آغاز دوباره برنامه خصوصی‌سازی در دبی

پس از حدود یک سال از توقف برنامه خصوصی‌سازی شرکت‌‎ها در دبی، این شهر بار دیگر این فرآیند را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دبی پس از یک سال برنامه خصوصی‌سازی خود را از سر گرفته و مقامات این شهر قصد دارند به عرضه عمومی تجارت تاکسی در این شهر بپردازند، چراکه سرعت فروش سهام در امارات متحده عربی در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳ سرعت گرفته است.

به نوشته بلومبرگ، دولت دبی اعلام کرده است که ۲۵ درصد از سهام شرکت تاکسی دبی را در یک بورس داخلی به فروش خواهد رساند. این میزان در مجموع معادل ۶۲۴.۷۵ میلیون سهم است که برای خرید در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. این تصمیم در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام شده است.

محدوده قیمت این سهام‌ها در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) اعلام می‌شود و دوره پذیره‌نویسی در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برای سرمایه‌گذاران سازمانی و یک روز زودتر برای سرمایه‌گذاران خرد به پایان می‌رسد. انتظار می‌رود معاملات این سهام از ۷ دسامبر (۱۶ آذر) آغاز شود. بلومبرگ اعلام کرده عرضه اولیه این سهام‌ها حدود ۳۰۰ میلیون دلار به همراه داشته باشد.

پس از فروش سهام چهار شرکت دولتی مرتبط با تأسیسات آب و برق در سال ۲۰۲۲ و جمع‌آوری ۸/۳ میلیارد دلار توسط دولت دبی، عرضه اولیه سهام شرکت تاکسی دبی، نخستین فروش سهام توسط دولت این شهر در بیش از ۱۲ ماه اخیر است.

عرضه اولیه سهام شرکت‌ها بخشی از طرحی است که حدود دو سال پیش اعلام شد تا ۱۰ شرکت دولتی به بازار سهام وارد شوند. هدف این طرح، افزایش فعالیت در بازار سهام و رقابت بهتر با ابوظبی و ریاض است که به عرضه اولیه سهام شرکت‌های خود پرداخته‌اند.

دبی در سال جاری میلادی به طور موقت روند وارد کردن شرکت‌ها به بازار سهام را متوقف کرده بود و همین امر باعث کاهش کلی سرمایه جمع‌آوری شده از طریق عرضه اولیه سهام در خاورمیانه شد. طبق بررسی بلومبرگ، سرمایه به دست‎‌آمده در سال جاری میلادی از عرضه اولیه سهام در خاورمیانه، ۷/۹ میلیارد دلار بوده که با کاهش ۵۴ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی همراه شده است.

با وجود جنگ ادامه‌دار در منطقه، خاورمیانه هنوز هم یک منطقه مثبت برای ورود شرکت‌ها به بازار سهام باقی مانده است. این یک اتفاق قابل توجه است، چراکه به علت نگرانی‌ها از نرخ بهره بالا، فضای جهانی برای عرضه اولیه سهام به یک فضای نامطمئن تبدیل شده است.

در سال جاری میلادی، بازار سهام در دبی رشد چشمگیری داشته است و شاخص معیار آن تقریباً ۱۹ درصد افزایش یافته است. این رشد تا حدی به افزایش ارزش سهام در بخش املاک نسبت داده می‎‌شود. این عملکرد مثبت در بازار سهام دبی در مقایسه با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس برجسته است و بهترین عملکرد منطقه را در سال جاری میلادی داشته است.

افزایش جمعیت

شرکت تاکسی دبی، بزرگرترین اپراتور تاکسی در این شهر است و ۴۴ درصد از سهم این بازار را در اختیار دارد. انتظار می‌رود که این شرکت از تأثیرات مثبت محبوبیت فزاینده دبی به عنوان مقصدی برای مهاجران و افراد ثروتمند،‌ منفعت ببرد.

دبی به یک پناهگاه امن برای افرادی که به دنبال دور شدن از تأثیرات همه‌گیری کرونا و دیگر وقایع جهانی هستند، تبدیل شده و همین امر باعث شده شهروندان جدید، افراد ثروتمند بازار رمزارزها و بانکداران به این شهر نقل مکان کنند. همچنین ورود بخشی از مردم روسیه به دبی به دنبال آغاز جنگ اوکراین، افزایش جمعیت این شهر را به همراه داشته است. امارات متحده عربی قصد دارد در دهه‌های آتی، میلیون‌ها شهروند دیگر را به این کشور جذب کند.

دیگر عرضه‌های اولیه سهام در امارات متحده عربی که اخیرا انجام شده، عرضه ۴۵۱ میلیون دلاری شرکت «اینوست‌کرپ کپیتال» (Investcorp Capital Plc) و شرکت «فینیکس گروپ» (Phoenix Group) - یک خرده‌فروش سخت‌افزار استخراج ارز دیجیتال - بوده است. شرکت فینیکس روز جمعه (۱۹ آبان) از عرضه اولیه سهام خود در ابوظبی به میزان ۳۷۰ میلیون دلار خبر داد.

همچنین انتظار می رود که اداره راه و ترابری دبی سال آینده میلادی پس از عرضه اولیه سهام شرکت تاکسی دبی، سهام شرکت «پارکینگ دبی» را نیز به فروش برساند.

۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 49041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha