نمی توانند پراید صفری بخرند، پس باید به این موضوع توجه کنیم که واردات لازم و بسیار ضروری است تا خودروسازان داخلی به خود بیابند و افزایش کیفیت و کمیت را در دستور کار خود قرار دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مصرف بالای بنزین در خودروهای ایرانی این موضوع را نیز نقص بزرگ خودروسازی داخلی عنوان کرد و گفت: خودروهایی ساخته می شود که سرانه مصرف آنها نسبت به خودروهای خارجی بسیار بالاست، قطع به یقین در ساخت خودرو باید به مصرف سوخت به عنوان یک مولفه مهم اقتصادی توجه شود.

وی در این باره تصریح کرد: مصرف روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل رقم مصرفی عجیبی است یعنی در مجموع ۲۱۰ میلیون لیتر مصرف داریم عددی که از نظر اقتصادی بزرگ است، اگر این عدد را ضربدر قیمت فوب خلیج فارس کنید رقم هایی سرسام آور به دست می آید که نشان می دهد بی توجهی به ساخت خودروهای ایمن کم مصرف چگونه منجر به از دست رفتن سرمایه های کشور می شود در حالی که با کاهش مصرف می توانستیم به کشورهای همسایه سوخت صادر کنیم.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: مجلس ودولت در امر حمایت از خودروسازان داخلی باید ناظر به همه مسائل حمایت کنند اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد این موارد به عنوان نقص هایی فاحش که روی اقتصاد کلان کشور تاثیرات سوء می گذارد باید مطرح شود، بنابراین تا زمانی که رقابت وجود نداشته باشد و واردات خودرو به صورت واقعی صورت نگیرد نمی توانیم به رقابت در کمیت و کیفیت با تولیدات خارجی در داخل کشور امیدوار باشیم.

۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 44663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha