به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، میثم پیله فروش، کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر، درباره اصلاح ساختاری بودجه، گفت: تعابیر متعددی درباره اصلاح ساختار بودجه وجود دارد. اصلاح ساختار بودجه با اصلاح شکلی بودجه متفاوت است پیشنهادهایی که در حال حاضر در مجلس در دست بررسی است (که پیشنهاد سازمان برنامه نیز همین است)، اصلاحاتی ضروری اما شکلی است و با اصلاحات ساختاری بودجه متفاوت است.
وی ادامه داد: اصلاح ساختاری بودجه باید به سمتی حرکت کند که اداره کشور را به تعبیر مقام معظم رهبری از سبک مدیریت بچه پولدار نجات دهد. این مدل مدیریت، یعنی کشور به جای اینکه به دنبال درآمد پایدار و مدیریت هزینههای عمومی برای اداره باشد ثروت و دارایی را میفروشد و خرج میکند.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: تا وقتی اصلاحات ساختاری، این ارکان را در بر نگیرد و افزایش درآمد پایدار و مدیریت هزینه عمومی کشور در آن دیده نشود، در واقع اصلاحات ساختاری در آن دیده نشده است.
پیله فروش گفت: هرگونه اصلاح ساختار بودجه منوط به تصریح کسری بودجه غیر نفتی در لایحه بودجه است اگر تصریح کسری بودجه غیر نفتی را که کلید اصلاح ساختاری بودجه است، در لایحه بودجه نداشته باشیم به سمت اصلاح ساختار بودجه نرفتهایم و تنها به اصلاحات شکلی هرچند ضروری بسنده کردیم.
وی ادامه داد: تصریح کسری بودجه غیر نفتی خلاصهی سخن همه پژوهشکدههاست که تا به حال شنیده نشده است. جالب است که برخی از کسانی که در حال حاضر مسئولیت دارند خودشان این موارد را در دانشگاه تدریس میکردند اما وقتی در حال حاضر از آنها پرسیده میشود که چرا حرفهایی که در کلاس درس میزدید را انجام نمیدهید، میگویند این اصلاحات تا به حال انجام نشده است و چرا این زحمت را ما بکشیم؟ آیندگان زحمت اصلاحات اساسی را می کشند!
پیله فروش خاطر نشان کرد: اگر میخواهیم مطالعات علمی در کشور پیاده شود چارهای نداریم که کسری بودجه غیر نفتی در کشور تثبیت شود و مذاکرات بودجهای در مجلس درباره روشهای کارآمد و مناسب تأمین بودجه غیر نفتی صورت گیرد؛ یعنی نمایندگان مجلس باید بگویند تمام درآمدهای پایدار و کاهش هزینهها دیده شده و حال که کسری بودجه غیر نفتی داریم باید چه اقدامی برای تأمیناش انجام دهیم، استقراض کنیم؟ پول چاپ کنیم؟ سرمایه را بفروشیم؟ که البته درباره اینها باید ملاحظه هزینه و فایده شود اما تا وقتی به این سمت نرویم اصلاحات محقق نمیشود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه صرفاً با اصلاح قوانین بودجه ایجاد نمیشود، گفت: برای اصلاحات ساختاری چارهای نداریم که قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را اصلاح کنیم تا منافع سیاستگذاران ما با تصمیمات بلند مدت گره بخورد به عبارتی باید به سمت بلند مدتتر کردن افق سیاست گذاری ها با تغییر قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برویم و گرنه هر قانونی که تغییر کند و یا مواردی مانند ایجاد صندوق توسعه ملی و … که از موارد اصلاح ساختاری بودجه هستند بدون توجه به قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، محکوم به شکست است.
وی با اشاره به اثر حزب در منافع بلند مدت کشور، تصریح کرد: قانون مجلس ما به صورتی است که منافع فردی و کوتاه مدت را مدنظر دارد قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز منافع فرد را در نظر میگیرید ما باید قوانین را به گونهای تغییر دهیم که مردم به فرد رأی ندهند بلکه به حزب رأی بدهند چون افق حزب بالاتر از افق افراد است.
پیله فروش در پاسخ به این سوال که حداقل اصلاحاتی که در بودجه ۱۴۰۰ قابل انجام است، شامل چه مواردی میشود، گفت: در طرح «کلیات بودجه ۱۴۰۰» که از آن به عنوان «طرح اصلاح ساختار بودجه» یاد میشود و در کمیسیون بودجه مجلس مطرح شد، موارد حداقلی اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است. دولت باید برای تأمین کسری بودجه، اولاً کسری بودجه خود را نمایان کند سپس وارد تعامل جدی با مجلس شود تا بهترین روش برای جبران کسری انتخاب شود.
وی ادامه داد: دولت وقتی گفتگو را با نمایندگان آغاز کرد، اصلاح پایههای جدید مالیاتی و کاهش هزینهها یکی از پیشنهادات اصلی است اگر باز هم کسری بودجه پوشش داده نشد استقراض از بانک مرکزی یا مردم و در نهایت فروش داراییها میتواند به عنوان منابع درآمد در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شود.
نظر شما