جلوگیری از تکرار ماجرای موسسات مالی غیر مجاز با ممنوع کردن صدور کارت بانکی توسط کارگزاری ها /اقدام کارگزاری ها در دور زدن بانک مرکزی به زیان همه مردم است/باید با متخلفان برخورد کرد

کارشناس و تحلیلگر بانکی و اقتصادی گفت: بانک مرکزی با صدور اخطار به کارگزاری ها مترصد پیشگیری وقوع بحران هایی مثل موسسات اعتباری غیر مجاز است، ضمن اینکه هیچ دلیلی برای صدور کار بانکی از سوی کارگزاری ها نیست.قدام بانک مرکزی در برخورد درست بوده هر چند انتظار می رفت در روزهای اول انجام چنین تخلفی بانک مرکزی می کرد.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر بانکی و اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص نظارت بانک مرکزی بر عملکرد کارگزاری های متخلفی که سود روزشمار بانکی بیش از نرخ مصوب نظام بانکی به سهامداران خود پرداخته اند، گفت: بخشنامه بانک مرکزی مبنی برعدم پرداخت سود روزشمار بالاتر از نرخ مصوب بانکی به کارگزاری های متخلف، تا زمانی که بانک مرکزی نرخ مد نظر خود را ابلاغ کند ناظر براین موضوع است که اصولا کارگزاری ها وقتی اقدام به فروش سهم می کنند باید پول را درپایان روز تسویه کنند، اما بعضی کارگزاری ها درراستای تشویق مشتریان به عدم برداشت پول در ازای دریافت سود بیشتر، مانع برداشت اصل و سود پول شدند تا کارگزاری دوباره سهمی برای مشتری خریداری کند.

وی در این باره افزود: بخش قابل توجهی از سود روزشماری که بالاتر از نرخ مصوب بانکی است را می توان ناشی از یک سری مشوقات وامتیازتی دانست که این مدل کارگزاری ها به سهامداران خود ارائه می دهند، لذا در ماه های اخیر بعد از افت بورس شاهد چنین رقابتی بین کارگزاری ها بودیم، رقابتی برای نگاه داشتن پول و سود در ازای پرداخت سود روزشمار بیشتر.

یوسف کاووسی معتقد است: روالی که برخی از کارگزاری ها درباب پرداخت سود روزشمار بیشتر از نرخ مصوب بانک مرکزی در ماه های اخیر دنبال کرده اند را می توان به وعده های مختلف بانکهای کشور در زمانی که دستگاه های پوز به فروشندگان داده می شد تشبیه کرد. در آن دوره بانکها به دارندگان پوز، وعده های تشویقی مثل واریزی سریعتر و حتی پیشنهاد پرداخت سود دادند و امتیازاتی که بانکها ارائه دادند مثل پرداخت آنی واریزی، این روند رقابت هایی برای جذب مشتری است که قطعا عوارض خاص خود را دارد.

کارشناس بانکی و اقتصادی توضیح داد: روند رو به رشد پرداخت سود روز شمار از سوی کارگزاری های متخلف باعث اخطار دهی بانک مرکزی و توقیف صدور کارت بانکی شده است تا به گفته بانک مرکزی سقف مشخصی برای این منظور اعلام شود تا بانک مرکزی از این طریق مانع ریزش سهام در بورس شود.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد بخشی از نگرانی بانک مرکزی از این روند و صدور اخطار برای کارگزاری های متخلف و توقف صدور کارتهای عضو شتاب ناشی از واهمه بانک مرکزی از تکرار ماجرای موسسات مالی غیر مجاز این بار در کارگزاری هایی است که سودهای بالاتر از نرخ مصوب پرداخت می کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بخش بزرگی از بحران های نظام بانکی و موسسات اعتباری از پرداخت سودهای بالاتر شروع شد اما در نهایت جز تحمیل فاجعه ای به اقتصاد دستاوردی نداشت.

یوسف کاووسی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با صدور اخطار به کارگزاری ها مترصد پیشگیری از وقوع بحران هایی مثل موسسات اعتباری غیر مجاز است، ضمن اینکه هیچ دلیلی برای صدور کار بانکی از سوی کارگزاری ها نیست. صدور اخطار از سوی بانک مرکزی به کارگزاری ها متخلف درست بوده است، ضمن اینکه این انتقاد نسبت به بخش نظارتی بانک مرکزی وارد است که چرا نسبت به این روند دیر اقدام کرده است.

یوسف کاووسی یادآور شد: به این دلیل نسبت به بخش نظارتی بانک مرکزی انتقاد وارد است چرا که روند پرداخت سود روزشمار بالاتر ازنرخ مصوب مدتهاست در کارگزاری ها انجام می شود، بخصوص بعد از ریزش های مکرری که طی هفته های اخیر در بورس رقم خورد.

وی در این باره تصریح نمود: قطع به یقین اقداماتی شبیه به آنچه برخی کارگزاری ها در دور زدن بانک مرکزی در پرداخت سودهای بیشتر دنبال کردند به زیان همه مردم است، بنابراین اقدام بانک مرکزی در برخورد درست بوده هر چند انتظار می رفت در روزهای اول انجام چنین تخلفی بانک مرکزی می کرد.

۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 59188

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha