اقتصاد بیمار ایران دچار سرگیجه شدیدی شده/هر گونه آزمون و  خطا در انتصاب مدیران ضربه سخت بر بدنه نحیف اقتصاد ایران است/ارزش واقعی تسهیلات ۱۴۰۲ بیست درصد پایین تر از سال ۱۴۰۱ بوده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد گفت: معاملات ملک و مسکن که نمادی از معاملات در دیگر بازارهاست نشان می دهد افت معاملات به چه حدی رسیده است، البته افت معاملات و ریزش ها و خروج پول حقیقی از بورس نیز بیانگر این شرایط خاص است. هر گونه شوک اعم از سیاسی یا نظامی و اقتصادی که به اقتصاد وراد شود وضعیت اقتصاد را از جهات مختلفی بدتر می کند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرتضی عزتی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص خوب نبودن حال اقتصاد ایران به مسوولین هشدار داد ودر این باره گفت: بی تردید آنگونه که شواهد امر نشان می دهد و فعالین اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی بر این نکته تاکید دارند که حال اقتصاد ایران خوب نیست، اقتصاد بیمار دچار سرگیجگی شدیدی شده و وضعیت مناسبی در پیش رو ندارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تحریم ها و مسائل سیاسی که به یک باره نوسانات قیمتی به بازارهای مختلف تحمیل می کند و ارزش پول ملی را دوباره کاهش می دهد از یک سو اقتصاد را تحت فشار قرار داده از سوی دیگر با توجه به اینکه در شرایط جنگ تحریمی و بعضا نظامی قرار داریم و وضعیت منطقه خوب نیست اقتصاد از این سمت و سو نیز تحت فشارهای متعددی است.

وی در ادامه بحث یادآور شد: در چنین شرایطی که مخاطرات تحریم ها و تنش های نظامی اقتصاد ایران را تهدید می کند هر گونه آزمون و خطا در انتصاب مدیران یا تکرار سیاست گذاری های غلط گذشته به منزله تحمیل شرایط سخت دیگری بر بدنه ضعیف و نحیف اقتصاد ایران است بنابراین با مدیریت درست اقتصاد تا جای ممکن از داخل باید مانع افزایش تلاطمات منفی اقتصادی شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: با توجه به چالش های متعددی که در پیش رو داریم اگر اقتصاد در شرایط تحریمی به واسطه سیاست گذاری های درست و انتخاب هوشمند مدیران نخبه متخصص ترمیم نشود و از درون اقتصاد اصلاح نشود عواقب بیشماری در پیش روی اقتصاد ایران است پس باید به سراغ اصلاح ساختارهای اقتصادی رفت.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: به دلایل مختلف اعم از داخلی و خارجی در طی سال های گذشته به ویژه در حوزه سرمایه گذاری در تولید کشور افت های قابل توجهی داشته ایم به طوری که خالص سرمایه گذاری در بخش تولید منفی شده است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: مساله حائز اهمیت این است که علاوه بر اینکه در اقتصاد و بخش های مولد ایران سرمایه گذاری صورت نگرفته، بلکه برای حفظ سرمایه های موجود حتی به اندازه استهلاک در تولید نیز سرمایه گذاری نداشته و نداریم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: متاسفانه طی سال های گذشته تولید در بسیاری از بخش ها افت های بسیار بزرگ و جدی داشته است با اینکه در بعضی بخش ها تولید افزایش یافته اما به صورت عمومی در بسیاری بخش ها تولید افت کرده است.

عزتی افزود: آمارهای رسمی بیانگر آن است که میزان تولید در بسیاری از بخش ها پایین آمده؛ پس غیر از فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی که به برخی بخش های اقتصاد کمک کرده تولید چندان جان و پا نگرفته است.

وی دراین باره تصریح نمود: از اواخر سال ۱۴۰۱ و با شدت بیشتر از ۱۴۰۲و افزایش شدت در ۱۴۰۳دچار کاهش تولید شدیم. در حال حاضر برداشت واقعی بنده از رشد اقتصادی شهریور و مهر و تابستان رشد منفی است.

وی در این باره افزو: آمارها نشان می دهند رشد اقتصادی نزدیک صفر است؛ شاید به نسبت سال های قبل کمی رشد بیشتری را تجربه کرده باشیم اما وضعیت و حال و روز بنگاه های اقتصادی حاکی از آن است که متاسفانه دچار رکود شدیدی شدند؛ به طوری که تقریبا معاملات آنها به شدت افت کرده چرا که تقاضایی در بازار نیست.

مرتضی عزتی افزود: به عنوان مثال معاملات ملک و مسکن که نمادی از معاملات در دیگر بازارهاست نشان می دهد افت معاملات به چه حدی رسیده است، البته افت معاملات و ریزش ها و خروج پول حقیقی از بورس نیز بیانگر این شرایط خاص است.

کارشناس اقتصادی گفت: در طول سال های اخیر بخصوص یکی دو سال گذشته تسهیلات دهی بانکها به شدت پایین آمده است ارزش واقعی تسهیلات ۱۴۰۲ بیست درصد پایین تر از سال ۱۴۰۱ بوده است؛ این علائم همگی نشان می دهد وضعیت اقتصادی خوب نیست و حال اقتصاد ایران بد است.

وی افزود: هر گونه شوک اعم از سیاسی یا نظامی و اقتصادی که به اقتصاد وراد شود وضعیت اقتصاد را از جهات مختلفی بدتر می کند؛ لذا باید منتظر تورم های بالاتر باشیم و به تبع آن با رشد تورم و کاهش درآمد مردم و کاهش تقاضا وضعیت بازارها دوباره دچار اخلال شدید می شود لذا باید در بسیاری از مسائل به دنبال بهبود حال اقتصاد کشور باشیم.

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 60628

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha