کورسوی امید در تاریکی؛روند نزولی و خسته‌کننده کنونی بازار سرمایه تا کی ادامه دارد؟

هفتمین ماه سال در حالی به نفس‌های آخر خود نزدیک شد که بازار سهام از اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری، روند نامشخص و خسته‌کننده‌ای را در پیش گرفته است. با این وجود بازار در حالی به استقبال هشتمین ماه سال می‌رود که انتشار گزارش‌ها و اخبار مثبت کورسوی امیدی از رشد بازار ایجاد کرده است. آینده بازار سهام در ماه‌های آینده به کدام سمت‌وسو خواهد رفت؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روند نزولی و خسته‌کننده کنونی بازار سرمایه از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون بازار را سخت درگیر خود ساخته است. هفتمین ماه سال همزمان با آغاز تنش‌ها و تحولات بین‌المللی، بازار سرمایه را با شوک و سردرگمی عجیبی روبه‌رو کرد. بدین صورت در روزهای ابتدایی آغاز تحولات، بازار در اوج ناامیدی سرخ‌پوش شد و شرایط نامطلوبی را تجربه کرد. با این وجود مادامی که سایه تنش‌ها بر بازارهای مالی ریشه افکنده باشد، این بازارها، من‌جمله بازار سهام، شرایط چندان جذابی را نمی‌توانند تجربه کنند. از طرفی در روزهای اخیر انتشار گزارش‌های 6 ماهه نسبتا دلچسب و امیدوارکننده شرکت‌ها، موجب سبزپوشی و تزریق امیدواری به صنایع گوناگون شد.

با این وجود رشد نصف‌ونیمه نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای در نخستین روز معاملاتی هفته جاری ارتباط خاصی با گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها ندارد و صرفا می‌توان آن را به کنترل دستوری بازار نسبت داد. البته باید اظهار کرد که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر پیش‌بینی وضعیت آینده بازار، توجه به ارزش معاملات بازار است که تا زمانی که نقدینگی فعال و پرطراوتی به بازار تزریق نشود، روزهای کج‌دار و مریز بازار ادامه‌دار خواهد بود. از این رو به نظر می‌رسد سریال تکراری کم‌رمق و خسته‌کننده رکودی این روزهای بازار به روزهای پایان خود نزدیک شده است. چنان که شاهد هستیم بازار در ماه‌های گذشته همگام با افت‌وخیزهایی که تجربه کرد، کف‌های حمایتی معتبری را تشکیل داد و چنین به میان می‌آید که بازار نسبت به ابرکانال 2میلیون واحدی واکنش مساعدی را از خود متصاعد کرده است.

با توجه به اینکه ارزش دلاری بازار در حدود سه سال و نیم گذشته کاهش ارتفاع چشمگیری داشته، برای آغاز مجدد روند صعودی بازار باید اثر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در بازار به طور کامل حل شود و بازار بتواند پذیرای نقدینگی باشد تا بتوان چشم‌انداز روشنی را برای بازار متصور شد. همچنین در شرایطی که رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر به 7هزار همت می‌رسد، می‌توان افزود نرخ ارز با تثبیت دستوری و به دلیل عدم شناوری در محدوده‌های 50هزار تومانی نوسان می‌کند. بدین سان باید اظهار کرد ارزش ذاتی دلار از ارزش بازاری آن کوچک‌تر است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری نوسان کم‌رمق بازار ادامه پیدا کند و در صورتی که تحولات بین‌المللی افزایش پیدا نکند همچنان بازار متعادلی برای هفته پیش رو داشته باشیم.

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه چندین ماه است که در وضعیت نوسانی و سردرگمی عجیبی فرورفته است. هفتمین ماه سال همچون چشم‌به‌هم‌زدنی به پایان رسید، با این وجود می‌توان بارقه‌هایی از امیدواری در صعود را در دیدگان بازار مشاهده کرد. پس از نزول بازار از سقف 2میلیون و 535هزار واحدی، به نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های جذاب 6ماهه شرکت‌ها و با وجود افزایش نرخ رشد نقدینگی، در شرایط کنونی بازار در محدوده‌های جذاب قیمتی ایستاده است. از این رو انتظار می‌رود بازار درعین‌حال که از خود حرکات نوسانی بروز می‌دهد،‌ به‌آرامی بتواند رشد قیمتی را تجربه کند و نماگرهای اصلی بازار سهام نیز مجددا به سقف‌های قبلی گام بردارند.

از طرفی روز گذشته گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات سرتاسر سبزپوش بودند که می‌توان اظهار کرد در شرایطی که نقدینگی موجود در بازار سرمایه توان رشد دسته‌جمعی سهام را نداشته، تمرکز نقدینگی موجود در بازار، روز معاملاتی پرثمری را برای سرمایه‌گذاران این گروه به ارمغان آورده است. بنابراین می‌توان بیان کرد سطح 2میلیون واحدی سطح حمایتی مستحکمی برای بازار سرمایه بوده و با توجه به اینکه نرخ ارز نیز تمایل محسوسی به کاهش قیمت از خود نشان نمی‌دهد و گزارش‌های 6ماهه افق روشنی برای سهامداران ترسیم ساخته، افزایش ارزش معاملات می‌تواند حرکت باثبات‌تر بازار را ترسیم کند.

۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 48331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha