دخالت های دستوری دولت در بورس این بازار را از شکل واقعی خود تهی کرده /بورس ایران به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: اگر به هر طریقی مکانیزم قیمت گذاری و تعیین قیمت با دخالت دولت دستکاری شود یعنی دخالت دولت منجر به قیمت گذاری شود به مفهوم دخالت در مکانیزم بازار است پس دخالت دولت بازار را از مفهوم واقعی خود تهی می کند.با این تعریف بازار سرمایه یا بورس ایران به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است. حتی از سمت عرضه دارندگان شرکت ها و سهام و سمت خرید و فروش سهام بگذریم بیش از ۸۰ درصد سهام دست شبه دولتی هاست.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قدرت الله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیرات دخالت های دستوری دولت در بورس و بازار سرمایه و پیامدهایی که بازار را در این شکل از معنی واقعی خود تهی کرده است، گفت: وقتی از بورس به معنای بازار یاد می کنیم بدین معناست که دو طرف عرضه و تقاضا در این بازار باید نقش خود را به درستی ایفا کنند یعنی در بازار درست و سالم مکانیزم قیمت تعیین کننده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مکانیزم قیمت به این مفهوم نیست که مثلا عرضه کنندگان یا متقاضیان قدرت قیمت گذاری دارند، بلکه در بحث رقابت، تعریف واقعی از رقابت در اقتصاد این است که تعداد خریداران و فروشندگان آنقدر زیاد است که هیچکدام در بازار تاثیر گذار نیستند و اصلاحا نمی توانند قیمت گذاری کنند، بلکه قیمت پذیرند یعنی برآیند نیروهای بازار تعیین کننده قیمت است پس قیمت توسط شرکت کنندگان در بازار اعم از خریدار یا فروشنده دریافت می شود، پس کلیه بنگاه ها و عوامل بازار قیمت گذار نیستند.

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر به هر طریقی مکانیزم قیمت گذاری و تعیین قیمت با دخالت دولت دستکاری شود یعنی دخالت دولت منجر به قیمت گذاری شود به مفهوم دخالت در مکانیزم بازار است پس دخالت دولت بازار را از مفهوم واقعی خود تهی می کند ، درچنین وضعیتی مشخص است که بازار نمی تواند قیمت درست را کشف کند.

وی تصریح نمود با این تعریف بازار سرمایه یا بورس ایران به حیاط خلوت دولت تبدیل شده است. حتی از سمت عرضه دارندگان شرکت ها و سهام و سمت خرید و فروش سهام بگذریم بیش از ۸۰ درصد سهام دست شبه دولتی هاست و شبه دولتی ها در بازارخرید و فروش انجام می دهند. اگر سهام شناوری دست بخش خصوصی باشد عملا نقش تعیین کننده ای ندارند در واقع می توان گفت بازار سرمایه دولتی است.

وی بیان داشت: دولتی بودن بازار سرمایه به این معناست که تمام تصمیمات درچارچوب فرآیندهای دولتی و شبه دولتی تعیین می شود طبیعی است دولت هر زمان دوست داشته باشد قیمت ها را تغییر می دهند و از ان طرف عواملی که به نوعی در بورس تعیین کننده است از جمله قیمتهای فولادی ها پتروشیمی ها و تعیین خوراک پتروشیمی ها که بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد عملا بازار را دچار ریسک های مختلفی می کند که تبعات آن دامنگیر خریداران و سهامداران خرد می شود.

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص تبعات مدیریت دستوری بورس گفت: در چنین بازاری اعتماد به صورت طبیعی از بین می رود و انتظار واقعی افراد از سرمایه گذاری دب بورس محقق نمی شود چرا که عملکرد بورس وابسته به تصمیمات خلق الساعه دولت است، بنابراین در چنین چشم اندازی عملکرد بورس زیر سوال می رود و به لحاظ مالی نمی توان روی آن حسابی باز کرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: وقتی می توان گفت بازاری دارای عمق مالی است که خرید و فروش در ـن تسهیل شود و مانعی برای خریداران و فروشندگان با قیمت هایی که در بازار حراج تعیین می شود وجود نداشته باشند و به سهولت امکان مبادله برایشان فراهم باشد، منتهی از این لحاظ بازار ایران بازار بسیار کم عمقی است، به این دلیل که تمام سیاست های اتخاذ شده عمدتا از سوی دولت با هدف تامین مالی در بورس اتفاق می خورد به همین دلیل بازار کم عمق شده است.

وی در این باره توضیح داد: حقوقی هاکه عمدتا خصولتی ها هستند بازیگران اصلی بازار به شمار می روند و عملا کسانی در این بازار سر سهامداران خرد به شمار می روند زیان می کنند پس بازاری که مورد مداخله مستقیم دولت قرار بگیرد مورد اعتماد نیست و از این بازار نمی توان انتظار بازدهی داشت.

قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در پایان گفت و گو توضیح داد: به دلیل دخالت های دستوری دولت در بورس امروز بسیاری از افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس داشتند پشیمان شده اند و بسیاری هم ناامید شده اند چرا که این بازار بورس واقعی نیست به همین خاطر بازار بی مفهوم و از معنی تهی شده است.

۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 47733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha