دولت نباید تورم ۴۰ درصدی را دستاورد خود بداند/ مردم رغبتی برای مشارکت در تولید و سرمایه گذاری در بورس ندارند/صرفا با سیاست کنترل و کاهش رشد نقدینگی نمی توان تورم را کاهش داد

عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد گفت: با اینکه دولت معتقد است مانع ایجاد تورم سه رقمی شده اما باید گفت تورم ۴۰ درصدی که در طی سه، چهار سال گذشته بر مردم تحمیل شده باشد جزء نادرترین تورمها در کل کشورهای دنیاست، یعنی ایران در زمره کشورهایی به شمار می ورد که بالاترین تورم ها را دارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص پیام نوروزی و سخن رئیس جمهور با مردم در خصوص موضوع کاهش نرخ تورم و دستاوردهای دولت از این منظر گفت: در پیام نوروزی رئیس جمهور به نکاتی اشاره شد که باید مورد نقد و بررسی همه جانبه ای قرار بگیرد، چرا که آنچه رئیس دولت سیزدهم به مردم در ابتدای ریاست جمهوری و دردوران انتخاباتی وعده داد با آنچه که به عنوان دستاورد آن هم در پیام نوروزی گفته شد بسیار متفاوت است.

افقه در این باره یادآور شد: رئیس جمهور بر این موضوع تاکید کردند به واسطه عملکرد دولت تورم نقطه به نقطه از ۵۵ به ۳۵ درصد کاهش یافته و با اینکه برخی پیش بینی می کردند نرخ تورم به ۶۰ تا ۷۰ درصد هم برسد اما اینک تورم ۴۰ درصد است!

عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز و استاد اقتصاد در این باره تصریح نمود: مساله حائز اهمیت این است دولت نباید تورم ۴۰ درصدی را دستاورد خود بداند چرا که همه به یاد داریم دولت وعده کاهش نرخ تورم و متعاقب آن تک رقمی شدن نرخ تورم را داد، بنابراین چون دولت در عمل به وعده های داده شده به مردم ناکام مانده تورم امروز را به نوعی موفقیت خود قلمداد می کند و مطرح می کند مانع سه رقمی شدن تورم شده است!

مرتضی افقه اقتصاد دان خاطر نشان کرد: با اینکه دولت معتقد است مانع ایجاد تورم سه رقمی شده اما باید گفت تورم ۴۰ درصدی که در طی سه، چهار سال گذشته بر مردم تحمیل شده باشد جزء نادرترین تورمها در کل کشورهای دنیاست، یعنی ایران در زمره کشورهایی به شمار می ورد که بالاترین تورم ها را دارد.

مرتضی افقه اقتصاد دان درخصوص رابطه تورم بالا با کاهش مشارکت مردم در فعالیت های تولید گفت: در شرایط فعلی امکان مشارکت های مردم در فعالیت های اقتصادی قابل تصور نیست به این دلیل که اقتصاد و قیمت ها بسیار نوسانی است و سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه پرریسک است بنابراین مردم رغبتی برای مشارکت در تولید و سرمایه گذاری در بورس ندارند.

وی در این باره توضیح داد: زمانی مردم مایل به سرمایه گذاری دربخش تولید می شوند و سرمایه های خود را وارد بورس می کنند که دولت تورم را کاهش دهد تا زمینه مشارکت خرده پس اندازهای مردم فراهم شود، اینکه تا کنون دولت موفق به انجام چنین اقدام مهمی نشده را باید به پای عملکرد نامطلوب در موضوع کاهش تورم گذاشت و خواستار استفاده از سایر روشهایی شد که برای کاهش تورم به کار گرفته می شود.

مرتضی افقه اقتصاددان معتقد است: دولت باید بپذیرد روشی که برای کاهش تورم به کار گرفته درست نبوده، لذا باید تجدید نظر صورت دهد به این دلیل که صرفا با سیاست کنترل و کاهش رشد نقدینگی نمی توان تورم را کاهش داد.

مرتضی افقه اقتصاددان در پایان گفت و گو یادآور شد: متاسفانه برخی از اقتصاددان ها موضوع کاهش نرخ تورم را به رشد اقتصادی مرتبط کرده اند در حالی که غفلت از سایر عوامل ما را به سمت تورم های بیشتر برده است.

۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 53709

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha