به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از راشاتودی، انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) اعلام کرد بحران کرونا صنعت هوانوردی جهان را به چالش انداخته تا برای بقای خود در ۲۰۲۰ بجنگد. ضرر و زیانهای بزرگ این صنعت در ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد داشت.
به گزارش تسنیم، الکساندر دی جونیاک، دبیرکل و مدیرعامل یاتا گفت: «این بحران مخرب و بیرحم است. شرکتهای هواپیمایی سراسر جهان ۴۵.۸ درصد از هزینههای خود را کم کردهاند ولی درآمد آنها ۶۰.۹ درصد کاهش یافته است. در نتیجه، این شرکتها برای هر مسافری که در سال جاری جابهجا شده ۶۶ دلار ضرر کردهاند و ضرر و زیان خالص آنها به ۱۱۸.۵ میلیارد دلار میرسد. این رقم در ۲۰۲۱، ۸۰ میلیارد دلار کاهش مییابد. ولی دورنمای ۳۸.۷ میلیارد دلار ضرر و زیان در سال آینده اصلاً خبر خوبی نیست. »
وی اضافه کرد: «ما باید مرزها را بدون قرنطینه بازگشایی کنیم تا مردم دوباره پرواز کنند. انتظار میرود شرکتهای هواپیمایی حداقل تا سهماهه چهارم ۲۰۲۱ کاهش درآمد داشته باشند بنابراین هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم. »
طبق گزارش یاتا، هزینه شرکتهای هواپیمایی ۳۶۵ میلیارد دلار کاهش یافته (از ۷۹۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ تا ۴۳۰ میلیارد دلار در ۲۰۲۰) ولی درآمد آنها ۵۰۰ میلیارد دلار پایین آمده است (از ۸۳۸ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ تا ۳۲۸ میلیارد دلار.)
جونیاک گفت: «تاریخ ۲۰۲۰ را به عنوان بدترین سال مالی برای صنعت هوانوردی ثبت خواهد کرد. شرکتهای هواپیمایی به طور متوسط روزانه یک میلیارد دلار در ۲۰۲۰ از هزینههای خود کم کردهاند و ضرر و زیان آنها هنوز هم ادامه دارد. اگر حمایت ۱۷۳ میلیارد دلاری دولتها نبود، شاهد ورشکستگیهای عظیمی بود. »
این انجمن هشدار داد در حالی که عملکرد صنعت هوانوردی در ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ بهبود خواهد یافت ولی روند این بهبودی طولانیمدت و سخت است. انتظار نمیرود تعداد مسافران تا ۲۰۲۴ به سطح سال۲۰۱۹ بازگردد. روند رشد بازار داخلی سریعتر از خدمات بینالمللی خواهد بود.
نظر شما