یکی از مهمترین آثار آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران کاهش انتظارات تورمی است/سیاست تثبیت اقتصادی هم به آرامش جامعه کمک خواهد کرد/باید منتظر آثار مثبت این سیاستها باشیم

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اینکه ارزهای مسدود شده ایران صرف تامین کالای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی یا مواد اولیه مورد نیاز تولید شود از این جهت حائز اهمیت است چرا که طرف عرضه را تقویت می کند یا زمینه ساز افزایش تولید می شود و در نهایت با عرضه بیشتر کالا شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود، بنابراین آزاد سازی ارزهای بلوکه شده کشور از این جهات مختلفی کارساز است.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حجت الله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص اثرات آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده روی اقتصاد ایران و تاثیراتی که روی کاهش انتظارات تورمی طی ماه های آینده به جا می گذارد، گفت: یکی از مهمترین آثاری که آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران روی اقتصاد می گذارد کاهش انتظارات تورمی است که اصولا جامعه طی سال ها و ماه های گذشته از تبعات آن آسیب های بیشماری خورده است، پس خبر آزاد سازی منابع ارزی کشور از این جنبه یک خبر و سیگنال مثبت ارزیابی می شود.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: این خبر زمینه ساز کاهش هیجانات و انتظاراتی می شود که در آینده نه چندان دور عامل افزایش نرخ تورم است، لذا به کاهش انتظارات تورمی کمک می کند تا نوسان و هیجانات کاذبی که روی نرخ ها از جمله نرخ ارز تاثیر می گذارد را مدیریت و کنترل کند.

حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: با توجه به اینکه مسائل سیاسی و اقتصادی در ایران در هم تنیده است رفع تنش های بین المللی و حل مسائل و مناقشات سیاسی در عرصه بین الملل به آسان ترین شکل ممکن و با کمترین هزینه سیگنال خوبی به اقتصاد کشور مخابره می کند و چنین سیگنال هایی اثرات مثبت خود را روی تولید و بازارها و عرضه بیشتر کالا نشان می دهند.

وی در این باره تصریح نمود: اخباری مثل توافقات بین المللی، تبادل زندانیان که زمینه ساز تسریع دسترسی کشور به منابع ارزی بلوکه شده است وقتی خوب پیش می رود نشانگر این نکته بسیار مهم است که روابط دیپلماتیک مطلوب آثار مناسبی روی بخش های مختلف اقتصاد به جا می گذارد که از آن جمله می‌توان به حفظ سطوح قیمت های فعلی یا کاهش قیمت ها بخصوص در حوزه‌ ارز اشاره‌ کرد.

حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان داشت: با توجه به اینکه بانک مرکزی در دوره مدیریت فعلی آقای دکتر فرزین سیاست تثبیت اقتصادی را در پیش گرفته و درصدد کنترل نرخ ارز و رشد نقدینگی است؛ بخصوص خلق نقدینگی از سمت بانک ها که موجب شده نرخ رشد نقدینگی را از ۴۰ درصد روی نرخ ۲۷ درصد کاهش دهد، این سیاست در عمل به بحث حفظ نرخ ارز کمک کننده است.

وی معتقد است: سیاست تثبیت اقتصادی که به ثبات نرخ ارز و کاهش نوسانات در نرخ ارز منتهی شده در کنار اخبار خوب مناسبات سیاسی به فضای اقتصادی کشور کمک می کند قاعدتا اگر دولت دسترسی راحتی به منابع ارزی خود داشته‌ باشد می توانیم از بنگاه های تولیدی و تامین معاش ارزان مردم حمایت کند.
حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: ارزهای آزاد شده می تواند درمسائل مختلفی مصرف شود مثل تامین نیازهای کشور، تامین مالی بنگاه ها و کسب و کارهایی که در حوزه صادرات و واردات فعال هستند یا تسهیل دسترسی آنها به مواد اولیه و واردات کالای اساسی مورد نیاز جامعه.

وی خاطر نشان کرد: منابع ارزی ایران چه به صورت نقدی یا به صورت مبادله کالایی به ما داده شود در هر دو حالت روی بخش های مختلف اقتصادی آثار خوبی به جا می گذارد چرا که جنبه تسهیل گری واردات کالا به اقتصاد را افزایش می دهد بنابراین از این جهت می توان منتظر آثار مطلوب این موضوع بود.

حجت اله فرزانی درپایان گفت و گو تصریح نمود: اینکه ارزهای مسدود شده ایران صرف تامین کالای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی یا مواد اولیه مورد نیاز تولید شود از این جهت حائز اهمیت است چرا که طرف عرضه را تقویت می کند یا زمینه ساز افزایش تولید می شود و در نهایت با عرضه بیشتر کالا شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود، بنابراین آزاد سازی ارزهای بلوکه شده کشور از این جهات مختلفی کارساز است.

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 46141

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ریشه تورم ایران کجاست ؟!! IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      0 0
      ریشه تورم ایران میدانید کجاست : فاجعه خصوصی سازی (تاراج) پتروشیمیها و پالایشگاهها !! راز تورم پایین عربستان چیست ؟؟!! دولتی ماندن (سالم ماندن) پتروشیمیها و پالایشگاهها ( آرامکو ) !!