چرا بانک مرکزی صدور کارت بانکی توسط کارگزاری‌ها را ممنوع کرد؟

دخالت نهادهای مالی غیر بانکی در بازار پول باعث شد تا نرخ سود روز شمار افزایش یابد. ضمن اینکه اساسا معلوم نبود این پرداخت سود و حتی تسویه از طریق شبکه شتاب چطور انجام شده است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از «اقتصاد ۱۲۰»، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بسیار مهم خطاب به مدیران عامل شبکه بانکی اعلام کرد: ارائه خدمات مالی از سوی شرکت‌های کارگزاری به مشتریان با بهره گیری از زیرساخت‌های شبکه بانکی و در قالب کارت‌های متصل به شبکه شتاب و یا هر طرح و محصول دیگری، موقتاً و تا زمان تدوین و ابلاغ ضوابط ناظر بر نحوه همکاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با نهادهای غیربانکی خارج از گستره شمول نظارت این بانک متوقف شود.
این بخشنامه پس از آن صادر شد که متاسفانه برخی از کارگزاری های معروف با دخالت آشکار در بازار پول اقدام به صدور کارتهای بانکی متصل به شبکه شتاب و با پرداخت سودهای روزشمار بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی می‌کردند.
این رویه غلط که متاسفانه با سکوت سازمان بورس هم مواجه شده بود عملا اقتصاد را ازچند کانال دچار مشکلات زیادی کرد:
اولا: دخالت نهادهای مالی غیر بانکی در بازار پول باعث شد تا نرخ سود روز شمار افزایش یابد. ضمن اینکه اساسا معلوم نبود این پرداخت سود و حتی تسویه از طریق شبکه شتاب چطور انجام شده است؟
ثانیا: همواره اعتراض فعالان بازار سرمایه این بوده که بالا رفتن نرخ سود بانکی به عنوان رقیب بازار بورس عاملی در جهت رکود بورس بوده است این در حالی است که دخالت خطرناک برخی کارگزاری ها در بازار پول و اعطای کارتهای بانکی با نرخ روز شمار بالا خود عاملی در بالا رفتن نرخ سود بوده است.
حال سوال این است چطور این گروه افزایش مقطعی سود بانکی توسط بانک مرکزی در روزهای پایانی سال گذشته و با هدف کنترل متغیرهای پولی را مورد اعتراض قرار می دادند اما خود با انتشار کارتهای بانکی با نرخ سود روزشمار بالا عملا نرخ های سود را به سطحی بسیار بالاتر از نرخ سود مصوب می رساندند؟
ثالثا: با بالا رفتن نرخ سود بانکی با رویه غلط این کارگزاری ها عملا فرصتهای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی تحت ااشعاع قرار گرفته و اقتصاد را دچار مشکلات زیادی کرده است.
به نظر می‌رسد اقدام کلیدی بانک مرکزی در ممنوعیت صدور کارتهای بانکی توسط کارگزاری ها اقدامی در جهت ساماندهی بازار پول و جلوگیری از دخالت نهادی های مالی غیرمرتبط در این بازار به شمار می رود.

۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 59071

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha