گسترش روابط تجاری با حرف و سخن انجام نمی شود/دولت سیزدهم این راه را با عضویت ایران درپیمانهای منطقه ای اقتصادی باز کرد/باید مشکلات ما با دنیا حل شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور ایران شود باید به این مهم توجه کرد که گسترش روابط تجاری با حرف و سخن انجام نمی شود، بلکه زیر ساخت هایی دارد که در عمل باید فراهم شود بنابراین برای تحقق وعده های داده شده به مردم باید کار را از اساس با رفع تحریم ها و مدیریت درست اقتصاد داخل پیش برد.

حجت الله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص ضرورت ها و اولویت های توسعه تجارت خارجی کشور و آنچه دولت چهاردهم باید بدان توجه داشته باشد، گفت: در مناظره ها و گفت و شنودهای بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگان آنها متوجه این موضوع مهم شدیم که توسعه روابط تجاری و خارجی موضوع مهمی است که مورد تاکید نامزدهای انتخابات قرار گرفت، منتهی روش دست یابی به این روابط و رویکردها متفاوت است.وی در این باره خاطر نشان کرد: موضوع مهمی که در توسعه تجارت خارجی بسیار حائز اهمیت است یافتن و تدوین نقشه راهی برای توسعه تجارت خارجی با همسایگان و کشورهای منطقه است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: دراین دیدگاه اولین موضوع مهم پیدا کردن راه های نفوذ به بازارهای منطقه ای و کشورهای همسایه بخصوص کشورهای دوست و برادر است.

حجت اله فرزانی خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم این راه را با عضویت ایران درپیمان های منطقه ای اقتصادی باز کرد. امروز با استفاده از بازارهای منطقه‌ای که از طریق روابطی مثل عضویت در بریکس یا عضویت در شانگهای ایجاد شده می توانیم تولیدات و مراودات اقتصادی کشور را افزایش دهیم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: در شرایط تحریم ایران نفت خود را به کشورهای دوست مثل چین فروخته است و با کشورهای همسایه و شرقی ارتباطات تجاری خود را حفظ کرده و بعضا گسترش داده است به این خاطر باید روی مسائل مهمی از این دست در صورت باقی ماندن تحریم ها تکیه کنیم.

حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه و بر رفع تحریم ها تاکید کردند. اینکه این دو دیدگاه در میان سیاستمداران و مسوولین کشور برجسته است از جهات مختلفی حائز اهمیت است چرا که در هر صورت روابط با شرق و غرب معنایی جز توسعه تجارت خارجی را به دنبال ندارد.

وی در این باره گفت: در صورتی که تحریم ها لغو شود ایران ضمن داشتن روابط تجاری با شرق دنیا و کشورهای دوست و برادر، می تواند روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای بلوک غرب نیز گسترش دهد و در این سمت و سو نیز در بازارهای جهانی نقش داشته باشد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: در این صورت ایران ضمن داشتن روابط گسترده تجاری می تواند از درآمدهای ارزی خود بنحو احسن استفاده کند بنابراین مشخص است که نامزدها و مسوولین در این موضوع به فهم مشترکی رسیده اند که باید مشکلات ما با دنیا حل شود تا شاهد توسعه روابط تجاری باشیم.

حجت اله فرزانی خاطر نشان کرد: امروز بر کسی پوشیده نیست که تا تحریم ها رفع نشود شرایط اقتصادی کشور به وضعیت نرمال نمی رسد و نمی توان انتظار داشت رشدهای بالا را تجربه کند. در صورت رفع تحریم هاست که هزینه تولید کاهش می یابد و امکان بیشتری برای صادرات کالای با کیفیت رقابتی ایران در بازارهای جهانی باز می شود.

وی دراین باره یادآور شد: در صورت رفع تحریم ها حتی با کشورهای شرقی و دوست می توانیم فروش خود را در بازارهای آنها افزایش دهیم، این راه تنها راه پیش روی توسعه اقتصاد ایران و حلال مشکلات اقتصادی است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی رفع تحریم ها را لازمه رشد و توسعه اقتصاد عنوان کرد و در این باره گفت: مشکلات بسیاری اعم از سرمایه‌گذاری خارجی، یا جذب سرمایه‌گذاری خارجی به روش‌های مختلف از طریق رفع تحریمها برطرف می شود. در صورتی که تحریم ها لغو شود می توانیم شاهد تسهیل ورود منابع ارزی به کشور باشیم.

وی در این باره افزود: درصورت رفع تحریم هاست که با افزایش منابع ارزی، ثبات اقتصادی ایجاد می‌شود و به تبع آن شاهد هیجانات نرخ ارز و انتظارات تورمی نخواهیم بود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: تحریم ها را می توان یکی از عمده ترین و اصلی ترین دلایل افزایش نرخ ارز و هیجانات قیمت ارز عنوان کرد. در صورت رفع تحریم ها منابع ارزی کشور لبریز می شود لذا مشکلاتی شبیه به آنچه از سال ۹۷ تا کنون درکشور تجربه کردیم نخواهیم داشت.

وی در پایان گفت و گو خاطر کرد: فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور ایران شود باید به این مهم توجه کرد که گسترش روابط تجاری با حرف و سخن انجام نمی شود، بلکه زیر ساخت هایی دارد که در عمل باید فراهم شود بنابراین برای تحقق وعده های داده شده به مردم باید کار را از اساس با رفع تحریم ها و مدیریت درست اقتصاد داخل پیش برد.

۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 57192

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha