روسای جمهور باید پاسخگوی وعده های داده شده باشند/ رئیس جمهور اگر برخلاف قانون اساسی عمل کند باید به سرعت محاکمه و برکنار شود

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: شاهد این موضوع بودیم فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود، بعد از مدتی بر این موضوع تاکید می کند که به هیچ حزب و جناحی وابسته نیست. بارها شاهد این بوده ایم که رئیس جمهور پاسخگوی عملکرد خود و جناحش نیست، این موضوع زمینه ساز بی اعتمادی مردم به رئیس جمهور ودولتمردان و احزاب سیاسی آنها شده است لذا برای این موضوع باید کاری کرد وساز وکاری تعریف کرد تا مانع از خسارت هایی شد که بعضا ناخواسته به کشور وارد می شود.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص این موضوع که رئیس جمهور باید نسبت به وعده هایی که به مردم می دهد و عملکرد خود پاسخگو باشد به نقص قانون در این موضوع و تبعات عدم پاسخگو بودن مسوولین به مردم گفت: درخصوص مباحث اقتصادی مردم نسبت به این موضوع گلایه مند هستند که رئیس جمهور و دولت پاسخگوی آنچه انجام می دهند نیستند. از سوی دیگر شاهد هستیم رسانه های معاند بر این موضوع بسیار تاکید دارند و تلاش می کنند ازمسیر این موضوع مانع حضور مردم در پای صندوق رای شوند، بنابراین این موضوع مهم باید مورد توجه، تامل و بازنگری اساسی قرار بگیرد.

وی در این باره یادآور شد: متاسفانه در مکانیزم قانون اساسی این موضوع مورد توجه قرار نگرفته که فردی که به عنوان رئیس جمهور مسول اجرای قانون اساسی است بعد از اینکه به مردم وعده می دهد و آرای مردم را جمع می کند و رئیس جمهور می شود، وقتی رئیس قوه اجرایی کشور شد دیگر پاسخگوی مردم نیست.

حسین کنعانی مقدم خاطر نشان کرد: وقتی رئیس جمهور راهی پاستور می شود نه خود او و نه حزبی که وی را سر کار آورده پاسخگوی آنچه به مردم وعده داده و آنچه در حوزه کاری خود که زندگی یک ملت را تحت تاثیر قرار می دهد نیستند، ضمن اینکه در برخی از موارد به جای پاسخگویی، تبدیل به اپوزیسیون می شود و کل نظام را زیر سوال می برد.

کنعانی مقدم گفت: بی تردید این نقص در قانون اساسی باید رفع شود چرا که رئیس جمهوری که در مسند قدرت است اگر برخلاف قانون اساسی عمل کند باید به سرعت محاکمه و برکنار شود، البته مجلس می تواند عدم صلاحیت و کفایت سیاسی رئیس جمهور را مثل بنی صدر صادر کند اما تجربه نشان داده خیلی از روسای جمهور در طول هشت سالی که رئیس دولت بودند و بعد از آن هیچگاه جوابگوی آنچه کرده اند نبوده اند، ضمن اینکه حزب و جناح سیاسی آنها نیز خود را به فراموشی زدند؛ حتی در پاره ای از موارد از نظام و مردم نیز طلبکار شدند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: متاسفانه این نقص در احزاب ما وجود دارد، یعنی در رابطه با پاسخگویی افرادی که نامزد انتخاباتی هستند به درستی و شفافیت عمل نمی کنند وهیچ نهاد و مسوول ناظری نیست که از احزاب بپرسد شما که این فرد را به مردم برای رئیس جمهور شدن تحمیل کردید اینک قبول ندارید چه پاسخی به مردم می دهید؟ در حالی که به دلیل سیاست ها و نوع مدیریت وی لطمات مختلفی به کشور در حوزه های گوناگون وارد شده است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر سیاسی در ادامه بحث یادآور شد: از سوی دیگر بارها شاهد این موضوع بودیم فردی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود، بعد از مدتی بر این موضوع تاکید می کند که به هیچ حزب و جناحی وابسته نیست. بارها شاهد این بوده ایم که رئیس جمهور پاسخگوی عملکرد خود و جناحش نیست، این موضوع زمینه ساز بی اعتمادی مردم به رئیس جمهور ودولتمردان و احزاب سیاسی آنها شده است لذا برای این موضوع باید کاری کرد وساز وکاری تعریف کرد تا مانع از خسارت هایی شد که بعضا ناخواسته به کشور وارد می شود.

وی در پایان گفت و گو تاکید کرد: اگر رئیس جمهور، دولتمردان و تمامی مسوولین بدانند در قبال عملکرد منفی یا وارد کردن خسارت به کشور در هر حوزه ای بخصوص مباحث اقتصادی که با زندگی و رفاه بیش از هشتاد میلیون ایرانی مرتبط است مواخذه و مورد پیگیرد قانونی قرار می گیرند، قطعا در مدیریت خود و اتخاذ سیاست ها و عملکرد خود دقت نظر بیشتری خواهند داشت.

۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 56972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha